Stork on Air is dood. Leve Stork On Air! Stork on Air is dood. Leve Stork On Air!

Terugblikken op zestien jaar Haagse popradio

, Tekst: Eric Hoetjes

De populaire radioshow Stork On Air zendt maandag 25 september tussen 21:00 uur en 23:00 uur zijn laatste uitzending uit. Na ruim twintig jaar het wel en wee van de Haagse popscene verslagen te hebben vinden de presentatoren dat het tijd werd voor een frisse wind: een nieuw format dat beter in het huidige tijdsbeeld past. Om Stork een laatste eer te bewijzen, ging 3voor12 Den Haag langs bij drie personen die belangrijke bijdragen geleverd hebben aan het radioprogramma.

Rob Vondracek

“Het begon eigenlijk allemaal met het magazine ‘Stork on Stage’ dat een muziekblad was voor en door Haagse muzikanten, een beetje de voorloper van 3voor12 Den Haag.” We spreken Rob Vondracek, artistiek coördinator bij het HPC en een van de grondleggers van het programma. Naarmate het blad aan populariteit won kwamen Rob en collega Michiel Breedveld (tegenwoordig bekend als politiek verslaggever bij het NOS-journaal) op het idee om Haagse popradio te maken als verlengstuk van het tijdschrift. “We begonnen op de zolder van rockcafé The Big Confusion, op de frequentie van Hofstadradio. Op die manier zijn we een jaar of twee doorgegaan,” aldus Vondracek. De populariteit van de show bleek toen al: veel muzikanten leverden graag een bijdrage leverden aan de show. “Toentertijd deden we eigenlijk alleen nog maar interviews, voor liveoptredens was nog geen mogelijkheid. Maar we merkten dat veel muzikanten graag op de radio wilden komen en daar hebben wij toen op ingespeeld.”

Rob Vondracek @ Stork on Air

Stork on Air

Rob legt uit dat de grootste eis destijds was dat er geen format zou zijn. Alle muziek mocht langskomen en de vrijheid om te kunnen draaien wat je wilde was een van de charmes van het programma. Zodoende kwam er ook veel ‘herrie’ op de radio en dat was voor Hofstadradio een reden om de samenwerking op te zeggen. “We draaiden alles: metal, dance, noise, hiphop en ga zo maar verder. Dat zorgde er wel voor dat Hofstad de stekker eruit trok. Michiel is vervolgens met Radio West (de voorloper van Omroep West) gaan praten. Zij waren erg enthousiast en wij konden vervolgens onze show voortzetten bij hen op de ether. Daar hebben wij ruim tien jaar live radio gemaakt.”

Bij Radio West was er voor het eerst de mogelijkheid om versterkt te spelen. Hierdoor werd het programma nog populairder onder muzikanten. “Als een band zich goed voorbereidde, was de opname vaak zo goed dat deze als demo gebruikt kon worden,” zegt Rob. “We hebben toen Di-Rect, Splendid en andere grote bands in de studio gehad.”

Splendid @ Stork On Air

Als we Rob om zijn persoonlijke hoogtepunten vragen weet hij vrij snel met een antwoord te komen. “De live-uitzendingen die we op locatie deden waren de absolute hoogtepunten. Op festivals als Parkpop, Koninginnenach en de Haagse Popweek waren wij altijd aanwezig en vanaf daar maakten we live radio. Op een goede tweede plek komt de extra lange uitzending die we deden met Hallo Venray. Ze hebben toen een stuk of acht nummers live gespeeld,” mijmert Rob.

Julie Hauber

Na ons gesprek met Rob spreken wij met Julie Hauber, de coördinator van de radioshow en redacteur en producer bij Den Haag FM. Zij is verantwoordelijk voor het programmeren van de bands en andere items als telefonische interviews en presenteert de show regelmatig. De afgelopen tien jaar is zij werkzaam geweest bij de radioshow. “Ik ben zo’n 13 jaar terug met een bandje te gast geweest en vond niet alleen de sfeer bij dit programma top maar het ook bizar hoe goed de kwaliteit was van de opnames. We hadden ook wel bij andere programma’s gespeeld maar bij Stork was de kwaliteit veel hoger. Toen ik later in de Paap Vico Sneep van het HPC tegenkwam heb ik hem aangesproken en is het balletje gaan rollen.”

Toen Julie net bij het programma zat werd het programma gecanceld op Radio West. “Het programma strookte niet helemaal met dat wat de standaard West luisteraar zou willen horen. Zodoende is er op een gegeven moment besloten om het programma te schrappen.” vertelt Julie. Toen dit nieuws bekend werd is er vanuit de muziekscene een grote actie opgezet en is de chef van Radio West bestookt met mailtjes van iedereen die het programma een warm hart toe droeg. Dankzij dit initiatief is het programma verplaatst naar West Online. Maar na een tijdje op het internet is er uiteindelijk toch gekozen om het programma naar de ‘buren’ van Den Haag FM te verplaatsen. “Dat was wel een hele stap, maar het was ook prettig. Op West werd alles voor ons geregeld en bij Den Haag FM moesten we dat zelf doen, zelf de techniek, zelf de afspeellijst maken en veel meer verantwoordelijkheid.” aldus de presentatrice.

