Het gonsde de afgelopen dagen. Wat stond er te gebeuren bij het Haags Pop Centrum? Sluiten? Opgeheven? Focus op enkel en alleen usb-rap? Nu is het hoge woord eruit: het HPC (Haags Pop Centrum) is niet meer, het wordt vanaf nu Popradar Den Haag. Maar, waarom? Wat wordt er anders? Om daar achter te komen, spreken wij met de architecten van de naamswijziging.

Waarom?

"Het HPC is straks niet meer. Het heet dan niet meer Haags Pop Centrum, maar Popradar Den Haag," vertelt Janneke. We zitten in het kantoor van wat op dat moment nog het HPC is en vragen ons af waarom de naam Haags Pop Centrum niet meer voldeed. "De naam HPC is natuurlijk iets wat mensen al heel lang kennen. Het is een begrip, maar wij vonden het ook klinken als een computerwinkel, vooral de afkorting HPC."

We zijn nog niet overtuigd. Het Haags Pop Centrum bestaat al jaren, we hebben er allemaal met onze bandjes gerepeteerd. Op festivals programmeerden ze de podia met Haagse bands. Het HPC organiseert de Haagse Popweek en Winterfest, hoewel die laatste al een paar jaar niet meer heeft plaatsgevonden. Waarom dan Popradar Den Haag? Janneke: "Het staat voor veranderingen die vooral intern al een hele tijd gaande zijn. Het Haags Pop Centrum is een organisatie die altijd in ontwikkeling is geweest. Het bestaat al heel lang. De nieuwe naam staat voor de ontwikkeling waar we nu inzitten. Dat heeft te maken met nieuwe mensen in het team, zoals wijzelf, en ook met inhoudelijke dingen die aan het veranderen zijn."

"Het is niet zo dat we ineens een hele andere organisatie zijn geworden, we doen nog steeds dezelfde dingen. We hebben nog steeds dit pand met heel veel oefenruimtes en we zetten ons nog steeds in voor de Haagse popsector." Lenny vult aan: "Eigenlijk is het de bedoeling dat we met die nieuwe naam en die nieuwe look – want het is natuurlijk niet alleen een nieuw naambordje, het is ook een nieuwe website en een nieuwe uitstraling –  beter kunnen laten zien wat we hier aan het doen zijn en voor wie we dat doen. Dat we onze doelgroep beter bereiken en bedienen."

"het is natuurlijk niet alleen een nieuw naambordje"

Imagoverversing

De logische vraag is of dit allemaal niet kon onder de naam Haags Pop Centrum. Janneke vindt van niet. "Ik denk niet dat er bij het HPC aanwijsbaar iets misgegaan is. Maar als ik het vanuit mezelf bekijk, is het wel zo dat, met name in de professionele muziekscene, de laatste tijd niet zoveel binding is geweest met het HPC," ze gaat verder, "er komen genoeg bands hier repeteren en opnemen en we hebben Music Support waar veel mensen gebruik van maken, maar ik denk dat er veel mensen zijn die het Haags Pop Centrum associëren met een kantoor in Loosduinen waarvan ze niet echt weten wat er gebeurt en wat zij eraan kunnen hebben. Een nieuwe naam veegt dat vooroordeel hopelijk van tafel. Dat heeft ook wel iets te maken met imagoverversing."

Een nieuwe naam om beter te laten zien waar de organisatie mee bezig is. De vraag is dan natuurlijk: wat is dat? Wat is de missie van Popradar Den Haag? "Toen ik (Janneke, red.) hier ging werken, zag ik eigenlijk pas hoeveel potentie er zit in de organisatie, in het pand en in de faciliteiten die er zijn. Maar ik zag ook dat die nog veel beter benut zouden kunnen worden. Dat is straks ook wel de missie van Popradar: de popscene faciliteren. Er is geen stad in Nederland die zo goed voor haar popscene zorgt als Den Haag."

Lenny vat het samen: "De missie van Popradar Den Haag is het supporten, ontwikkelen en faciliteren van de Haagse muziekscene."

"Ik denk dat er veel mensen zijn die het HPC associëren met een kantoor in Loosduinen waarvan ze niet echt weten wat er gebeurt."

Music Support

Een voorbeeld van wat Popradar gaat doen is iets wat ook al binnen het HPC bestond: Music Support. Dit zal binnen Popradar meer aandacht krijgen onder de naam Popradar Music Support. Tijs: "Met de nieuwe naam willen we meer de verbinding aangaan binnen Den Haag, maar ook bands helpen om uit de Haagse bubbel te stappen. Veel bands blijven veilig in Den Haag, maar hebben het heel moeilijk om buiten de stad te komen. Nu zijn wij geen boekingskantoor, maar we kunnen wel meedenken over hoe je die stappen kan zetten. Dat uit zich in het Music Support onderdeel."

"Het HPC heeft al heel lang een onderdeel dat ook financieel kan ondersteunen," legt Janneke uit. "Dat heeft verschillende namen gehad zoals Pop Over Zee of Music Export en dat ging met name over acts naar het buitenland krijgen. Music Support is iets meer dan een jaar geleden opgericht door Gideon Rozendaal, directeur Rob Vondracek en Joris van der Poel (allemaal niet meer werkzaam bij HPC, red.) en is overgenomen door Tijs en Janneke. Music Support kijkt niet alleen naar hoe Haagse acts naar het buitenland kunnen, maar ook, en misschien bovenal, naar wat de goede volgende stap is in hun carrière. We krijgen bijvoorbeeld vragen over wat de beste manier is om op te nemen, over hoe een plaat te releasen en over welke studio geschikt is."

