Beeldend kunstenaars en muzikanten; ze maken verschillende dingen, maar hebben veel gemeen. Inspiratie, creativiteit. De drang om te creëren. Op zaterdag 16 oktober komen deze werelden bij elkaar als wij het Club 3voor12 Den Haag Festival organiseren en Uit Het Gareel op alle locaties exposities van kunstenaars cureert. In aanloop daarnaartoe zetten wij muzikale acts en kunstenaars bij elkaar om te praten over wat ze doen en wat hen inspireert. Dit keer: IMBOS en Marina Heuvelman.

Het monumentale pakhuis waarvan Marina Heuvelman de deur opent, steekt af tegen de rest van de Rembrandtstraat waarvan alleen sommige gevels – hoewel gerenoveerd – nog origineel zijn. De trap op. Jelle Imbos van zijn gelijknamige soloproject IMBOS kijkt verwonderd rond op de eerste verdieping waar het atelier van Marina huisvest. Zij exposeert vanaf zaterdag 16 oktober in The Grey Space, hij staat die avond om 22:00 in de Zwarte Ruiter. De één opgegroeid in Valkenburg, de ander in Eindhoven, en nu allebei in Den Haag. Zijn er meer overeenkomsten, en waar halen zij hun inspiratie vandaan?

“De beste insights komen na een feestje. Dan ga je ‘s avonds in een speeltuin hele diepe gesprekken hebben.”, begint Marina terwijl we naar een kleurrijk klimrek kijken. “Dit werk heet Monkey Bars, het is heel wankel. Bij de opening van een expositie in Eindhoven was er een dronken jongen die hier helemaal in los ging. Ik weet dat hij daarvoor bedoeld is, maar zo sterk was het niet.” Lachend laat ze op een filmpje zien hoe ze in haar eigen creatie hangt: “Ik kon niet te hard zwiepen.”

Met verse koffie lopen Marina en Jelle verder door het atelier waarvan de vloer bezaaid is met stapels pastelkleurige stukken hout. Bij een bureau aan het raam vertelt Marina verder: “Hier zit ik meestal te tekenen. Ik ga een gevoel achterna. Dat krijgt vorm als ik teken, daarom heb ik stapels en stapels tekeningen. Ik ben heel erg bezig met religieuze symboliek. Meestal is dat streng, maar als je dat combineert met een speeltuin heb je heel iets anders. Dat wil ik onderzoeken, uitproberen en dan kijken wat er gebeurt.”

“En je hebt een voorkeur voor kleur!”, vult Jelle aan.

Marina vervolgt: “Dat klopt, ik word ook het meest gedreven door kleur. We hebben altijd wel een gevoel bij kleur. Ik heb onderzoek gedaan naar de kleur blauw. Die is er altijd, maar ver weg – in de lucht. En rood is meer in ons, fysiek. Als je ze combineert krijg je nieuwe kleuren. Ik herhaal ook onderdelen en vormen, het is net als een verhaal maken.”

Jelle: “Ik krijg wel een eighties vibe van jouw kleuren.”

“Ja dat werd laatst ook al tegen mij gezegd”, reageert Marina. “Maar ik ben voor veel dan wel weer jonger dan verwacht, geen oude dude. Ik heb heel veel ideeën. Dat was ook altijd het commentaar op de kunstacademie: ‘Je wilt te veel vertellen, hou het simpel.’”

“Ik krijg wel een eighties vibe van jouw kleuren.”

- Jelle Imbos

Wat kunnen we verwachten? (tekst gaat verder onder kader)

Marina Heuvelman

@ The Grey Space in The Middle

“Wat ik het liefste doe is op een ruimte reageren. Dat de kleuren heel groot zijn, en je ze met je lichaam ervaart. Ik wil dat je deelneemt, door er fysiek in te kunnen. Ik heb niet zo veel tijd, en geen budget. Wel veel hout. Ik ga het ter plekke bouwen, ik denk een soort ding waar je in kan zitten, een ruimte binnen een ruimte. Nu ben ik aan het schetsen, maar ik moet het nog uitwerken. Er is geen ruimte voor twijfel. Als ik daar kom moet ik een plan hebben en als een machine alleen maken, bam bam bam."