Presentatrices Julie (rechts) en Eva

Friends of the Family @ Stork on Air

Na een aantal uitzendingen werd Julie steeds actiever binnen de redactie van het programma en kort nadat het programma verhuisd was naar Den Haag FM kreeg de Haagse de touwtjes in handen.  “Toen ik het programma begon te leiden heb ik wel aangegeven dat ik vond dat er heel veel anders zou moeten worden gedaan. Ik wilde alles wat rechtlijniger hebben. Zodoende heb ik min of meer een format geïntroduceerd.” In deze periode heeft Hauber schoon schip gemaakt en een actief team bestaande uit: muzikanten, popjournalisten en andere liefhebbers van de scene, binnen het programma gevormd.

De rechtlijnigheid die door Hauber is geïntroduceerd uit zich met name in de vaste onderdelen in het programma. “Elke week hebben we met iemand gebeld, zelfs als er nauwelijks nieuws te melden was. Verder hebben we ook gezorgd dat er iedere keer live muziek in de studio was. Dat in combinatie met vaste rubrieken maakte het programma een stuk overzichtelijker.”

Bij Den Haag FM was de mogelijkheid om versterkt te spelen verdwenen, acts konden enkel akoestisch optreden en zodoende is er een belangrijk onderdeel van het programma veranderd. “We hebben veel geprobeerd om het programma wel interessant te houden voor de muzikanten, en dat is ook goed gelukt. Wel hebben we acts gehad die alsnog versterkt wilden spelen, dat kon simpelweg niet dus daar hebben we in het begin nog wel wat probleempjes mee gehad.” Julie zegt dat de kracht van het programma met name ligt aan het enthousiasme van de presentatoren. “We hebben enorm veel gedreven presentatoren gehad die vaak ook zelf deel uitmaakten van de scene, dit zorgde ervoor dat de luisteraar een presentator kon horen die eerder dat weekend nog op de planken had gestaan, dat maakt het authentiek.”

Suburbs @ Stork on Air

Joeri Gordijn

Tot slot spreken wij met Joeri Gordijn, bekend als hoofdredacteur bij 3voor12 Den Haag, presentator bij Stork on Air en het brein achter stichting Brouhaha, het bedrijf dat zich bezig gaat houden met de toekomst van de radioshow. “Ik ben bij Stork begonnen rond 2012, we zonden toen nog uit vanuit een pand achter Station Holland Spoor. Ik ben er toen via Julie binnengerold.” Dit was echter niet Joeri’s eerste aanraking met de radioshow. Toen de presentator nog actief was als drummer in de band So What is hij al een aantal keer langs geweest in de studio. “Toen zonden ze nog uit bij Radio West,” vertelt Gordijn “De opnamekwaliteit was in die tijd zo goed dat wij onze demo’s daar min of meer opnamen. Toen de show naar Den Haag FM ging, kon dat niet meer. Toen kon er alleen nog maar akoestisch gespeeld worden.”

Volgens Joeri is de oude vibe van Stork on Air een beetje verdwenen: deels omdat er niet meer versterkt opgetreden kan worden maar ook omdat het huidige radioklimaat zich in een transitie bevindt. “Volgens mij luistert de jeugd niet meer naar de radio, althans niet meer op de traditionele manier,” aldus de hoofdredacteur “De jongeren van nu komen via streams en podcasts aan nieuwe muziek, dat is een grote verandering.”

Joeri achter de drums bij So What

Kern Koppen @ Stork on Air

Op deze verandering wil stichting Brouhaha inspelen met een volledig nieuw vervangend concept. De lijn van Stork on Air zal, in aangepaste vorm, worden doorgezet, maar dan met oog op de toekomst. “Het is belangrijk dat acts die geen gitaarbandje zijn ook op kunnen treden. Een Tears and Marble zou nooit in het huidige Stork format passen, enkel omdat er alleen akoestisch gespeeld kan worden.” Om dit probleem te verhelpen, wil Joeri een livestream/podcast gaan maken die op locatie wordt opgenomen. “Het zal nog wel even duren, maar we zijn bezig met het bouwen van een pop up streamstudio die we op verschillende plekken neer kunnen zetten. Dan zou er op locatie uitgezonden kunnen worden en kan er ook weer versterkt gespeeld worden,” aldus Gordijn. “We zijn nu druk bezig met plannen, maar het zou zo snel mogelijk de lucht in moeten gaan. Het is namelijk een gemis dat het programma er straks niet meer is en er moet echt een vervangende show zijn. Het format is namelijk wel goed en het draagt enorm bij aan de ontwikkeling van de scene.”

Stork On Air is in de jaren dat het bestond een springplank geweest voor jonge Haagse bands en een platform waar gevestigde bands hun nieuws op kwijt konden. Bijna elke muzikant in Den Haag heeft geprofiteerd van de popradio en het is zonde dat het programma stopt. Gelukkig is het nog niet helemaal over en rest ons niets anders dan wachten op het nieuwe concept. Tot die tijd rest ons het credo: Stork On Air is dood. Leve Stork On Air!

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl

nu op 3voor12