Een act die een aanvraag doet voor steun, financieel of anders, moet met een goed plan komen. Janneke: "Uit zo’n plan kan je heel veel aflezen en vervolgens concluderen wat de beste stappen zijn. Daar denken we heel erg in mee. Dat gaat over veel meer dan alleen naar het buitenland gaan. Probeer eerst maar de stad uit te komen, of überhaupt in contact te komen met het netwerk wat er is in of buiten Den Haag. Ook daar kunnen we ook een rol in spelen."

Voor de duidelijkheid: Music Support geeft zelf geen geld weg. "Het is niet zo dat wij de bijdrage honoreren, dat doen externe en onafhankelijke adviseurs. Wij spelen de aanvraag door en kunnen meedenken met de band die een aanvraag doet."

Doelgroep

We gaan er voor het gemak even vanuit dat een band als DI-RECT geen steun nodig heeft. Of dat iemand die net een gitaar oppakt eerder naar Ready To Play kan gaan dan naar de Popradar. Klopt dat? "Ik denk dat we er voor iedereen uit Den Haag die uitvoerend bezig is met popmuziek zijn. Ongeacht het niveau. Wat jij zegt doet vermoeden, en ik denk dat veel mensen dat zo zien, dat het HPC, straks Popradar, er alleen is voor amateurs en hobbyisten. Ik weet dat dat niet zo is. Wij willen ook heel erg ondersteunen in het professionaliseren en ook professionals ondersteunen, want het stikt in Den Haag van de professionals en de semi professionals."

"Als je het hebt over professionals: we hoeven DI-RECT niet financieel te ondersteunen, maar wat we wel kunnen doen is een act koppelen aan bijvoorbeeld Bas of aan Spike voor kennisdeling. Want er zit superveel kennis bij de professionals en waarom zou je dat niet inzetten? Wij weten ook niet alles."

"Er zit superveel kennis bij de professionals en waarom zou je dat niet inzetten?" 

Diversiteit

Als we het over de Haagse muziekscene hebben, gaat het vaak over (gitaar-)bandjes. Alleen is de muziekscene veel groter. Is Popradar Den Haag er voor alle muzikanten? Het antwoord is een volmondig ja. Janneke: "Pop is een heel breed begrip. PIP is bijvoorbeeld ook popmuziek, de meer elektronische popmuziek, en er is de urban scene. Als je het hebt over de urban scene en de popscene, dan suggereer je bijna dat dat twee verschillende dingen zijn, maar popmuziek is overkoepelend. Wat urban betreft werken we veel samen met GUAP, het platform van urban muziek, en AIGHT. Die samenwerking is nog in ontwikkeling dus ik kan me voorstellen dat mensen het HPC associëren met de bandjesscene omdat ze daar vroeger meer op hebben ingezet. We hebben het tegenwoordig ook niet meer over bands maar over acts."

Lenny: "We merken ook bij het verhuren van oefenruimtes en met wat hier rondloopt dat er steeds meer diversiteit in zit en dat ook andere muziekstijlen ons steeds beter weten te vinden." Ook voor de oefenruimtes wordt daarover nagedacht. Tijs: "In 2019 worden er upgrades uitgevoerd aan de oefenruimtes. Een hiphopgroep heeft andere faciliteiten nodig in zo’n ruimte dan een standaard viermans formatie. Daar wordt ook over nagedacht."

"Als je het hebt over de urban scene en de popscene, dan suggereer je bijna dat dat twee verschillende dingen zijn, maar popmuziek is overkoepelend."

Winterfest en de Haagse Pop Week

Een belangrijke vraag: komt Winterfest terug? Lenny reageert enthousiast: "Ja, het komt terug. De wens is om het in februari of maart van 2019 te doen, maar het is nog niet helemaal zeker of het haalbaar is, dus pin ons er niet op vast. We vinden het zeker een heel belangrijk festival." Janneke: "Het is ook leuk omdat het aan het pand hangt. We doen best veel buiten het pand. We werken veel met anderen samen en ik vind het vet dat je op Winterfest heel veel acts en publiek hiernaartoe haalt.

Dan is er nog de Haagse Popweek. Wij waren vorig jaar niet heel enthousiast over de afsluiter daarvan, maar gelukkig wordt het dit jaar anders. "De vrijdag wordt een avond in het centrum waar je op verschillende locaties allemaal nieuwe muziek van Haagse bandjes kan checken. Op de zaterdag maken we in de kleine zaal van het Paard een programma met een afterparty in het Paardcafe en een jamsessie waar allemaal hele toffe artiesten aan mee gaan doen. Dan is er qua livemuziek nog een aantal evenementen in het Paard waar we mee werken. Het eerste gedeelte van de week gaan we heel erg inzetten op talentontwikkeling, dus we organiseren allerlei workshops en masterclasses voor allerlei verschillende niveaus, gegeven door professionals uit de Haagse- én nationale scene. We zetten ook onze deuren open naar buiten. De Haagse Popweek is niet perse alleen voor Haagse muzikanten, ik verwacht eigenlijk ook best muzikanten uit, bijvoorbeeld, Rotterdam en Utrecht."

Om het gesprek af te sluiten vragen we wanneer de naam/imago-wijziging geslaagd is. Volgens Lenny is dat als iedereen in Den Haag Popradar kent en ze weet te vinden. Tijs kijkt er in ieder geval naar uit: “Wat je gaat zien is heel geslaagd. Wij hebben er in ieder geval veel zin in om er met onze tijd en energie te zijn voor de Haagse muzikant. Dat is waar het uiteindelijk om draait.”

Nu we toch even de aandacht hebben....

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl