Om aanstormend talent ook in tijden van een pandemie te kunnen ondersteunen, kwam Popradar zeven weken geleden met iets nieuws: Drop It Like It’s Hot livestreams. Een online serie waarin demo’s van opkomende acts worden besproken door een panel. De panelleden zijn allemaal ervaren artiesten en muziekindustrie professionals die hun sporen in ‘het wereldje’ dik verdiend hebben. Wij spreken Popradar’s Janneke Nijhuijs over alle ins en outs van het nieuwe panel, de muzikanten, de toekomstplannen en alles wat erbij komt kijken.

“Het is eigenlijk een online demopitch” begint Janneke. “Voordat een nummer helemaal af is, gemixt, gemasterd, artwork, strik eromheen en klaar, neem je als artiest wel eens wat op. Dat is een demo. De pitch is bedoeld voor muzikanten die hun muziek willen voorleggen aan een panel. Iedere uitzending luisteren drie professionals, altijd een producer, een artiest en iemand uit de industrie, naar een aantal demo’s samen met de makers. Dat doen zij online via Zoom en die zoommeeting wordt meteen live gestreamed op de Facebookpagina van "Popradar Music Support". Marco Bijsterbosch van de Grote Markt presenteert dit alles. De technische host is Pijke de Grood van Popradar.”

De voordelen van online

Ook Popradar wilde tijdens de coronatijd, zonder concerten en live talentontwikkelingsactiviteiten, nieuwe manieren verzinnen om muzikanten te helpen. “We deden al drie keer per jaar een offline demopanel. Dit was in een ruimte met een publiek, waaronder alle mensen die de nummers hadden gemaakt en een XXL-panel waarin - voor zover dat gaat - alle genres vertegenwoordigd waren. Naast Popradar waren ook PAARD en CultuurSchakel hierbij betrokken. Dat was heel anders, maar wel ook heel vet. En spannend, omdat je dan echt met zijn allen in zo’n ruimte gaat luisteren naar het nummer van degene die pitcht. Toen het idee ontstond om dit naar een online versie te vertalen, sloeg mijn fantasie op hol en wilde ik ook een eigen tune en een animatiefilmpje erbij maken, om het meteen goed te doen. Natuurlijk kan er tijdens videogesprekken altijd van alles misgaan, dus is collega Pijke helemaal in de streamtechniek gedoken. Hij heet inmiddels “Pijke, Master of the Stream” en de pitch zelf is echt een tv-showtje geworden.”

Ieder nadeel heeft zijn voordeel en ondanks dat Janneke normaal groot voorstander is van live contact en interactie in het echte leven, ziet ze ook veel voordelen aan deze ‘nieuwe normaal’-versie van het demopanel: “Eigenlijk werkt online bijna beter dan offline. Als je in de comfortzone van je eigen huiskamer zit, het panel net zo goed als de host en de deelnemers, voel je je wat comfortabeler. Tegelijkertijd krijg je een gedeelte van de communicatie niet mee, want je weet bijvoorbeeld niet wanneer iemand jou of een andere deelnemer aankijkt via het scherm. Het leuke daarvan is dat het lijkt alsof mensen wat eerlijker durven te zijn en wat meer to the point komen. Er worden vragen gesteld die lastiger zou zijn als je in elkaars energie in een ruimte zit. Dit levert hele eerlijke gesprekken op. En je kunt natuurlijk als publiek gewoon meekijken, je hoeft je deur niet uit.”

