Aanvankelijk werd bij oprichting in 2000 gekozen voor de bandnaam Maximum RNB. Dit bleek echter tot onaangename verassingen te leiden bij fans van gevoelige soulklanken en ook bookers kregen zo nu en dan de schrik van hun leven. Gitaristen Keith Carman en Keith Maurik, bassist Mike Sydney, drummer Mike Childs en zanger Louie Durand kozen daarom voor een afkorting die beduidend meer aansluiting vond bij de muziek die ze maken. Denvis: ”Maximum RNR is echte snelle punk rock, wij maken snoeiharde rock en roll. Daarin onderscheiden ze zich van ons.”
Keith C.:”Touren met een band die hetzelfde klinkt als de jouwe is geen uitdaging. Dit wel. Het is net alsof we elke avond naar school gaan. Man wat zijn die gasten goed!”
Keith Carman, tevens journalist voor een Canadees muziekblad, had al een aantal lovende recensies van Spades-platen op zijn naam staan. Toen hem door een vriend van het heavy metal label Relapse Records werd gevraagd, of hij met zijn band op een split 7 inch wilde staan met zijn helden, hoefde hij geen seconde na te denken. Op het moment dat de plaat, The Spades aan de ene kant, Maximum RNR aan de andere, uitkwam, besloten de Canadezen de Hollandse rockers naar daar te halen. Denvis: “We werden gesubsidieerd door het Nederlandse Pop Instituut. Wanneer je zorgt dat er in ieder geval een paar gerenommeerde zalen op je tourschema staan, dan mag je gaan. Wij speelden in New York in CMJ, dat hielp.” Keith C.: “Zulke potjes met geld hebben ze in Canada helaas niet. Wij betalen alles zelf. The Spades hebben de optredens geregeld en wij hobbelen mee.” Denvis: “In de VS was RNR er niet bij, maar in Canada hebben ze er echt alles aan gedaan om ons verblijf te veraangenamen. Meer dan dat. Ik hou wel van een beetje luxe, dat wil zeggen: ik slaap niet graag twee weken op een houten vloer en wil zo nu en dan wat eten, maar zij hadden zich echt uitgesloofd. Vandaar dat we hen nu van alle gemakken voorzien. “Oh wat schattig” zei mijn vriendin toen ze zag wat onze gitarist Vee voor ze had georganiseerd; Een kamer voor hen alleen, een stapel schone handdoeken, een koelkast vol bier, vijf opgemaakte bedjes, een pc met internet, een koffiezetapparaat, een pak koffie en een enorme zak wiet. Keith C.: “En één condoom!” Denvis: “Kijk es aan, meer kun je je als band niet wensen toch? It’s payback time!”
In de punk- en rock en roll scene is het gebruikelijk dat bands elkaar mee op tour nemen. Denvis: “Volgens mij is dat een gezonde ontwikkeling. Je brengt een band zo in feite aan de man. Het is wel belangrijk dat je hun muziek ook ziet zitten. Als ik RNR zie spelen, dan denk ik: ‘Dit vind ik te gek!’ Ik heb ooit eens vier optredens geregeld voor een band. Toen ik die zag spelen, trok ik lijkbleek weg. Zo slecht! Had ik daar verdomme shows voor geregeld en ook nog in grote clubs als Nighttown. Ik schaamde me dood. Maximum RNR presenteer ik met oprechte trots.” Keith C.: “Het is een verademing om te zien dat bands dingen belangeloos voor elkaar doen. In Canada heb je meer competitiegedrag. Bereik je iets met je muziek, zeggen bands dat ze het geweldig vinden, maar in hun ogen lees je: ‘Ik verdien dit, niet jij.’” Denvis: “Dat heb ik gemerkt. We hebben tijdens de tour gespeeld met de Canadese band The Saigon Hookers. Die hadden net een deal bij een iets groter label dan het onze. Ze gingen op tour met een C’mon, een vrij grote band uit Canada. Die begonnen al anders te praten. Ze hadden het over de ‘business’ en alles draaide om ‘the venues’. Zodra bandjes een management in de arm nemen, betekent dat meestal weinig goeds. In Nederland net zo. Er hebben twee bands afgezegd voor koninginnenacht. Had ik blijkbaar verkeerd getimed. ‘Over zes weken staan we ook al hier’, ‘’dat gaat zomaar niet, zulke dingen moet je plannen’. Nou ja! Ik dacht dat we met zijn allen gewoon gezellig rock en roll aan het maken waren!”
