Dit weekend bezoeken we Grauzone, het festival dat al elf jaar voor een internationaal publiek met een specifieke muzieksmaak weet te programmeren. Het festival is dit jaar totaal uitverkocht. Wat is de succesformule? We laten ons verrassen door hoe goed italodisco in de smaak valt, zien Grauzone-acts afkomstig uit de hele wereld en staan stil bij de grote vraag: wat is een typische Grauzone-act eigenlijk?

Typisch Grauzone

Na drie edities in Amsterdam vindt Grauzone in 2016 een vaste plek in Den Haag. Vanaf dat moment zien wij elk jaar acts die zwaar leunen op new wave, postpunk, krautrock en darkwave waarbij je je in een Berlijnse kelder in de jaren 80 waant. Tegelijkertijd stelt het festival expliciet van alles ter discussie, zoals gendernormen en seksuele voorkeur. Acceptatie is hier de norm en dat is zichtbaar bij zowel publiek als bij het programma.

Neem Harsh Symmetry. Dit synthesizer gedreven project van Julian Sharwarko weet de kelder van The Grey Space in the Middle al op de vroege vrijdagavond om te toveren tot een snikhete club. In de rumoerige en overvolle Grey Space wordt flink gedanst op elektronische drums en hoekige new wave. Het is snikheet. Koortsachtig flitsende lampen verblinden enigszins. Qua setting zit het helemaal goed, maar muzikaal gezien is het clichématig, al houdt dat niemand tegen om plaats te nemen in de  gigantische rij die deze act veroorzaakt voor The Grey Space in the Middle.

The Underground Youth

The Underground Youth

Een andere act die zijn inspiratie uit de new wave uit de jaren 70 haalt, is The Underground Youth. De band komt uit Manchester (gevestigd in Berlijn), zanger Craig Dyer klinkt als Ian Curtis, maar The Underground Youth zelf klinkt vooral als een Joy Division op valium. Nummers volgen het stramien van de legendarische band en zijn genregenoten - repeterende drums en bas, donkere vocalen en piepende gitaren - maar kabbelen vooral voort. Misschien zijn het de rudimentaire drums van Olya Dyer, die slechts gebruik maakt van een bassdrum, een snare en af en toe een bekken. Of misschien zijn de nummers net niet spannend genoeg. Toch is er een lichtpuntje. Als de band ‘You Made It Baby’ inzet, lijkt er een opleving plaats te vinden. Jammer dat het optreden dan al bijna afgelopen is. Het contrast voelt extra groot als we na afloop het Paardcafé induiken. Daar beukt en schuurt Texoprint - het voormalige Kalaallit Nunaat - er op los en stort het trio een flinke bak energie over het publiek uit. En laat dat nou zijn wat er miste in de Grote Zaal.

The Underground Youth

Afsluiter van het vrijdagprogramma in de Grote Zaal is Drab Majesty. De band heeft drie goed ontvangen albums in the pocket en bracht afgelopen augustus de EP An Object In Motion uit. Zoals verwacht komen de twee leden op in hun kenmerkende stijl: zonnebrillen, witte pruiken, schmink en in een zwart pak. Ze dragen direct hun set op aan de in januari overleden Luis Vasquez van The Soft Moon, die ook dit festival zou spelen. Dan zet Deb Demure (alter ego van Andrew Clinco, ex-Marriage) op gitaar ‘Dot In The Sky’ in. De zelfbenoemde "tragic wave" krijgt zo nog meer urgentie. Samen met partner Mona D (alter ego van Alex Nicolaou) op synth en hulp van een drumcomputer ontstaat een set met 80's dreampop en wave soundscapes met postpunk sound die op een heerlijk tempo de ruimte vult. We worden langzaam in hun wereld vol reverb gezogen en dan opeens is het uur voorbij.

