Naked Song 2014: Diana Jones keert rollen om in murder ballad

Hillbilly feminist neigt naar perfectie tijdens snelle terugkeer naar Café Frits

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Lotte Schrander ,

Naked Song heeft ieder jaar een programma vol herkenning. Enkele grote namen, gerenommeerde festivalacts en binnenlandse toppers. Ook staat er altijd een aardige hoeveelheid artiesten die - nog - niet zo bekend is bij de gemiddelde bezoeker. Diana Jones uit Nashville is een van die namen. Een grote artiest in het country-genre. In Nederland vooral bekend bij de fijnproevers. Veel van die connaisseurs kenden Jones al, aangezien ze afgelopen maart al in Café Frits, één van de podia die Naked Song gebruikt, speelde. Ze maakte destijds zoveel indruk dat ze binnen enkele maanden weer op hetzelfde podium is uitgenodigd.

CONCERT
Diana Jones, tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.
 
DE ACT
Country-zangeres Diana Jones brak in 2006 door met haar album ‘My Remembrance Of You’. De afgelopen jaren verdiepte Jones zich vooral in de muziekgeschiedenis van haar familie-roots, de Appalachia regio in het zuiden van de Verenigde Staten. Op haar recente album The Museum of Appalachia Recordings klinkt hierdoor een zeer traditioneel, folky, country-geluid vol banjo, viool en akoestische gitaar. Erg vergelijkbaar met de klanken waar Mumford & Sons momenteel furore mee maken. Live gaat deze vergelijking totaal niet op, Jones staat alleen op de planken en begeleidt zich zelf enkel op gitaar. En dat gitaarspel neigt nogal naar perfectie. Ook is ze zeer goed bij stem waardoor het geluid bijna hetzelfde is als op plaat. Het leeuwendeel van de nummers die de Amerikaanse vandaag speelt zijn afkomstig van haar laatste album. Omdat er heel wat geschiedenis om deze nummers en thema’s hangt is Jones vrij veel aan het woord. Tegen het einde van haar passage een welkome afwisseling, aangezien enkel gitaar en verhalende zang, hoe perfect gebracht ook, kan gaan vervelen.
 
HET NUMMER
In ‘Henry Russel’s Last Words’, citeert Jones uit een liefdevolle afscheidsbrief die een mijnwerker schreef op zijn sterfbed aan zijn vrouw. Een emotioneel geladen nummer dat een toch al respectvolle zaal doodstil krijgt.
 
HET MOMENT
Zelfs de minimale instrumentale begeleiding wordt voor één nummer achterwege gelaten. Ook a capella weet Diana Jones flink indruk te maken.   
 
OOK OPVALLEND
Omdat in vrijwel alle murder ballads de vrouw uiteindelijk het loodje legt, besloot Diana Jones de rollen eens om te draaien. Dit leverde haar terstond de geuzennaam ‘Hillbilly feminist’ op.

HET PUBLIEK
Is respectvol tijdens de nummers en uitgelaten wanneer het mag. Zoals dat hoort op een festival vol verstilde muziek. Na een aantal nummers vertrekt een klein gedeelte van het publiek en zelfs dat gebeurt eerbiedig.

HET OORDEEL
De performance van Diana Jones zal tweespalt zaaien tussen de bezoekers van Naked Song. De gehele set is van hoge kwaliteit en er wordt haast perfect gespeeld. Echter blijft het moeilijk om met enkel zang en gitaar voor lange tijd te boeien. Dat er na verloop van tijd bezoekers vertrekken is geen grote verassing. De uitvoering verdient alle lof, qua diversiteit en afwisseling is het soms even doorbijten voor de toeschouwers die niet geheel worden meegesleept door de verhalende nummers van Jones.