IMBOS

16 oktober om 22:00 @ de Zwarte Ruiter

“3voor12 Den Haag belde ineens met de vraag ‘Wil je een optreden doen?’ Ik heb als IMBOS een paar nummers, daar was ik nog mee bezig en die heb ik in twee weken afgemaakt. In PAARD heb ik laatst een livestream gedaan, dat werkte goed. Niet over nadenken, maar doen. En vorige week had ik een soort try-out in een strandtent, mijn set ga ik zo doen. En ik neem iemand mee voor vocalen en synthesizers. Dan kan ik live focussen op zang, tekst en dans. Zo kan ik opgaan in de muziek. Losgaan, dat is heel vet.”

Jelle vraagt of Marina al haar ideeën in haar werk kwijt kan. Uw redacteur is met zulke vragen compleet overbodig en luistert aandachtig mee.

“Ja wel veel, abstracte kunst is heel flexibel.”, legt Marina uit. “De ervaring van abstracte kunst verandert, omdat jij verandert. Het doet vaak iets met me en dan wil ik het uitzoeken. Dat wil ik ook in mijn werk. Op de kunstacademie leer je kunst lezen, erover praten. Fack wat vind ik ervan?! Als je dat elke week doet, dan push je jezelf om woorden te vinden, en zo ben ik ook kritisch naar mijn eigen werk.”

Lachend zet Marina een zware stem op: “‘Ja ik snap kunst niet, het is allemaal subsidie trekken. Kunst, dààr kan je geen geld mee verdienen.’, wordt vaak gezegd. ‘Naaah, neem dat terug!’, zeg ik dan. Meestal weet ik mensen wel te overtuigen dat er altijd voor iedereen wat vets is.”

“Mensen die dat zeggen staan ook niet echt open voor kunst, denk ik.”, reageert Jelle nuchter.

Marina haakt hierop aan: “Ik geef les aan kinderen en die maken echt heel mooie dingen, poah! Bijvoorbeeld bij Art-S-Cool, een initiatief voor basisschoolkinderen uit de Schilderswijk. Kinderen zijn fantastische kunstenaars, dat kunnen wij allemaal niet meer. Ja een kind kan dat inderdaad, maar JIJ niet! Dat moet je opnieuw leren. En dat is veel lastiger dan je denkt, onderschat het niet.”

Jelle herkent dat: “Mijn kinderen zijn twee en vier, en wij hebben onze muur thuis vol met verfwerkjes hangen. Kinderen zijn nog niet geprogrammeerd met ervaringen zoals wij, kinderen zijn puur.”

“Ik ben echt gaan nadenken over in wat voor een wereld zij moeten opgroeien.”, zegt Jelle later. “Als ik terugkijk naar mijn jeugd, dan was alles voor mijn gevoel heel relaxed. Met leugens van Trump en Baudet, en dat iedereen dat normaal vond had ik een gevoel van ‘Hoe kan dat nou!?’, dat moest eruit. ‘De Populist’ was echt boosheid.

"Ja een kind kan dat inderdaad, maar JIJ niet!"

- Marina Heuvelman

"‘De Populist’ was echt boosheid.”

- Jelle Imbos

“Dat heb ik ook in mijn werk zitten.”, roept Marina terwijl ze een foto van haar werk Populism laat zien. “Dat was een periode dat ik heel verdrietig was over het klimaat. Ik had bij jouw nummer echt iets van ‘Ja! Dit is wat ik voel en denk!’ Maarja wat doe je eraan… Ik spreek me nu meer uit, en ben meer vastberaden om discussies te voeren.”

“Voor mij was dit IMBOS”, legt Jelle uit. “Daar ben ik nu anderhalf jaar mee bezig, dit is voor het eerst dat ik solo iets doe. Ik denk dat als je je als kunstenaar uitspreekt, je zo probeert je steentje bij te dragen aan een betere wereld. Je kan ook de gemeenteraad in, maar daar gaat zo veel tijd in zitten dat ik geen muziek meer kan maken. Dan kies ik er liever voor me via mijn muziek te uiten, en zo voor discussie te zorgen.”