The Soft Moon had eigenlijk op het tijdslot van The KVB moeten staan. Organisatoren Natasja Alers en Mark Emmerik nemen voor aanvang van het optreden in de Grote Zaal samen met de manager en de drummer van The Soft Moon een moment om de in januari overleden Luis Vasquez te herdenken. Daarna neemt The KVB ons mee in een futuristisch en soms wat dystopisch aanvoelend muzikaal landschap met bijpassende visuals van kale abstracte landschappen en betonnen jungles. Het duo, Nicholas Wood op gitaar en Kat Day op synths, maakt een mooi geheel van de elektronische psychedelic postpunk met shoegaze invloeden in een set met fijne flow en sound. In april komt het nieuwe album Tremors uit met als voorproefje de jagende single ‘Labyrinths’, die bijna klinkt als een nummer wat The Soft Moon ook had kunnen maken. Op het einde gaat het pas echt los als Nicholas de feedbackende gitaar aan het publiek geeft om op te spelen. 

Drahla

Een act die zonder opsmuk gewoon de nummers speelt en geen 80s vibe heeft, is op Grauzone vrij opvallend. In die categorie valt het Britse Drahla. De puntige postpunk en artrock ligt misschien iets minder makkelijk in het gehoor, maar is zeker niet minder waard om te bekijken. Zeker niet nu het tweede album, vijf jaar na de eerste, eraan komt. De band leunt op de strakke drums en baspartijen met daaroverheen scherp gitaargeluid, soms zelfs op het oncomfortabele af, om en op de baslijn en soms op plekken waar je het niet verwacht. De praatzang van Luciel Brown past er goed bij en maakt dat je de groep direct herkent. De set start met het strakke ‘Lip Sync’ die met vuur de zaal in wordt gebast. Door te spelen met de gitaren over de baslijn ontstaat er veel dynamiek en komt het regelmatig buiten de lijntjes los, zoals in het noisestuk bij ‘Fictional Decision’. Ook de in januari uitgebrachte chaotische single ‘Default Parody’ komt goed uit de verf. Sterk optreden!

Jennifer Touch

Jennifer Touch

Opvallend deze editie van Grauzone is het grote aantal artiesten dat tweemaal op het blokkenschema pronkt. Zo ook Jennifer Touch, die het publiek zowel vrijdag- als zaterdagavond mag meevoeren naar de donkere krochten van een Berlijnse bunker. De set van haar Nederlandse debuut is beide dagen identiek, maar voor het welwillende publiek maakt dit geen verschil. Al bij de soundcheck wordt er hevig op los gedanst. “Dit was de show, bedankt voor het komen”, grapt Jennifer dan ook voordat ze het eerste nummer inzet. Dat doet ze met gusto. Enthousiast stampend op haar effectenpedaal en ondersteund door een drumcomputer, medemuzikant Jonas (Warm Graves) en een tweetal gitaren brengt ze haar Post-Wave-Cold-Pop-Acid-Romance ten gehore. De vele “whoops” en “pows”, vervormd tot het onherkenbare, lijken soms wat repetitief, en in enkele nummers is duidelijk terug te horen dat ze op vocaal gebied stiekem een stuk meer in haar mars heeft dan ze laat zien. Toch blijkt uit de enthousiaste reactie van het publiek dat Jennifer Touch de perfecte opwarmer voor het nachtprogramma is, met het ronkende ‘Chemistry’ als absoluut hoogtepunt.

‘Had op Sniester kunnen staan’

Festivalopener Slow Crush in de Grote Zaal van PAARD had best op Sniester kunnen staan. Het podium vult zich volledig met rookwolken en dan zien we het viertal uit de mist langzaam tevoorschijn komen met een sample op de achtergrond. De Belgische band start met ‘Aid And Abet’ met de eerste gloomy zin: ‘tomorrow’s not the end,’ gezongen door de zachte stem van zangeres Isa Holliday met toffe rode glitterbas, terwijl de gitaren doordrenkt zijn van de effecten. De set neemt ons terug naar de shoegaze uit de jaren 90. Jammer dat het geluid niet al te best is. De reverb op de snare staat af en toe niet lekker en het geluid van de bovenste tom zorgt voor schaamtevolle momenten. Ook de zachte stem komt er niet altijd lekker door. Ondanks dat staat de set als een huis met als hoogtepunt de venijnige afsluiter ‘Glow’.

