23 februari is de eerste editie van het nieuwe festival Night Fishing in het Klokgebouw. De avond is een samenwerking van twee Eindhovense boekingskantoren, Zwaardvis Music en Nightbirds Agency. De line-up is met Baptiste W. Hamon, The Bony King of Nowhere, Nathan Kalish, The Old Ditch Riverhoppers en The Tubs compleet. We spraken Gijs van de Burgt (Zwaardvis Music) en Bob Verhagen (Nightbirds Agency) over het ontstaan van de samenwerking en hoe de boekers zijn gekomen tot waar ze nu zijn.

Hoe is het idee ontstaan om Night Fishing te organiseren?

Van de Burgt: “Ik was bezig met het samenstellen van een tour voor Baptiste W. Hamon waarbij ik Eindhoven niet wilde overslaan. Bob had zijn oog laten vallen op de Amerikaan Nathan Kalish en zocht naar een aanleiding om hem naar Nederland te halen. Daarmee was de basis gelegd.”

Verhagen: “Het idee is volgens mij ook ontstaan omdat we veel muziek luisteren op kantoor en dat we erachter kwamen dat we - ondanks de verschillende genres die we als boekingskantoren representeren - we in persoonlijke smaak een behoorlijke overlap hebben.”

Jullie delen iets minder dan een half jaar een kantoor. Is een samenwerking dan niet bijna vanzelfsprekend?

Van de Burgt: “Of het vanzelfsprekend is weet ik niet, maar feit is wel dat we allebei hetzelfde werk doen, dan ga je toch automatisch ervaringen uitwisselen; hoe zie jij dit? Hoe pak jij dat aan? Etc. Een samenwerking heb je dan nog niet, maar je fungeert wel als elkaars klankbord. In aanvang had ik niet direct het idee dat Bob en ik een overlap zouden hebben qua muzikale voorkeuren. Maar op het moment dat die er bleek te zijn - het kwartje viel voor mij toen Bob met Nathan Kalish op de proppen kwam – was de concrete samenwerking gauw geboren.”

Verhagen: “Het is niet vanzelfsprekend dat een boekingskantoor een festival organiseert, maar we kwamen er per toeval achter dat we hier hetzelfde over denken; wat de invulling voor een tof festival zou moeten zijn. We bleken allebei dezelfde behoefte te hebben qua evenement in Eindhoven. Daar zijn we achter gekomen doordat we op hetzelfde kantoor zitten te werken.”

Baptiste W. Hamon, een van de artiesten op Night Fishing

Als we het programma zien, is het best een ingetogen programma qua muziek. Hoe kwamen jullie op het idee om dit toch in het Klokgebouw te doen?

Van de Burgt: “Mijn compagnon bij Zwaardvis Music, Leo Hoeksema, heeft in het verleden vaker iets georganiseerd in het Klokgebouw. Toen werkte ik nog niet met hem samen, maar ik was daar wel als bezoeker. De opzet die hij hierbij hanteerde, met een voor Klokgebouw-begrippen klein podium en bescheiden horeca-invulling, met een charmante aankleding en decoratie, sprak me erg aan en is me altijd bijgebleven. Dus daarmee wisten we dat er in het Klokgebouw meer mogelijk is dan de opzet met een groot podium en een enorme geluids- en lichtinstallatie. Less is more doet in dit geval wat mij betreft zeker opgeld.”

Verhagen: “Ik vind het heel leuk om naar concerten te gaan die op andere plekken plaatsvinden dan de plekken die logisch zijn, dat zijn vaak de avonden die me het meeste bijblijven. Naast de praktische kant (het kantoor van Nightbirds en Zwaardvis Music ligt in het Klokgebouw, red.) is het Klokgebouw ook een plek die in mijn ogen heel goed kan werken bij een evenement voor een klein publiek. Zo heb ik me ook goed vermaakt bij die bowlingavond in het Klokgebouw een paar jaar terug en het driejarig bestaan van Gruismeel met Together Pangea.”

Hoe gaan jullie zorgen dat de bands toch hun intieme show kunnen doen?

Van de Burgt: “Ik stipte het hierboven in feite al aan: door te kiezen voor een kleinschalige opzet, charmant maar tevens professioneel. Dus geen intimiderend groot podium en een bataljon felle lampen, maar een verhoging van bescheiden formaat met gezellige verlichting in de vorm van gloei-/schemerlampen en meer van dergelijke sfeerverhogende elementen.”

Verhagen: “Door op alle details te letten. Dat gaat over de juiste keuze van de DJ’s tot het drankassortiment, keuze voor beker of glas tot de wijze van ontvangst. En juist met een relatief kleine groep in zo’n grote ruimte zijn zorgt wel voor een sfeer van saamhorigheid.”

Night Fishing is een 'easy greasy listening night out'. Wat betekent dit eigenlijk?