“Voor ‘De Populist’ had ik het refrein al een hele tijd in mijn hoofd. Dan ga je dat uitwerken op gitaar of synthesizer, melodietjes zoeken. En nu ben ik met een nummer bezig op mijn oude Roland Juno, dat is gelijk een nostalgisch geluid, instant jaren ‘80. Een liedje over een vroegere vriendschap, twee jongetjes met een droom: ‘Later als groot ben word ik brandweerman. Later als ik groot ben word ik Elvis als ik kan.’ Soms inspireert een nummer of geluidje, dan ga je proberen dat na te maken maar komt er wel iets eigens uit.”

“Dat heb ik ook met kunstwerken.”, zegt Marina. “Dan zie ik iets vets, maar niet perfect. Dat ga ik op mijn manier maken, maar dan perfect. Het is altijd kopiëren, maar er ook zelf wat mee doen. Abstracte kunst is net als een compositie met muziek, je hebt een begin, spanning omhoog en omlaag en dan een einde. Alle kleuren zijn instrumenten, en de compositie en lijnen is hoe het in elkaar zit. Sommige dingen zijn spannend, dan weer wat rustmomenten. Zo kan je abstracte kunst benaderen.”

Jelle: “Jij diept je kunst echt uit! Ik heb mijn werk, mijn kinderen, èn mijn studio boven. Ik moet heel gestructureerd werken. Daarom maak ik Nederlandstalige popliedjes, daar kan ik me makkelijk in uitdrukken. Eigenlijk wilde ik na de middelbare school de rockacademie doen, maar dat leek mijn ouders geen goed idee. ‘Je kan beter leraar worden’, zeiden ze. Ik wist diep in mijn hart dat muziek mijn passie was, maar was toen nog niet zo zelfbewust en ging die droom niet achterna.”

Marina herkent dat: “Ook mijn ouders waren van ‘je mag geen kunst doen’, en vroegen zich af of ik talent had – dat was wel hard. Ik deed voor de lol een jaar HKU toen ik achttien was, maar ik miste iets. Ik wilde de wereld ook begrijpen via wetenschap. Daarom begon ik aan een studie farmacie, maar ik was van plan later weer kunst te doen. Na een tijd deed ik twee studies naast elkaar, farmacie en de KABK. Dat was veel, toen moest ik kiezen. In het derde jaar farmacie dacht ik ‘blegh ik ga niet bij een fucking corporate bullshit werken’. Het was fantastisch – loved it – maar ik ga gewoon fulltime art doen. Toen waren mijn ouders pissig. Ook mensen zonder opleiding komen rond, dus ik ga zien hoe ver ik kom. Dat is mijn avontuur.”

Na dit gesprek volgt een uur waarin Marina haar prille liefde voor synthesizers met Jelle deelt, en haar recente ontdekking dat ze in alle muziek zitten: van Electric Six tot Gotye. Jelle geeft haar nog wat tips: Rival Consoles, Talk Talk en zijn andere eigen act Pin Up Club.

IMBOS - 'De Populist'

Spreekt uit z’n onderbuik.
Maakt de waarheid niets uit.
Doet aan volksverlakkerij.
Stemmen op mij.

Het Uit Het Gareel Festival vindt plaats op 16 oktober in The Grey Space in the Middle, Paardcafé en Zéta. De grote opening en art tour is om 19:00 in The Grey Space in the Middle. Toegang is gratis!

Kunstenaars per locatie:
The Grey Space in the Middle: groepsexpositie: Anna Nunes, Dünya Atay, Erwin Verkade,  Glitterstudio, Jawgem, Marieke Matthijs, Marina Heuvelman, Niels Weerheim, Studio Poca 
Paardcafé: solo expositie: Niels Weerheim 
Zèta: solo expositie: Mwahrk + onthulling muurschildering Erwin Verkade 

The Grey Space in the Middle is ook op zondag van 12:00-17:00 te bezoeken. Naast van kunst, kan je dan ook genieten van dj's. Ook is er vinyl en vintage te koop.