In het Paardcafé staat Cruush, een jonge band uit Manchester die hun tweede show buiten de UK speelt. Het kwartet maakt indiepop shoegaze nummers met daarover de mooie warme stem van frontvrouw Amber Warren, die helaas niet goed boven de band uitkomt tijdens de hardere stukken in het optreden. De radiovriendelijke liedjes komen vanavond live nog niet helemaal uit de verf. De groep is gefocust op het spelen en lijkt daardoor niet helemaal los te komen voor hoogtepunten. Het blijft wat op de vlakte, veel voelt hetzelfde aan, ook qua tempo. Het beklijft daardoor niet. Af en toe komt in de dynamiek verandering, zoals bij ‘bckwards 36’ halverwege wat rustig en warm begint met een gitaartokkel en de mooie stem om naar het einde toe te werken naar een wall of sound. Ook goede afsluiter ‘Cotton Wool’ valt in die categorie.

Slow Crush

De opvallend vrolijke opener van de zaterdag is Dream Wife. De band komt op met de sample van Cascada classic ‘Everytime We Touch’ en staat vanaf moment één aan met hun energieke punk, pop en rock. Zangeres Rakel, gitarist Alice en bassist Bella hebben er duidelijk zin in en bestrijken het hele podium met bravoure om de muziek over onderwerpen als het patriarchaat en onrecht extra kracht bij te zetten. Vooraan zien we opvallend veel vrouwen, waarvan een deel ook luid meezingt.

Een grappig moment ontstaat voor het nummer ‘Somebody’. Rakel zegt: ‘This song is dedicated to..’, iemand uit het publiek reageert met ‘me!’  wat het hele publiek doet lachen, inclusief de band. Het nummer wordt uiteindelijk opgedragen aan alle bad bitches: iedereen mag dat zijn, gender is niet belangrijk. Dan gaat het vrolijke feministische feestje verder, waarbij op een gegeven moment Alice en Bella midden in het publiek staan voor een chaotische solo. Was het een technisch gezien een goed optreden? Niet per se, maar leuk en aanstekelijk was het wel. Bitches to the front, yeah!

Dream Wife

Dream Wife

Grandma’s House presenteert zich als een all-female, queer punk trio en past daarmee prima op Grauzone. De Britse band, die eerder al op Sniester stond, speelt zaterdag in de Zwarte Ruiter rechttoe rechtaan punk waarbij het vooral de raspende stem van Yasmin Berndt die de band onderscheidt van zoveel andere bands die hetzelfde doen. De Ruiter danst vrolijk mee, maar verder laat Grandma’s House weinig indruk achter. 

CLT DRP en Meltheads zagen we eerder al op Sniester en hebben beiden in de tussentijd een langspeler uitgebracht. Van die laatste band was dat zelfs de dag voor het optreden op Grauzone. De Belgen spelen zaterdag in een afgeladen Paardcafé en doen dat alsof hun leven er vanaf hangt. Met name zanger Sietse Willems, die de energie van tien puppy's heeft, gaat hard. Hij spuugt zijn teksten manisch bewegend het publiek in en gebruikt tijdens de titeltrack van de nieuwe plaat, ‘Decent Sex’, zelfs de bar als podium. Nummers variëren van hoekige postpunk tot garagerock, maar hebben gemeen dat ze genadeloos knallen. Natuurlijk komt ook hitsingle 'Naïef' voorbij. Het nummer, dat inmiddels een ware Belpop-klassieker is, is een vreemde eend in de bijt in het repertoire van de band, maar wordt toch met een intensiteit gespeeld alsof het de eerste keer gespeeld wordt. En wie er niet bij was: er zijn binnenkort ongetwijfeld opnames van het optreden op YouTube te vinden. Want wat was het met al die oudere mannen die vooraan het halve optreden stonden te filmen?

