Thomas Azier: “Eindhoven is net klein Berlijn”

Zanger vertelt in 3voor12/Eindhoven radio over zijn connectie met design en muziek

Bob Schellens ,

Thomas Azier speelt deze week drie clubshows in Nederland, waaronder een in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week. Presentator Bob Schellens sprak hem in de uitzending van 3voor12/Eindhoven radio, voorafgaand aan zijn show in de Effenaar. Azier is duidelijk gecharmeerd van onze lichtstad: “Talentvolle kunstenaars krijgen daar volop de ruimte.”

Hij staat daar maar mooi in het DDW-programmaboekje met zijn optreden in de Effenaar. Misschien voor een aantal mensen een opmerkelijke vermelding, want wat is zijn toevoeging aan deze week die bol staat van design? Azier: “Als je naar design kijkt vind ik dat kunstenaars heel erg op zoek zijn naar functionaliteit: hoe werkt iets praktisch gezien, hoe maak je een ontzettend mooie tafel die je ook praktisch kan gebruiken? Ik denk dat dat ook heel erg bij popmuziek hoort. Design en popmuziek zijn heel erg met elkaar verbonden.” Dat Azier nieuwsgierig is en graag beschouwt blijkt wel uit zijn korte, maar indrukwekkende biografie.

Berlijn
De 27-jarige muzikant is in Friesland opgegroeid maar woont al zeven jaar in Berlijn. De meeste musici zoeken daar de muziekscene op om zich muzikaal te inspireren. Azier zocht juist een betere basis voor zichzelf. “Ik ben naar Berlijn gegaan puur om wat persoonlijke excitement te gaan zoeken. Dat had ik echt nodig op die leeftijd want ik wist helemaal niet wat ik wilde. Ik had met name verdieping nodig: wat wil ik precies zeggen? Daar heb je een verhaal voor nodig en als je geen verhaal hebt dan moet je een verhaal maken, want ik wilde iets zeggen waarvan ik echt het idee had dat het iets te betekenen heeft. Want wat weet je op je 19e? Het had ook net zo goed Friesland kunnen zijn, maar ik moest gewoon geïsoleerd en alleen zijn.”

De slagroom op zijn slagroomtaart
Azier heeft in Berlijn in alle rust aan zijn album ‘Hylas’ kunnen werken. Voor hem was het een ontzettende ontdekking om geïnspireerd te raken door de omgeving. “Mijn goede vriend Robin Hunt had een fabriek in Berlijn gehuurd in Lichtenberg, dat is een district dat ook wel de remote area van Berlijn wordt genoemd; een plek waar maar weinig mensen willen komen. Deze fabriek had drie verschillende lagen. Wij hebben de ruimtes gebruikt om karakter in mijn plaat te krijgen. Dat heb ik daar echt gevonden.  Dit gebouw was gewoon de slagroom op mijn slagroomtaart.”
 
Klein Berlijn
Azier ziet raakvlakken tussen Berlijn en Eindhoven, en dan in het bijzonder op Strijp-S waar het Klokgebouw bekend terrein voor hem is. Hij heeft er recent nog opgetreden. “Ik merk dat het een soort van klein Berlijn is daar. Al is het allemaal wel heel gedesigned en gesettled. In Berlijn is het allemaal wat ‘rougher’ en is er minder geld. Ik merk dat in Eindhoven jong talent de kans krijgt om nieuwe dingen te maken en dat is zo belangrijk; dat er ruimte is om te experimenteren. Dat is in Amsterdam toch lastiger. De stad is duurder, en ik denk dat jonge artiesten ergens heengaan waar ze ruimte hebben, qua oppervlakte maar ook qua ruimte in hun hoofd.” 
 
Nieuw album
Of Azier in het Klokgebouw zijn tweede album zou kunnen maken valt nog te bezien. “Ik ben de laatste tijd vaak in Parijs en dat is een enorme verademing na zeven jaar Berlijn. Ik vind het fijn om nieuwe input te krijgen. Al zal ik nooit vaarwel tegen Berlijn zeggen. Als je aan het toeren bent is het gras altijd groener… Uiteindelijk ben ik blij wanneer ik weer in Berlijn ben. Het is zo’n bijzondere stad.” Thomas kan nog niet veel zeggen over zijn nieuwe plaat, maar wel dat er volop aan gewerkt wordt: “Ik ga aan het eind van het jaar naar Polen en Rusland. Er is daar een hele interessante scene waar ik veel inspiratie uit kan halen. Tussen het toeren door ga ik werken aan verschillende projecten en aan mijn nieuwe album dat al bijna voor de deur staat! Nu eerst de show in de Effenaar. Heel veel zin in.”