Nostalgische garagerock King Tuff maar voor even interessant

Voorprogramma Virals kijkt te diep in het glaasje

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Melvin Sam-Sin ,

Voor de betere garage- en punkshow in Eindhoven moet je tegenwoordig in skatepark Area51 zijn. Binnen korte tijd stonden hier - in samenwerking met Effenaar - onder andere Black Lips, OFF! en Jacuzzi Boys. Vanavond staan King Tuff en hun Engelse equivalenten van Virals op het programma.

Virals

Virals is het nieuwe project van Shaun Hencher, voorheen de frontman van Lovvers. Hij nam de nummers van zijn meest recente EP nagenoeg eigenhandig op. Vier dromerige, zonnige en poppy garage nummers waren het gevolg. Vandaag is hij met een volledige band naar Eindhoven afgereisd. Op het kleine podium staan vier Britten die qua kleding als een metalband uit de jaren 80 doen voorkomen. Veel spijkerstof, studs, en zelfs een Slayer t-shirt.

Het zomerse en melodische geluid van de EP blijkt live veel vinniger en rommeliger. Virals piept, kraakt en rammelt aan alle kanten. Een positivist zal het zien als stijlkenmerken binnen het genre, al blijven de nummers van Virals ten alle tijden melodisch en dansbaar. Toch lijkt dat andere geluid een tweede oorzaak te hebben; Hencher is in het begin van het optreden erg afwezig. Zijn zang is zo goed als onverstaanbaar. Naar alle waarschijnlijkheid net dat pilsje te veel backstage. Wanneer zijn gitaarband losschiet reageert hij overigens wel scherp. Hij speelt onverstoorbaar door en brengt het nummer tot een goed einde. Tegen het einde van hun show weten de mannen van Virals zich sterk te herpakken. Nummers als ‘Gloria’ en ‘Coming Up With The Sun’ worden met veel meer overtuiging gebracht.
 

King Tuff

King Tuff is de naam waaronder zanger en gitarist Kyle Thomas tegenwoordig opereert. Voorheen speelde hij in freakfolk band Feathers en was hij zanger van de stonerband Witch, de band waarin J. Mascis, beter bekend als de frontman van Dinosaur Jr., achter het drumstel zit.

King Tuff bracht net als Virals een album vol zomerse en catchy garage uit. En ook deze band lijkt zo uit de jaren tachtig te zijn gestapt. Niet alleen qua kleding, ook de muziek en vooral de teksten zijn er naar. De hele set van vanavond zou zo als soundtrack van een highschool film uit die periode kunnen dienen. Wat te denken van songtitels als ‘Alone And Stoned’ , ‘Bad Thing’, en ‘Anthem’. Die highschool vibe wordt nog meer benadrukt door de discobal die midden in de zaal hangt. Thomas grijpt met dit project overduidelijk terug naar zijn jeugdjaren. Dat komt alleen niet echt over wanneer je naar het podium kijkt. Wie de veelal puberale teksten hoort verwacht een jonge band of in ieder geval een band vol branie. En die staat er niet. Het is net te vaak wat plichtmatig en statisch.

Alleen Kyle Thomas zelf weet zich te onderscheiden. Hij soleert er zo nu en dan op los en is redelijk goed bij stem. En dat stemgeluid van King Tuff is opvallend. De lijzige en nasale zang is even wennen, maar past erg goed bij de muziek. De muziek is net als bij het voorprogramma live feller en rommeliger dan op plaat, iets dat vooral bij de snellere nummers goed uitpakt.

De kracht van King Tuff ligt in aanstekelijke nummers met grappige, pakkende en soms clichématige teksten. Het probleem van de band blijkt echter dat lang niet alle nummers over al die factoren beschikken. En dan blijft er maar een hele gewone garage act over. Dit is ook duidelijk te merken in de zaal; de aandacht verslapt. Naarmate het optreden vordert, maken steeds meer mensen een praatje of ze gaan zelfs naar huis. Dit is vast niet enkel en alleen te wijten aan het optreden van King Tuff, want wanneer het voor- en het hoofdprogramma muzikaal zo overeen komen, kan er nou eenmaal verzadiging ontstaan.

Gezien: Virals en King Tuff, op 12 september 2012, in Area51.