Met langspeler Nothing Clever, Just Feelings onder de armen bezoekt CLT DRP wederom de hofstad. Vorig jaar dus op Sniester en nu hier. Het is een vredesakkoord tussen Rage Against the Machine en nu-metal. Onvoorspelbare robotische gitaarpartijen met volle distortion voeren de boventoon. Vocalen die tegen rap aanhikken. Ja, het klinkt als Limp Bizkit, maar de uitwerking is echt totaal anders. Nummers worden opgedragen aan queer cultuur en er is liefde voor mensen die bewust single blijven. Soms neemt het clichématige van nu-metal het over, maar op de weegschaal der genres weegt het aandeel inhoud toch het zwaarst. Vocalist Annie Dorrett sluit de set af door te gaan crowdsurfen.

Grandmas House

CLT DRP

Meltheads

Wereldwijde melancholiek

Zowel het publiek als de daadwerkelijke programmering komen vanuit de hele wereld. Tijdens ons bezoek horen we allerlei talen om ons heen, van Duits en Frans tot Italiaans en Rotterdams, maar ook op de podia is het een internationaal gebeuren.

Misschien dat Nuovo Testamento en Dlina Volny niet dezelfde pashok gebruiken qua genre als andere bands op het festival, met de jaren 80 vibes zit het wel snor. De Italiaanse band Nuovo Testamento zet met een mix van synthpop en italodisco Grauzone tot twee keer (vrijdag en zaterdag) toe in vuur en vlam. Dit ‘nieuwe testament’ presenteert een duidelijk alternatief voor het scheppingsverhaal, waar "je gaat godverdomme dansen" vast tot één van de nieuwe tien geboden behoort. Na opener ‘Wildlife’ horen we luidkeels bravo! Om dan vervolgens ‘Heartbeat’ in te zetten. Knap, vooral gezien drummer Giacomo Zatti zichtbaar geïrriteerd is doordat hij zichzelf niet kan horen. Even is het rumoerig als er een biercup bij zangeres Chelsey Crowley landt. “Lets have some compassion. He is probably having a bad day. The rest of us are happy and dancing.” Inderdaad.

En dan heel wat anders. De Japanse Kohhei Matsuda kan je kennen als gitarist van Bo Ningen, maar hij is en was betrokken bij veel meer projecten. Vandaag speelt hij in zijn eentje in Gr8. Hij heeft een gitaar, wat pedalen en opnameapparatuur meegenomen en creëert daarmee geluidscollages die niet zouden misstaan als soundtrack van een film. Wat voor film verandert gedurende het optreden. We horen onheilspellende klanken die zo onder een horrorfilm zouden passen, maar met slechts een hintje melodie lijkt de zon even door te breken, om even later weer onder te gaan. Op deze manier worden we meegenomen in de sonische wereld van Matsuda. Het publiek is muisstil. Een deel gaat volledig op in het optreden, maar een groot deel zal zich afvragen waar ze in godsnaam naar luisteren.

De grootste verrassing van het festivalweekend is de in Berlijn gebaseerde en van Zuid-Afrika afkomstige Lucy Kruger met band The Lost Boys. Het is als Americana voor goths. Lucy maakt oogcontact met ons en bezingt verhalende nummers. Een betovering voor iedereen die niet bij The KVB staat. Pas bij slotnummer ‘Burning building’ worden we losgelaten. Geweldig.

Op zondag staat er een enorme rij voor de Barthkapel. Het lijkt erop dat niet iedereen naar binnen mag. Eenmaal binnen is de zaal maar voor de helft gevuld, waardoor we ons afvragen: welk exclusief optreden zijn we uitgenodigd? Dlina Volny is in Litouwen gevestigd, maar komt oorspronkelijk uit Belarus. Hier in de Barthkapel komt de dansbare donkere disco toch anders binnen dan in een traditionele zaal. Zangeres Masha Zinevitch maakt door haar hoge lengte en volle stem een imposante indruk. Voor het Grauzone publiek worden nieuwe werken gespeeld, maar de meeste opleving is toch echt tijdens 'Do It', ‘Tomorrow’ en disco-cover 'Hollywood' van Madonna. Eerlijk, als we naar de grote gebaren en expressieve gezichtsuitdrukkingen van Masha kijken, dan worden we toch weer opgezogen in de wereld van Dlina Volny.