Van de Burgt: “Onze acts gaan je niet omver blazen in termen van hoge geluidsvolumes en wagonladingen overstuurde gitaren. Maar het gaat ook zeker geen singer-songwriter neuzel-avond worden. Alle artiesten hebben iets wat ze onderscheidt, ten opzichte van elkaar en ten opzichte van dat wat er meer gebruikelijk te zien is in het Klokgebouw. Het programma is avontuurlijk en verrassend, maar ook aangenaam en laid back. Of zo. Overigens heb ik de term ‘easy greasy’ gekaapt van de stoner-/doom metal band Goatsnake. Dat vraagt om een stukje ‘opa vertelt’: de periode 2000 tot 2005 schreef ik over stonerrock en doom metal voor website Kindamuzik.net en Up Magazine en besprak ik onder andere het album ‘Flower of Disease’ van Goatsnake waar het nummer ‘Easy Greasy’ ook op staat.” Toevallig schrijft Van de Burgt in desbetreffende recensie uit 2001 al over de mondharmonica en lapsteel gitaar. Hij geeft aan dat wellicht daar, met terugwerkende kracht, zijn liefde voor rootsmuziek al is geboren.

Verhagen: “De opbouw van de avond gaat van easy tot greasy in de zin van de volgorde van de optredende acts.”

Nathan Kalish

Kantoor op Strijp, festival op Strijp; wat hebben jullie met de omgeving?

Van de Burgt: “Strijp-S is een toffe plek om te bivakkeren. Regelmatig loop ik bij wijze van middagwandelingetje even binnen bij de Velvet, om over platen te zwetsen met eigenaar Remco (tevens schrijver voor 3voor12/Eindhoven, red.), of bij Oker, om met Bob Dieleman te zwetsen over lampen, vazen en vooral ook over muziek, want over die eerste twee zaken ben ik gauw uitgepraat.”

Verhagen: “Strijp maakt vooral Strijp door alle kleine dingen die samen iets groots teweeg brengen. Bij alles wat we uitbesteden, leuk vinden of nodig hebben voor de organisatie zoeken we aansluiting zo dicht mogelijk bij kantoor, het liefst zelfs op Strijp-S. Zo is het fijn dat onze artiesten kunnen logeren bij het hotel op de hoek (Blue Collar), AreaFiftyOne heeft ons geïnspireerd wat betreft keuze voor het bier en eerder genoemde Dieleman wordt de Jan des Bouvries van Night Fishing. En waarom zou je verder kijken als het voor je neus voor het oprapen ligt?”

Zien jullie Night Fishing als een mijlpaal van jullie werk bij Nightbirds en Zwaardvis?

Van de Burgt: “Ik ben als freelance perspromotor bij veel festivals betrokken, zowel in het verleden als in het heden, en als boeker heb ik ook veel acts die op diverse festivals spelen, maar dit wordt de eerste keer dat ik zelf een festival organiseer, waarbij ik niet alleen boek en promoot, maar nu (uiteraard in samenwerking) verantwoordelijkheid draag voor alles. Da’s wel nieuw en da’s gaaf. Maar een mijlpaal is het niet, want het is nooit echt een ambitie geweest. Het kwam gewoon zo uit.”

Verhagen: “Toevallig bestaat Nightbirds in dezelfde periode als waarin Night Fishing plaatsvindt vijf jaar. Het is mooi om te zien dat de eerste show van The Tubs die ik boekte op de tweede editie van Nightbirds was, toen het nog een concertreeks was. Toen speelden ze in een skatepark in Tilburg. Vijf jaar later boek ik ze - na een hele hoop andere podia - weer op een eigen concertavond, maar dan in het Klokgebouw. Dat is illustratief voor de ontwikkeling van Nightbirds van concertorganisator tot boekingskantoor.”

Het festival is ook een beetje een etalage voor jullie roster. Hoe zien jullie dat?

Van de Burgt: “Dat is zo inderdaad, maar het is zeker niet als showcasefestival bedoeld. Met Night Fishing willen we vooral iets bieden wat Eindhoven nog niet heeft: een avond met live muziek waar we zelf ook graag naartoe zouden gaan. En zeker is het mooi meegenomen als dat afstraalt op onze boekingskantoren.”

Verhagen: “Daarnaast is het ook heel praktisch om je eigen acts op je eigen festival te programmeren, omdat wij als geen ander weten in welke context onze acts het beste tot hun recht komen. En de lijntjes blijven kort. Het is ook leuk om die interactie te zien tussen onze acts onderling. Zoals Nathan Kalish die een aantal shows tijdens de tour van Baptiste W. Hamon de supports zal verzorgen.”

Zaterdag 23 februari is Night Fishing in het Klokgebouw met Baptiste W. Hamon, The Bony King of Nowhere, Nathan Kalish, The Old Ditch Riverhoppers en The Tubs. “Visvergunningen” zijn voor 17,50 euro online in de voorverkoop en voor 20 euro aan de deur te krijgen.