Gastblog BOW deel 2: hoe maak je een album?

Chris van der Linden deelt zijn ervaringen; van concept tot release

Tekst: Chris van der Linden ,

In 2010 speelde Fourteen Twentysix op Club 3voor12/Eindhoven in de Effenaar. Toen een van onze redacteuren, functionerend als gastheer, de band aankondigde, werd de band ‘de hardst werkende band van Eindhoven’ genoemd. Voor Fourteen Twentysix geldt nu even stilte voor de storm, maar voor frontman Chris van der Linden allesbehalve. Zijn meest recente project BOW heeft onlangs een debuutplaat uitgebracht met behulp van fondswerving en een tweede zit alweer in de planning. 3voor12/Eindhoven nodigde Van der Linden uit als gastschrijver voor het delen van zijn ervaringen, met de gedachte dat hij daarmee beginnende muzikanten die ook graag een album uit willen brengen vooruit kan helpen. Een hoorcollege in geschreven vorm waarin gastschrijver Van der Linden werkelijk alles deelt: zijn visie en aanpak op zowel muzikaal als organisatorisch vlak. We geven het woord aan de man zelf.

Een woord vooraf
Ik nam mijn eerste demo op met een 4-sporen cassetterecorder om deze vervolgens naar een platenlabel te sturen, hopende bij ‘de lucky few’ te zitten. Maar er is de laatste jaren nogal wat veranderd. De muziekindustrie heeft een flinke dreun gekregen, platenlabels vielen bij bosjes om en de ‘majors’ waren opeens niet meer zo cool. Volgens sommigen was het einde van de muziek industrie ‘as we know it’ een feit...

Om nu te zeggen dat platenlabels er anno 2012 niet meer toe doen? Voor (mainstream) artiesten die een groot publiek willen bereiken is een label nog steeds onmisbaar. Naast een groot netwerk en kapitaal (altijd handig), zijn kennis en jaren ervaring blijvend waardevol. Er zijn met de komst van het internet en muziekdownloads echter ook veel nieuwe mogelijkheden ontstaan voor de ‘independent artists’. In feite kun je met de juiste mindset, kennis en veel tijd hetzelfde bereiken als met een platenlabel. Dit betekent dan wel dat je alles wat het label voor je deed nu zelf moet doen. En daar heeft niet iedereen zin in of de expertise voor. 

Over dit gastblog
Omdat ikzelf graag onafhankelijk werk, heb ik inmiddels veel ervaring opgebouwd op het gebied van zelfstandig opnemen, releasen en promoten van muziek. Om deze reden heeft 3voor12/Eindhoven me gevraagd gedurende het hele proces van het uitbrengen van een nieuw album een gastblog bij te houden. Gedurende twaalf maanden zal ik vertellen hoe ik werk en daar heb ik heel erg veel zin in!

Wat goed is om te weten vooraf: Ik pretendeer op geen enkele manier dat mijn werkwijze de enige juiste is (iedereen heeft zo zijn eigen ideeën en methodes), maar hopelijk zitten er voldoende nuttige tips in mijn artikelen. Het gaat dan ook niet alleen over muziek maar ook over alles er omheen.

BOW dagboek – Deel 2

In het eerste deel van deze reeks ‘hoe maak ik een album’vertelde ik over mijn werkwijze, die in de eerste fase vooral gaat over voorbereiding. We zijn inmiddels weer een maandje verder en het een en ander begint mooi vorm te krijgen. Grof nog weliswaar (de details hebben vooral tijd nodig) maar de koers is gezet...

Omdat ook de tweede BOW plaat een conceptueel album zal worden, ben ik al een tijdje bezig met het uitwerken van het concept. In Google Doc (recent omgedoopt tot Drive) zet ik alles uiteen. In een andere tab kan ik gemakkelijk bronnen raadplegen zoals Wikipedia en wat flarden tekst kopiëren in mijn document. Gedurende het hele brainstorm- en voorbereidings process probeer ik alles een plekje te geven in mijn document. Zo heb ik wat overzicht en begint langzaamaan alles ‘scherp’ te worden. Vluchtige gedachten worden meteen vastgelegd zodat het niet vergeten kan worden en dan is er nog een smartphone als er geen laptop bij de hand is.

Umri and the real world

In de eerste plaats ben ik het verhaal aan het uitwerken dat middels spoken word de kern zal vormen van het album. Het verhaal zal gaan over de prehistorische mens die (nagejaagd door de laatste flarden ijstijd) de continenten doorkruist. De reis zal verschillende aspecten belichten zoals overleven, spiritualiteit en de natuur. De muziek zal de verschillende emoties, landschappen en gebeurtenissen uitbeelden. Omdat Afrika een van de belangrijkste continenten was in het onstaan van de prehistoricsche mens, koos ik voor ‘Umri’, wat ‘oud’ betekent in het Swahili, als albumtitel.

Nu het verhaal wat vorm krijgt, weet ik ook beter wat ik met de muziek wil. Het eerste BOW album ‘Man In The Machine’ was uitgesproken donker, futuristisch en machinaal. Het leek me interessant om eens iets totaal anders te doen en het prehistorische verhaal ‘Umri’ geeft me de ideale basis om iets nieuws te doen. Waar ‘Man In The Machine’ grotendeels digitaal tot stand kwam (drumsamples, synthesizers, etc.) wil ik voor ‘Umri’ zoveel mogelijk ‘real world’ doen; instrumenten live opnemen en zo min mogelijk (merkbare) digitale bewerking toepassen. Op deze manier hoop ik een ruwe, authentieke sound te creëren die het gevoel geeft in een ver verleden te zijn beland.

Next up: sound design

Nu het verhaal vorm krijgt en de albumtitel aangekondigd is, kan ik beginnen aan de volgende fase: sound design. Op de planning staat: test opnames tribal percussie, het maken van eigen ‘junkyard’ instrumenten en schrijven van melodieën/thema’s. Deze prille creatieve periode zal enorm bepalend zijn voor het eindresultaat en is dus altijd spannend. Kan ik wat ik mijn visie daadwerkelijk op tape krijgen? Dat laat ik je de volgende keer weten! Blijf ondertussen op de hoogte via www.bow-music.com en www.twitter.com/bow_music.