Kohhei Matsuda

Dlina Volny

Lucy Kruger & The Lost Boys

ĠENN, met het accentje boven de G, is naar eigen zeggen een ‘Anglo-Maltees postpunk, artrock en psychpunk kwartet’. Wat wij zaterdag in het Paardcafé horen is een band die grotendeels wordt gedragen door het melodische spel van bassist Leanne en een zangeres die zowel qua uitstraling als stem doet denken aan rockdivas uit de jaren 80 als Bonnie Tyler en Taylor Dayne. ĠENN is niet bang om te experimenteren met geluiden, songstructuren of maatsoorten, maar laat ook niet na om op zijn tijd gewoon rechtdoor te gaan. Voor het optreden zegt de band te hopen dat het publiek het leuk vindt, ‘maar dat hoeft niet’. Wij denken dat dit wel goed is gekomen.

Er klinkt luid gejuich, de Spaanse melancholische synthpoppers SDH zijn het kleine podium van PAARD betreden. Andrea P. Latorre zwaait wild met haar armen en knoppendraaier Sergi Algiz schudt zijn hoofd en zorgt ervoor dat elke aanslag op het drumpad telt. Al snel blijkt dat dit het hoogtepunt is van de vrijdagavond. Vocaliste Andrea P. Latorre komt heupwiegend naar voren, met de handen over het lichaam om de sensuele disco op een canvas van electropop te laten kloppen. Tijdens 'No Miracles' lijkt de kleine zaal letterlijk te schudden. Ja, hier kan je echt niet stil staan. Vooral bij ‘Maybe a body’, dat gaat over je lekker voelen in je eigen lichaam, ongeacht de vorm en inhoud. SDH is een dansbare kanonskogel, die alleen 'Suffer' in de set heeft opgenomen om even tot rust te komen. Opzwepend. Spannend. ‘Hectic’.

Is het een rave? Is het een fashion show? Nee, het is het Chileense Föllakzoid! Vanaf het eerste moment is de aandacht getrokken. Domingæ, queer en trans, komt op in een lange zwarte jurk, leren jas, zonnebril, handtas en wijnglas in de hand, terwijl de eerste technosounds van de dj en drummer worden ingezet. Domingæ kijkt het publiek in en stampt een paar keer. Daarna, met de gitaar in de handen, bouwt Domingæ extra sounds en accenten in de repeterende beats en flow terwijl ze blijft bewegen als in trance. Mensen kijken elkaar vertwijfeld aan. Wat gebeurt hier? Die vraag wordt nog treffender als na de eerste soundscape van een kwartier de jurk uit gaat en we een doorzichtig plastic lingerieset zien en ze vervolgens een sigaret uit de handtas pakt en rookt. De tweede soundscape start en daarin hetzelfde concept. Ook nu gaan er kledingstukken uit en staat ze na zichzelf meer wijn te hebben ingeschonken alleen nog in een string (free the nipple!) het publiek mee te krijgen in de trance. Gedurende de soundscapes weet Domingæ de aandacht op zich gericht te houden door alle poses die ze doet, zoals het licht verplaatsen via weerkaatsing op de gitaar, zonnebril op en af, contact maken met het publiek, op random momenten stampen en aan het einde zelfs de nagels te vijlen op het podium. Is het achtergrondmuziek bij een act of komt de muziek eerst? En wat hebben we nou eigenlijk gezien? We blijven achter met veel vragen, maar memorabel was het absoluut. Ook al had het qua programmering misschien beter later op de vrijdagavond gepast.

Föllakzoid

Föllakzoid

Föllakzoid

Lokaal talent

Zoals elk jaar is er een kleine lichting van de affiche van lokale komaf. Staatseinde profileert zich inmiddels als Utrechts, maar single ’La Haya’ onthult de roots. Op vrijdag zien we COCO COCAINE, die met minimalistische militante kicks en overstuurde gitaarfrequenties in GR8 een kinderlijke stijl van punk opvoeren. Machinale drums overheersen, terwijl powerchords en makkelijk te onthouden kreten zich een weg vinden in ons onderbewustzijn. We horen werk van de onlangs uitgekomen Party Pool, zoals 'Glue Sniffer' en ‘Gilfcore’. Laatstgenoemde is een onnodige oorwurm, met de repeterende tekst “Gilf gilf gilf, give me some cookies”. Het weerhoudt het publiek in ieder geval niet om ook hier te gaan dansen.

