De organisatie gaf vooraf aan de combinatie van modern en nostalgie zo graag terug te zien in Strijp-S. Daar kan een parallel in getrokken worden naar de line-up met Veulpoepers 3.0, Vengaboys (allebei op de vrijdag) en Simple Minds als bezorgers van gevoelens van nostalgie en The Kyteman Orchestra en Asteroids Galaxy Tour als helemaal bands van nu.
Al vroeg in de middag speelt Miss Montreal die zich niet laat wegblazen door de heftige wind. De set wordt goed ontvangen en een snelle rondvraag leert dat vier mensen de nieuwste cd al hebben. Bij hit ‘Wish I Could’ doet het publiek even enthousiast mee, maar verder blijft het rustig.
Dat is bij Racoon niet veel anders. De band speelt een degelijke show met een theatrale hoofdrol voor Bart van der Weide. De frontman van de popband weet werkelijk elk nummer beeldend weer te geven met zijn handen. Door de vele shows die ze spelen, is duidelijk te zien dat de band geolied is. Heel professioneel wordt de ene na de andere hit gebracht.
Brabant Open Air niet vernieuwend, wel oerdegelijk
Bombast The Kyteman Orchestra hoogtepunt van zaterdag
Voor het eerst sinds het bestaan van Brabant Open Air vindt het festival plaats op Strijp-S, in Eindhoven. De redenen zijn inmiddels bekend: Bavaria wilde een eigen festival op het terrein in Lieshout en Brabant Open Air wilde een meer centrale locatie. Nou, die had het tegenover station Beukenlaan. Eindhoven heeft er een megafestival bij. 3voor12/Eindhoven is een kijkje gaan nemen en maakte er een fotoverslag van.
Wanneer The Asteroids Galaxy Tour na Miss Montreal en Racoon opkomt, oogt de band enigszins als vreemde eend in de bijt. Waar bij Racoon nuchterheid de boventoon voert, loopt zangeres Mette Lindberg in een hip zomers boulevard pakje. Echt helpen doet het niet, want het publiek wil zich niet laten betoveren. En als de zonnestralen dan ook nog eens verdwijnen, wordt het wel heel lastig om het verschil te maken.
Het eerste echte hoogtepunt van de tweede dag Brabant Open Air is de show van The Kyteman Orchestra. Er is veel te doen rondom zijn bombast. Wordt het zo gewaardeerd, omdat het zo groots is of omdat het muzikaal gewoon erg goed is? Die vraag kan op Brabant Open Air niet beantwoord worden, wel wordt duidelijk dat het publiek voor het eerst echt losgaat. Regendruppels ontmoedigen niemand, Kyteman en zijn zestigkoppige band blazen iedereen weg (droog?).
Het is even bekomen van de show van The Kyteman Orchestra met ideale schoonzoon Milow voordat Simple Minds even later alweer beginnen. Het hoge aantal dertigers en veertigers laat zien dat veel mensen voor deze band zijn gekomen. De status die ze in de jaren 80 hebben opgebouwd, kunnen ze echter helaas niet waarmaken. Hier had iedereen een greatest hits show verwacht, maar Simple Minds hebben andere plannen. Tussen de enkele hits (Belfast Child wordt niet eens gespeeld) wordt de setlist voor een groot deel opgevuld met onbekender werk dat iedere keer opnieuw de vaart eruit haalt en het gevoel geeft dat de show maar wat voortkabbelt.
Kaiser Chiefs, de festivalband bij uitstek, mag dan alsnog zorgen voor een slotspektakel. Een feestje weet de band goed te bouwen, maar ook hier gebeuren niet al te spannende dingen.
Brabant Open Air heeft gegokt op de allure van bekende namen in diverse genres en de herkenning die zij met zich meebrengen. Dat heeft enigszins zijn uitwerking gehad: Milow gaf aan al eens eerder op BOA te hebben gestaan – op een andere locatie weliswaar – wat kenmerkend is voor wat het festival niet is: vernieuwend en verrassend. Wel: degelijk en voor elk wat wils. Dat heeft er echter mede voor gezorgd dat het lang niet is uitverkocht: iedereen tevreden houden is niet mogelijk. Volgend jaar iets scherper programmeren? Dan zijn wij er in ieder geval weer bij.