Binnenstebuiten: Grim Tim - La Belle Nouvelle

3voor12/Eindhoven en artiest aan het woord over prijsnummer Cygnet Strumpet House

Tekst: Patric Muris & David Henry ,

Soms zijn er van die nummers die je meteen grijpen, ook als nog niet direct duidelijk is waar ze over gaan. Als ze blijven intrigeren, is het onvermijdelijk dat op onderzoek wordt uitgegaan: waar gaat het nummer nou precies over, is het echt gebeurd en klopt het een beetje wat je zelf had bedacht? Omdat 3voor12/Eindhoven meer houdt van de authentieke insteek van de artiest dan de eigen interpretatie, wordt al dit soort vragen voorgelegd aan die artiesten die met zo’n nummer plotsklaps een essentiële bijdrage hebben geleverd aan het Eindhovens muziekcanon. Te beginnen met het nummer dat de aanleiding vormde tot deze nieuwe opinierubriek: ‘La Belle Nouvelle’.

Alle vraag en antwoord artikelen komen terecht in het Binnenstebuiten dossier. Belangrijke spelregel: eerst vertelt een redacteur van 3voor12/Eindhoven zijn kant van het verhaal als toehoorder (van buitenaf) en daarna vindt de match pas plaats met het origineel van de artiest (van binnenuit). Het eerste nummer dat wordt besproken in de Binnenstebuiten rubriek is ‘La Belle Nouvelle’ van bluesrock band Grim Tim. Het is de keuze van Patric Muris, hoofdredacteur van 3voor12/Eindhoven. Het nummer staat op debuut EP ‘Cygnet Strumpet House’ die de band op 2 juni 2012 tijdens Club 3voor12/Eindhoven heeft gepresenteerd. Later is de EP door 3voor12/Eindhoven gerecenseerd zonder eervolle vermelding van dit prijsnummer. Dat kan natuurlijk; muziek is persoonlijk en juist dat komt naar voren in Binnenstebuiten.

Hoofdredacteur Patric Muris over zijn keuze:

‘La Belle Nouvelle’ ontroerde mij al na de eerste luisterbeurt alsof ik een hartverscheurend verhaal had gehoord van een goede vriend die heel slecht nieuws te horen heeft gekregen. Waarover het nummer precies gaat, is mij nooit duidelijk geworden. Dat het niet zomaar een topic is, voelde ik wel al snel aan. Daarover laat de band ook geen misverstand bestaan. Het nummer blijft lang onbestemd en dat intrigeert me. Ik probeer meer grip te krijgen door goed naar de tekst te luisteren. Daaruit kan opgemaakt worden dat er een afstand is. Er wordt teruggeblikt naar momenten die geweest zijn; een mogelijk teken van afscheid. Verdergaand met de rationele benadering van het nummer doet de vele herhaling vermoeden dat er een gebrek is aan besef. Aan ongeloof over een gebeurtenis wellicht. De intensiteit kan haast alleen nog maar verklaard worden door een buitengewoon traumatische ervaring als een breuk met- of de dood van een geliefde. 

Het nummer kent een duidelijke tweedeling: het eerste gedeelte bezit het melancholische gitaarspel en de zedige stem van David Henry, de zanger-gitarist van Grim Tim. Het tweede deel laat een instrumentale uitbarsting horen. Het punt van kentering is heel nadrukkelijk hoorbaar. Met een lange adem, eindigend als diepe zucht, en volledig neergeslagen zingt David Henry zijn laatste woorden. Dan valt de stilte en is het aan de gitaar. Die ene seconde stilte tussen beide delen, die doet het hem. De overgang is innemend en heeft een perfecte timing. De ritmesectie valt bij en het nummer krijgt een heel andere wending met een transformatie van singer-songwriter naar rockband. De laatste woorden zijn uitgesproken, maar duidelijkheid blijft uit. De grootse gitaarsound, sterk aanmatigend, duurt lang voort en kent een uitstervend einde totdat de kleinste akkoorden minimaal worden aangeslagen. Wat wil hij nou toch vertellen? De dood is geen onderwerp om in twijfel te trekken.