Als je als band een cover van 'Dracula' van ZZ en de Maskers tot je repertoire kan rekenen, pas je uiteraard perfect op wat wij liefkozend ‘Vleermuisfest’ noemen. Wat ons zaterdagavond gelijk opvalt aan Popronde-talent dorpsstraat 3 uit Velsen is de zware ritmesectie die het publiek direct in beweging krijgt. De zang valt hierdoor aanvankelijk wat weg, maar de twee hoofdvocalisten lijken immuun voor dit ongemak als ze met de armen achter de rug het publiek hun ijzersterke Nederlandstalige teksten toezingen. Die vocals zijn overigens lang niet altijd zuiver. Bij nederwave hoeft dat ook zeker niet, maar het publiek in de Kleine Zaal van PAARD raakt merkbaar afgeleid als de drums zich koest houden bij rustigere single 'Onbevaren Wateren.' De band maakt origineel werk met een vleugje melancholiek en een rijke mix aan invloeden. Diverse keren, zoals bij 'Hoe Lang', is dan ook duidelijk een Oosterse touch terug te horen. Verrassend! Al met al zet dorpsstraat 3 vanavond een sterke show neer. Door de publieksinteractie (of het gebrek hieraan) schemert toch bij vlagen door dat het werk pas recent zijn weg van de kelder in de Dorpsstraat naar het podium heeft gevonden.

Al drie decennia lang brengt de Haagse producer Legowelt een onnavolgbare stroom aan releases uit. Onder andere filmsoundtracks horen tot die muzikale bagage. Zo voorzag de Scheveninger in 2020 op dit festival de film 2001: A Space Odyssey van een originele muzikale achtergrond. Voor Ambient Trip Commander neemt Legowelt, naast de animatie en compositie, plaats in de regisseursstoel en op zondagavond voert hij het werk op. Dat is als opener van de Grauzone zondag, niet verrassend, slechts een plichtmatige opvoering van de eerder genoemde film. Dat is iets goeds, want hierdoor krijgt de vertoning alle aandacht. Zijn aanwezigheid voor de livemix is een waardevolle aanvulling op een speelse en op momenten een willekeurige film. Ons hoogtepunt is wanneer de hoofdrolspeler bevriend wordt met een beer en samen chocolade en chips gaat eten. Ja, ga het zien! 

Zondagafsluiter is de Haagse new wave-act Lifeless Past, die voor een laatste feestje zorgt. Door de mengelmoes van deathrock en new wave zit er net wat meer pit in. Precies wat het publiek nodig heeft om nog één keer goed te dansen. Er ontstaat aan het einde zelfs een moshpit. Op momenten is de groep zelfs onbedoeld grappig, zo ontdekt gitarist Injerreau Cijntje net voor 'Witching Hour' mogelijke kabelbreuk en slingert met een droge toon in de zaal “er kan gelijk iemand een nieuwe kabel voor me kopen". Ondanks de wat herkenbare drumbeats blijft het venijnig, snel en vermakelijk. Wij gaan met een goed gevoel naar huis.

Dorpsstraat 3

Legowelt scores Ambient Trip Commander

Legowelt scores Ambient Trip Commander

Lifeless Past

Wij hebben ons eerder afgevraagd of het festival niet uit zijn jasje groeit en met vier dagen (donderdag was er een vooravond) hebben ze ons dit jaar ongelijk bewezen. Wat de succesformule is hebben we nog niet helemaal ontdekt, maar merken wel dat de combinatie van herkenbare new wave acts en internationale programmering die thematisch niet helemaal in een hokje te vatten is een doorslaand succes is. Jaar na jaar weet Grauzone een duidelijk afgebakend programma neer te zetten met de nodige verrassingen voor muziekliefhebbers van een breed spectrum aan melancholische muziek. Dit jaar is er zelfs zoveel te beleven en te zien, dat elke bezoeker een totaal andere beleving kan hebben. Tot volgend jaar!

Het formulier wordt geladen...