Vanuit alle hoeken van het land

“We hebben nu deelnemers en panelleden vanuit alle hoeken van het land. Panelleden lieten we altijd al ‘invliegen’ naar Den Haag, maar je merkt dat voor deelnemers die drempel nu ook weggevallen is. Opeens komt de helft van de deelnemers uit Nijmegen en Eindhoven enzo, wat het netwerk heel interessant maakt. We beperken ons dus zeker niet tot alleen Haagse muzikanten, waarom zou je dat willen? De muziekscene is zo superbreed en dat kunnen we ook allemaal kwijt, ook wat genres betreft. We delen de demo’s en panels  per editie losjes in op stijl, zo ligt de focus de ene keer bijvoorbeeld meer op hiphop/r&b en dan weer eens op solo songwriters of rock. Ik denk dat het ook cool is voor mensen die zelf geen muziek maken om te zien hoe zoiets gaat. Je hoort het ontstaan van de tunes die later op de radio komen, de nieuwe ideeën. En je maakt kennis met de nieuwe generatie die in gesprek gaat met artiesten die al een paar stappen vooruit zijn, die al op Pinkpop hebben gestaan, een Europatour hebben gehad, suggesties doen over wat voor soort bridge beter werkt voor een volle tent en die weten bij welk label de nieuwe artiesten aan kunnen kloppen.”

“De mensen die ik vraag voor de panels, zijn echt types die dit doen uit een liefde voor muziek. Zij weten hoe het voelt om door dit creatieve proces heen te gaan en dat het spannend kan zijn om een nummer waar jij je bloed, zweet en tranen in hebt gestopt aan anderen te laten horen. De sfeer is gelijkwaardig, het is helemaal niet zo dat de kindermuzikanten een plaatje mogen droppen bij de grote boze professionals.” vertelt Janneke.

De panels bestaan niet uit de minste namen. Denk aan Tessa Rose Jackson, Ryanne van Dorst, Nana Adjoa, de manager van Chef’Special en David Achter de Molen van de Klap van de Molen podcast. “Ik vond ook Neenah haar input heel tof. Zij is mixing engineer, producer, songwriter en zangeres. Ze bedient de knoppen en geeft daar ook veel advies over.”

"Iedereen is shit aan het maken"

Natuurlijk zijn er ook succesverhalen: “IKIGA uit Heerlen bijvoorbeeld. Die hebben echt een knaller van een single gemaakt, maar ze komen uit de laars van Nederland en het grootste deel van de Nederlandse muziekindustrie zit nu eenmaal in de Randstad en Hilversum. Zij hebben nu twee keer meegedaan met een song en die vallen super in de smaak. Iedereen die iets doet met productie of publishing gaat gelijk rechtop zitten en stralen. Daar zijn voor hen wel contacten uitgekomen. Of bijvoorbeeld de Haagse songwriter Teddy Macrander, ik vind het waanzinnig wat zij maakt. Zij dropte haar muziek bij een panel met Sander Hogendoorn, Thijs Boontjes en Linda van Leeuwen en die waren helemaal ontroerd. Dan weet je dat de volgende keer dat zij de naam Teddy Macrander horen er wel een belletje gaat rinkelen.”

Met nu zes edities achter de rug ziet Janneke nog veel potentie voor de online sessies: “Eigenlijk mag Popradar alweer een beetje open, dus ik zou het nu weer naar een ruimte kunnen verplaatsen, maar ik vind het online gewoon beter werken! We hebben nog behoorlijk wat demo’s liggen en er kunnen er ook nog wel een paar bij. We gaan voor de zomerstop sowieso nog vijf sessies doen en in september weer verder. Er zijn nog zoveel artiesten en andere pro’s om hierbij te betrekken en er worden zoveel coole dingen gemaakt! Zeker in die quarantainetijd, iedereen is shit aan het maken en de kwaliteit van deelnemende demo’s is tot nu toe nogal hoog.

Ik wil meedoen!

Natuurlijk denken alle muzikanten die dit lezen nu: ik wil hieraan meedoen, hoe doe ik dat? Dat kan door je demo (mp3) en informatie over jouw band te mailen naar musicsupport@popradar.nl. De muzikanten en panelleden worden zoveel mogelijk op basis van genre en interesse bij elkaar ingedeeld. Het is dus niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt. “Als we dat zouden doen, zou het een heel ander programma worden. Ik zoek steeds een panel waar de specifieke deelnemende artiesten echt iets aan kunnen hebben qua smaak, netwerk en expertise.”.