‘La Belle Nouvelle’ spreekt mijn empathie aan op een fonetische wijze. Vooral door het gemis van zekerheid over het sleutelwoord (zingt hij nou dead of there?), laat het altijd ruimte tot interpretatie en dus tot een triviale vertaling. Naar een situatie in mijn eigen leven bijvoorbeeld. En dat is nou precies wat het nou nummer zo sterk maakt. Ik voel de emotie, ik leef mee, maar ik weet steeds maar niet waarom. Om grip te krijgen is dat ook niet nodig, want ik kan wel altijd invulling geven aan de emoties met een gebeurtenis uit mijn eigen leven.

Schrijver van ‘La Belle Nouvelle’, David Henry, geeft antwoord:

‘La Belle Nouvelle’ is het meest persoonlijke nummer op ‘Cygnet Strumpet House’. Het nummer is geschreven vlak na de dood van mijn vader in september 2011. Het grootste deel van de tekst is ontstaan uit improvisatie; ik zing wat er in me op komt en dat is vaak hetgene waar ik op dat moment het meeste mee bezig ben, in dit geval het overlijden van mijn vader. Het begon dus niet als een persoonlijk nummer. Aanvankelijk was het een typische Grim Tim jamsessie, maar door de tekst heeft La Belle Nouvelle voor mij een speciale betekenis gekregen, omdat het voor mij een momentopname van mijn psyche op dat moment is.

De tekst drukt de wanhoop en uitzichtloosheid waar ik het afgelopen jaar mee heb geleefd uit, en vooral de schok van het nieuws dat het niet lang meer zou duren. Vooral het eerste couplet geeft dit goed weer; de tekst ‘On the phone, oh you rang out. On the phone, you're so polite now’ kwam in me op toen ik een keer mijn vader's voicemail belde en na het horen van zijn stem herinnerde hoe beleefd en mededogend hij was. ‘Oh you rang out’, doelt op het feit dat hij weg is. Als geluid houdt ‘rings out’ in dat je het helemaal laat uitklinken, totdat het niet meer aanwezig is.

Het refrein beschrijft voor mij de transformatie die ik heb meegemaakt in die periode. Ik moest plotseling volwassen worden en veel van de taken overnemen die mijn vader vroeger voor zijn rekening nam. Het hart is voor mij het irrationele, ongefilterde deel van de mens, de ziel ligt voor mij dieper en is genuanceerder. Het afgelopen jaar ben ik steeds meer naar de diepere delen gaan kijken. Een fysieke, mentale en spirituele transformatie, als het ware.

Het tweede couplet is ontstaan tijdens de opnames van de EP; ook weer deels als gevolg van improvisatie. Ik vraag hier indirect mijn vader om hulp. Het nummer begint met de woorden ‘coming home’, de laatste twee zinnen beginnen echter met de woorden ‘crawling home’; het gevoel dat alles ontzettend veel moeite kost komt hier tot uitdrukking. De laatste zin kwam tijdens een take plotseling in me op en staat voor mij voor het feit dat in al deze duisternis, mijn vader naar het licht is gegaan en daar rust heeft kunnen vinden.

‘La Belle Nouvelle’ is voor mij een heel bijzonder nummer. Het staat voor mij ook symbool voor het moment dat we met Grim Tim besloten om het anders aan te pakken en ons met hart en ziel in te zetten voor onze muziek.

Songtekst ‘La Belle Nouvelle’ uitgeschreven:

Coming home, to tear your eyes out.
Coming home, I want you right now.
On the phone, oh you rang out.
On the phone, you're so polite now.

I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead.
I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead, you're dead.
I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead, you're dead.

Chromosome, show me the light now.
Chromosome, we lost this fight now.
Crawling home, be my guide now.
Crawling home, it's all so white now, in the dark of.

I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead.
I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead, you're dead.
I came here with my heart, I left here with my soul, until you're dead, you're dead.