Marduk en Belphegor op zegetocht in Effenaar

Vermakelijke black metal-showcase overtuigt in Eindhoven

Tekst: Guido Segers / Fotografie: Paul Verhagen ,

Het is vrijdagavond, het voorportaal van het weekend. In de Effenaar worden de halve liters in rap tempo over de bar geschoven en staan er drie metalbands op het programma. Waaronder het Zweedse Marduk en Oostenrijkse Belphegor, twee slopers van de black- en death metal. Een extreme combinatie van twee bands die hoog in aanzien staan in de scene.

Spartan

Spartan uit Haarlem warmt op vandaag. De band behoort tot het kleine clubje melodische death-acts dat een heel specifiek thema in hun muziek stopt, in dit geval de geschiedenis van Sparta in het oude Griekenland. Daarmee doet het gezelschap een beetje denken aan het Canadese Ex-Deo, voornamelijk in de manier waarop een epische sfeer wordt neergezet in combinatie met bruut geweld. Het vijftal mist nog de kracht om hiermee impact te maken. Er is verder weinig aan te merken op de band, die hoopt dit jaar een nieuwe plaat uit te brengen. De respons is wat lauwtjes vanuit het publiek, het aanhoudende enthousiasme siert de band dan ook.

 

Bliss of Flesh

Het is een dingetje met bands die black metal spelen en overtuiging. Sympathiek zijn past niet, maar als je onsympathiek wil ogen moet het wel overtuigen. Dat is niet het enige, waarop Bliss Of Flesh de plank mis slaat. Het geluid is ook niet strak, waardoor de muzikanten elkaar niet lijken te vinden.

Het Franse gezelschap bracht zijn laatste album uit in 2013, getiteld ‘Beati Pauperes Spiritu’, maar dat imposante geluid weet men live niet tot stand te brengen. Het gevoel dat het deze jongens menens is ontbreekt en het steeds verder zich uitkleden van frontman Necurat draagt daar niet echt aan bij. Het was niet hun avond, zullen we maar zeggen.
 

Belphegor

Een band die het overtuigen van hun publiek volledig beheerst, is Belphegor. Er wordt iets op het podium gebracht, afgedekt met plastic zakken en menig bezoeker snuffelt even wat het is. Het blijkt geen vers slachtafval te zijn, maar een collage van schedels. De intro duurt verschrikkelijk lang, maar werkt in het voordeel van de band die daarmee meteen een verpletterende indruk maakt. De vurige blik van Helmut Lehner in combinatie met zijn bebloede gezicht brengt het publiek tot zwijgen.

De intense sound van Belphegor is groots en overweldigend, maar zet ook de juiste, duistere atmosfeer neer. De death metal-elementen zijn vooral terug te vinden in de ritmesectie, die het loodzware fundament legt, waar het snijdende gitaarspel op los mag gaan. De drie mannen met gitaren zijn bijzonder beweeglijk en wisselen continue van positie. De spanning tussen het dynamische, kolkende van de drums en bas en het statische van het tremolo gitaarspel is nadrukkelijk voelbaar.
 
De setlist laat veel horen van de laatste plaat ‘Conjuring The Dead’, die in het voorjaar van 2014 uitkwam. Daarvoor lag het even stil, nadat frontman Lehner tyfus opliep tijdens een Zuid-Amerikaanse tour. Vanavond is wel duidelijk dat er geen rem op de Belphegor-trein is gekomen na die ervaring, het Duivelse, abjecte en perverse is nog altijd de hoofdthematiek van de inktzwarte sound. Op het einde van de set deelt Lehner nog wat plectrums uit en bokst met een paar fans. Sympathiek zijn mag, maar wel met mate. 
 

Marduk

Marduk heeft altijd al de warme uitstraling van de nazizombies in de film ‘Dead Snow’ op het podium. Gitarist Morgan ‘Evil’ Håkansson startte de band in 1990 met het doel de meest blasfemische band in de wereld te zijn. De controverse heeft de band nooit geschuwd en sinds ‘Panzer Division Marduk’ uit 1999 is de band inderdaad niet meer even welkom op alle plaatsen. De band marcheert naar eigen zeggen gewoon door en gevechtsklaar staan de mannen op het podium in de Effenaar.
 
De set komt in een razend snel tempo voorbij, vol met messcherpe songs en het gevoel van oorlogsgeweld. Het podium is volgepompt met rook en de lichten worden goed benut om een chaotische sfeer neer te zetten. Zanger Daniel ‘Mortuus’ Rostén is vandaag energiek en goed bij stem en zweept het publiek op met zijn agressieve houding en gebaren. Opvallend sterk zijn de nummers van de nieuwe plaat, die terugkeert naar het thema van de Tweede Wereldoorlog. ‘Frontschwein’ kwam een maandje geleden uit op Century Media en lijkt de potentie te hebben om jaarlijstjes te gaan vullen.
 
Naast werk uit het uitgebreide oeuvre schitteren tracks als ‘Afrika’ en ‘The Blonde Beast’, beiden van deze nieuwe release en behoorlijk toegankelijk voor Marduk. Inmiddels is er een flinke moshpit losgebarsten midden in de zaal. Halverwege de set hebben de Zweden de victorie al binnengehaald. Marduk kent echter slechts één versnelling en die is moordend. Na een goed uur spelen komt de band nog terug voor een toegift om de overtuigende zege te bevestigen.

Gezien: Spartan, Belphegor en Marduk, op 20 februari 2015, in de Effenaar.