SAW ontleedt het begrip ‘dubstep’ in Effenaar

Een brede avond met de nadruk op intens

Tekst: Michael Janiec / Fotografie: Kaj Iven & Rens van Bree ,

De aangekondigde namen zien er aanlokkelijk uit. “Een gevarieerde mix van subgenres, die voluit nog steeds als dubstep uitgesproken kan worden.” Maar dat dubstep, dat is toch dood? Nou, als het aan de laatste naweeën van de trendgevoelige genre-toeristen ligt wel. Er vinden desondanks nog veel veranderingen plaats binnen het genre. Er is nog steeds sprake van nieuwe bewegingen en stromingen, zo ook bij SAW in de Effenaar.

Veel mensen krijgen een dubbel gevoel bij het horen van het woord ‘dubstep’: een rijzende ster in de EDM scene, die door zijn oogverblindende vlucht vrij snel leek te gaan opbranden. Dubstep heeft dan ook te kampen gehad met een tweestrijd. De oude 'roots' en identiteit werden op brutale wijze uitgedaagd toen de commerciële machine op volle toeren ging draaien, met als gevolg dat veel (nieuwe) luisteraars niet weten wat dubstep precies is. Een scheiding tussen de kern van dub, subtiliteit en diepte en het mechanische en overdonderende van wat eigenlijk ‘brostep’ genoemd zou moeten worden. Hoe staat de scene er tegenwoordig voor?

Bij binnenkomst valt meteen de vroege — 22:30 — drukte op; er is een halve cirkel rondom het podium gevormd en daar omheen staat al een aantal groepjes. Minzo opent. Deze uit Geleen afkomstige jongen is veruit de jongste van de geplande dj’s, maar doet niet voor zijn collega’s onder als het op routine aankomt. Zijn geluid staat voor het ‘Monsters’ collectief. Een groep dj’s en producers die het harde ‘filth’-geluid in dubstep vertegenwoordigt. Een vrij rauwe, constante mix, met de hoogtepunten in de wat abstracte drops en de neurofunk op het einde.

Addergebroed en Devnik bouwen vanaf het begin stevig op. Een energieke wending die vroeg in de set zorgt voor pieken als ‘Team 642’ (LAXX Remix) en de blend naar ‘Hall Of Mirrors’ van Culprate. Het duo gaat met een stevig tempo verschillende subgenres af, waarmee ze de bezoekers constant scherp houden. Het tweetal brengt een set die bol staat van breakbeat en gevoel voor ritme.
 
Habstrakt blijkt in vorm. Al vroeg in de set weet hij de zaal met zijn producties tot muzikale waanzin te drijven. Gewaagd begint de Fransman met een ‘pull-up’. Zijn charismatische indruk houdt het publiek in het moment. Nummers als ‘Future Swag’, ’Gamma Ray’ (van Eptic) en ‘40 Cows’ weten een groot deel van het publiek aan het dansen te krijgen. Ondanks zijn gebroken rib draait de vervanger van de Duitse Sadhu, die nog in de Verenigde Staten zit, een uiterst energieke set met veel anthems die elkaar snel opvolgen.
 
Koven is bij sommigen nog bekend als Coven. De act moest zijn naam veranderen toen een band uit de jaren zeventig moeilijk begon te doen over de rechten. Tegenwoordig bestaat Koven uit dj/producer Max Rowat en een zangeres. Hun nummer ‘More Than You’, met bijbehorende videoclip, betekende een relatief grote doorbraak op het UKF Youtubekanaal. Het is dan ook bijzonder om te zien dat ze vanavond allebei naar Eindhoven zijn afgereisd. Na een wat geïmproviseerde soundcheck klinkt haar stem duidelijk en vrijwel zuiver. De gemixte nummers worden vervolgens live door haar ingezongen. Hoewel niet iedereen even enthousiast reageert, scheppen de zoete vocalen een scherp contrast met de intense bass. Het optreden wordt zo nu en dan afgewisseld met solo sessies van de dj. Deze zijn muzikaal in orde, maar voelen wat onpersoonlijk. Rowat staat namelijk (in tegenstelling tot de rest) op het achterste podium te draaien. 

Badklaat
is geboekt om de avond af te sluiten met stevige, hem zo kenmerkende filth. Om wat ademruimte te scheppen voorafgaand aan de climax, bouwt hij zijn set rustig op. Elementen uit trap en grime komen samen en zorgen voor steeds verder toenemende spanning. De aanwezige mc Swift is in flow en levert goed getimede begeleiding. De set bouwt vervolgens op naar wat meer filth. Aan de reactie van het publiek te zien is Badklaat een waardige headliner.

Conclusie
De splitsing binnen dubstep heeft nog verder doorgezet. Hybride dubstep vermengd met drum ‘n bass, house en/of techno is inmiddels een globaal begrip; steeds vaker mixen producers de verschillende stijlen door elkaar. Dit heeft mogelijk ook de kwestie van dualistische en tegenstrijdige beeldvorming binnen de dubstep veranderd. Wat daarbij nog het belangrijkste is: de artiesten krijgen meer creatieve ruimte. Er is meer raakvlak én draagvlak ontstaan. Zowel in de creaties en idealen van de producers, als in de diverse smaak van de luisteraars.

Terugblikkend op deze avond is dat goed merkbaar. De bezoekers staan voor veel open en de aanwezige artiesten vormen een mooie afspiegeling van de innovatie in het genre. Of dit het tij doet keren voor dubstep in het oog van het grote publiek? Who cares. De artiesten leveren kwalitatieve muziek en het publiek staat er nog steeds voor open.
 
Gezien: Minzo, Addergebroed en Devnik, Habstrakt, Koven en Badklaat, op 24 augustus in de Effenaar