Naast leuren met je muziek, spelen op de meest obscure plekken, met of zonder publiek en duizenden kilometers auto rijden, is touren vooral leuk om te doen. Denvis: “Je maakt de mafste dingen mee. Ik snoot na een optreden in Ontario mijn neus in een papieren zakdoekje en gooide hem op de grond. Komt er een kerel aanlopen, pakt dat zakdoekje op en stopt hem in zijn mond. Nou ja! Ik was strontverkouden, dus dat ding zat goed vol. Dat was een geflipte fan die zijn waardering wilde laten blijken denk ik. Keith C.: “Of die keer dat we met vijf andere bands moesten spelen en dat de eigenaar van die club daar om de een of andere vage reden zelf niet naar binnen mocht.” Denvis: “ Dat was bizar ja. Speelden we in een tent waar geen, lees: nul bezoekers waren komen opdagen. Die eerste twee bands hebben, voordat wij en een ander bandje er waren, voor elkaar staan optreden en daarna deden wij hetzelfde. Dat was wel een bijzondere avond toch, want we waren allemaal erg onder de indruk van elkaars muziek.” Dinsdag rijden de mannen, na vijf optredens in Nederland naar Zürich en via Boedapest naar Berlijn. Denvis: “Een behoorlijke trip, maar Canadezen zijn wel gewend aan afstanden afleggen en het leek me leuk om ze naast Nederland, wat meer van Europa te laten zien. We spelen in drie geweldige clubs, dus het wordt te gek.” Keith C.: “Dat denk ik ook, maar dit zijn voor ons echt geen lange afstanden.”
Maximum RNR doet het goed in Canada, maar kan de straat op zonder hordes gillende vrouwen. Keith C.: “Gelukkig maar. Ik zou niet in het commerciële circuit willen belanden. De mensen die zich tot onze fans rekenen vinden de scene belangrijk. Ze geven om wat we doen en blijven je trouw. Bands met een commercieel apparaat erachter bereiken miljoenen mensen, maar die vinden je het ene moment leuk en het volgende laten ze je links liggen.” Denvis: “De muziek die wij en zij maken, is muziek voor muziekliefhebbers. Die zijn over het algemeen erg kritisch. Toch zou ik niet anders willen. Ik wil niet die kerel zijn die Idols heeft gedaan, vervolgens een hele machine achter zich krijgt daar platen mee moet maken die niemand iets zeggen en als me dat dan niet lukt kan ik altijd nog in een musical. No way! Ik heb jaren geleden besloten: of je doet het in stijl en dan heb je honderdduizenden fans, of je doet het op je eigen manier en dan bereik je misschien een klein groepje mensen dat respecteert wat je doet. Ik ga voor dat laatste.” Keith C.: Ik ben liever trots op wat ik heb bereikt en dat er een paar mensen begrijpen wat ik bedoel, dan dat ik iedereen moet pleasen. Als dertien jarig ventje stond ik met een luchtgitaar voor de spiegel te dromen over de dag dat ik muziek kon maken in andere landen. Die dag is nu en ik geniet er alleen maar van. De rest is even bijzaak. Mike S.: “Het zou heel leuk zijn als we hier doorbreken, maar we hebben niet de ambitie om de grootste rockband ter wereld te worden. Zolang we van onze eigen muziek houden is het goed. Man, ik kan nog steeds niet geloven dat ik in Europa ben. Ik zal dat eerst eens tot me door laten dringen.” Denvis: ”It’s really happening guys! And The Spades made it all happen!”
Koninginnenacht programma zondag 29 april kerkstraat Eindhoven:
19:00 Denvis Akoestisch
20:00 Jaffa in Stereo
21:00 Maximum RNR
22:00 The Spades
Maximum RNR: uit logeren bij the Spades
“It’s payback time!”
Eind oktober tourden The Spades twee weken door Canada en de VS. Punkrockband Maximum RNR uit Toronto nam hen mee op sleeptouw en toonde zich een meer dan waardige gastheer. Bovendien klikte het tussen beide bands en vandaar dat de vijf Canadezen nu hier zijn voor een tiendaagse tour door Europa. Gitarist Keith Carman: “Het is voor mij de eerste keer dat ik Canada uit ben. Al zou ik na deze trip nooit meer iets anders doen, het maakt me niet uit. Dit neemt niemand me meer af.”