Ze vergaarden verder bekendheid door het beruchte bankincident op TMF bij Valerio (dat naderhand toch meer een publiciteitsstunt bleek) en de schokkende fanmade videoclip van hun nummer 'Conflict Diamonds' . Deze clip bereikte op YouTube de cultstatus. Politiek getinte en kritische teksten van BangBang maken van hem een soort Zack de la Rocha (Rage Against The Machine) van de hiphop scéne.
In de Effenaar is deze vrijdagavond de kleine zaal, tijdens het voorprogramma van de Last Crewsaders, slechts half gevuld. Toch doen de Crewsaders er alles aan het publiek enthousiast en warm te krijgen. Ze vragen zo nu en dan of iedereen zich wel vermaakt, kijken daarbij wat vragend in het rond. Ze maken enthousiaste armbewegingen en lopen driftig op het podium heen en weer. Met zijn drieën tegelijk lopen ze elkaar echter niet voor de voeten. De enthousiaste jongelui op de voorste rij, die tot dan toe zeeën van ruimte hebben, zijn blij als ze met de Crewsaders mogen handboxen. Hun enthousiasme steekt af op de hiphoppers. Na een slimme zet om het gat voor het podium te vullen met een coole breakdance act, is de spanning er echt af en begint ook de rest van het publiek steeds meer op te leven. De breakdance act bestaat uit drie man, waarvan het verplichte onderdeel 'robot man met witte handschoenen' niet ontbreekt. Na een grappige maar niet opzienbarende beatbox sessie, maakt het drietal plaats voor de hoofdact.
Als Kubus plaatsneemt achter zijn draaitafel is de zaal al met de helft van het aantal aanwezigen gegroeid. Een simpele rekensom maakt dit een voor driekwart gevulde tent. Terwijl onder luid gejuich Kubus met zijn fameuze beats begint te strooien, horen we BangBang van achter de coulissen zijn teksten al inzingen. Zijn manier van rappen ligt tussen zang en rap in. Als BangBang dan ook fysiek te voorschijn komt is iedereen enthousiast en kan de show gaan knallen. Want zin hebben de mensen duidelijk. BangBang is in het begin wat behouden en roept na het eerste nummer of het geluid harder mag. ‘People have payed to see us’ is zijn duidelijke repliek. Zien, horen en voelen. Als de bas daarna zo hard staat dat je hem door je lichaam voelt trillen is het slechts een kwestie van tijd voordat de beuk er deze avond definitief in gaat. Bij de eerste echte vette beats van Kubus, vraagt BangBang om een moshpit. Als een zelfbenoemde koning krijgt hij direct zijn zin.
Het publiek ligt op één lijn met zijn aangevers. De moshpits volgen elkaar in hoog tempo op en zijn voor de rest van de avond een feit. Uitkijken geblazen als je geen arm of been in je gezicht wilt ontvangen. De sfeer is wel gemoedelijk. De politieke boodschappen en agressiviteit die BangBang in huis heeft, maken deze avond plaats voor speelsheid. Veel nummers gaan ook over luchtige zaken en Kubus heeft duidelijk een band met het publiek. Ook momenten van ondeugende humor doen het goed.
Zoals het moment dat een hip meisje, dat de hele avond al op de achtergrond pronkt, naar voren wordt geroepen. ‘This girl is gonna sing some accapella for you’ maakt BangBang ons wijs. Wat volgt is een vuilspuiende trash-pratende griet, die in een oversekste monoloog iedereen (vooral de mannen en jongens) met een brede glimlach van oor tot oor doet grijnzen. De grijns van BangBang is minstens zo groot en zijn ondeugende ogen spreken boekdelen. Hij toont deze hele avond een speels charisma en veel kracht. BangBang valt in de categorie: ruwe bolster, blanke pit. Want ondanks zijn vele opvallende tatoeages (vooral die op zijn gezicht), bewerkte tanden en stoer doenerij is het zijn uiteindelijke 'Peace and Love' boodschap die hem typeert. Hij is de oom die je eerst laat rot schrikken en vervolgens je met een gemeende schouderklop gerust stelt.
Tegen het einde van het concert laat BangBang een steekje laat vallen als, tijdens een één tweetje met het publiek, het playbackspoor onder de zang hoorbaar wordt. Je kunt je afvragen waarom, want overduidelijk zingt BangBang daar heel deze avond ferm overheen. Gelukkig vangt ook Kubus met zijn geweldige beats alle eventuele foutjes op. Het laatste kwart van de zaal wordt dan wel niet meer gevuld, maar het is een strakke show waarin de zelfbenoemde hiphopkoningen tonen dat ze met klasse, venijn en de nodige humor alles onder controle hebben.
Gezien: Kubus & BangBang - Effenaar, 20 juni 2008.
Kubus & BangBang zijn hiphopkoningen te rijk
Strakke show strekt driekwart gevulde Effenaar tot in de lengte en breedte uit
Onder de noemer Kubus & BangBang brengen Nederlander Bart van der Werken - Kubus - en de Jamaicaanse Ier John Reilly - BangBang - unieke hiphop. Kubus' zware beats en BangBang's 'heavy lyrics' blijken een gouden match. Hun succesvolle samenwerking leverde al twee succesalbums op waarvan 'Pie and Mash', de meest recente, maarliefst 31 nummers telt. Aan ambitie en inspiratie dus geen gebrek.