De nummers van Aidan hebben altijd wel een bepaalde melancholie, maar in ‘Gods’ neigt het geluid van het fraaie gitaarspel in de opening zelfs naar dramatiek. Geheel begrijpelijk als bekend is waarin het nummer zijn oorsprong vindt: terrorisme dat het leven van onschuldige slachtoffers eist, in dit geval van iemand die weerloos is en nog veel te jong om te sterven.
Van den Brandt: “Het nummer ‘Gods’ heb ik geschreven toen ik in de krant las dat Aitazaz Hassan Bangash, een 14-jarige jongen uit Pakistan, om het leven kwam toen hij honderden medestudenten redde door de strijd aan te gaan met een zelfmoordterrorist die het op de school gemunt had. Voor de poort van de school stopte hij hem, wat leidde tot een worsteling waarbij de bom afging en beiden het leven lieten. Toen ik dit las was ik zo overrompeld door de gedachte ‘waar gaat het heen met deze wereld, wanneer we scholen vol kinderen proberen op te blazen’, dat ik meteen mijn gitaar heb gepakt. Dit nummer is er daarna eigenlijk vanzelf uit gekomen.”
Clipprimeur: Aidan - Searching For Dragons
Eindhovense singer-songwriter schrijft terreurellende van zich af
Bij de aankondiging van de volgende Club 3voor12/Eindhoven afgelopen week blikte we terug op het afgelopen jaar van de clubavondacts van begin 2015. Aidan was daar een van. Hij heeft net als Tamarin Desert een indrukwekkende livereeks opgebouwd met maar liefst drie optredens in de Effenaar. Na de release van zijn debuut-EP is de singer-songwriter vooral gaan optreden, het uitbrengen van nieuwe muziek liet daardoor even op zich wachten. Maar daar komt vandaag verandering in. Ingegeven door de verschrikkelijke daden van terroristen die het nieuws al een behoorlijke tijd domineren pakte hij zijn gitaar en schreef hij in recordtijd een nieuw nummer: ‘Gods’. Diederik van den Brandt, de echte naam van Aidan, licht het nummer zelf toe.
Aidan brengt een videoclip uit bij het nummer, die vandaag bij 3voor12/Eindhoven in première gaat. Van den brandt over de clip: “In de clip komt de referentie aan de school terug in het boek dat je in het begin en op het einde ziet. Verder vond ik het thema te heftig om zo in een videoclip te stoppen. Ik heb in het nummer ook een hoopvoller gevoel gestopt, omdat ik denk dat het niet altijd zo hoeft te en zal zijn.”