Leraar en leerling : Astrid & Julie

Lullen, wijn drinken en ‘Het Oortje’

Tekst & foto's: Judith Zandwijk ,

Je hebt natuurlijk wonderkinderen en autodidacten. Maar het gros van de muzikanten heeft gewoon muziekles gehad. Muziekles betekent voor hen vaak meer dan alleen theorie en toonladders oefenen, hun docenten dragen soms op onverwachte manieren bij aan de vorming tot muzikant. 3voor12 Den Haag maakt een serie met een aantal van hen. We trappen af met zangeres, docent en vocal coach Julie Scott en haar enthousiaste leerling Astrid Leuvering.

Julie Scott en Astrid Leuvering

Leerling Astrid Leuvering

Leerling Astrid Leuvering (42 jaar) docent/vertaalster Nederlands en Engels en zangeres in de Amsterdamse band Croissant Circonflexe.

Julie Scott en Astrid Leuvering

Docent en vocal coach Julie Scott

Julie (46 jaar) is vocal coach en voormalig lid van succesvolle Nederlandse bands als Mizpah, Dash! en can-of-be. Met celliste Maaike Peterse heeft zij het project Weeping Songs en met compagnon Roeland Drost maakt zij muziek bij voorstellingen. Julie is samen met haar man Peek initiator van Dune Sessions. Deze documentaire is geïnspireerd op evenementen als Burning Man en Transatlantic Sessions, waarin vrijheid, inspiratie en co-creatie centraal staan.

Dune Sessions vertelt het verhaal van 13 muzikanten die een lang weekend met elkaar samenleven en op spontane wijze nieuwe arrangementen van bestaande en eigen nummers opnemen. Dit alles gebeurde in de winter van afgelopen jaar in een anti-kraakpand in de duinen.

Premiere Dune Sessions in PAARD 8 oktober 2017

Website: www.juliescott.nl

Zangweek in de duinen

Astrid leerde Julie en haar collega Roeland Drost kennen tijdens een zangvakantie in de Noord Hollandse Duinen. Julie en Roland organiseren deze vakanties waar men creatief en theatraal wordt uitgedaagd alle facetten van de stem te gebruiken.

Astrid: “Tijdens de zangweek heb ik iets heel moois geleerd van Julie en Roeland. Hoe maak je van een hele kleine stem een hele grote. De oefening heet ‘het oortje’. Je begint, met je gezicht vlak tegen de muur, een stukje van een liedje te fluisteren en langzaam loop je stapje voor stapje naar achteren. Bij elke stap die je naar achteren zet vergroot je de ruimte die je inneemt en ook het volume dat je maakt. Aan het einde van het liedje sta je dus heel hard, luid en breed te zingen terwijl je fluisterend bent begonnen. Dat helpt je heel goed om je technieken goed te gebruiken.”

Julie vult aan: “Met zang wil je een persoonlijk geluid geven maar dat betekent ook dat je jezelf moet laten zien. Ik vind het erg belangrijk dat je je hélemaal laat zien en horen. Ook je lelijke kanten, ook je onaangepaste kanten, anders laat je maar een klein deel van jezelf horen en daarmee beperk je ook je stem en geluid.”

De begeleiding daarin bestaat soms uit alleen maar praten en even het strand op gaan. Julie begeeft zich daarmee op het grensgebied van zang- en personal coaching. Ze zou niet anders willen en kunnen. Julie: “De stem is een heel persoonlijk instrument en onlosmakelijk verbonden met je hele zijn en lijf. Daardoor kom je soms dingen tegen die een beetje spannend zijn, of opgeborgen zijn en daar moet je dan soms over lullen.”

"Daardoor kom je soms dingen tegen die een beetje spannend zijn, of opgeborgen zijn en daar moet je dan soms over lullen.”

Careful

Julie begon in 2003, naast haar werk als muzikant en als creatief therapeut in de psychiatrie zangworkshops te geven in het HPC. Inhoudelijk waren deze gebaseerd op de manier waarop zij zelf ooit les had en waar zij tegenaan liep als muzikant op het podium. In een gesprek met Roeland Drost (pianist/acteur) hierover kwamen zij tot de conclusie dat ze elkaar wel eens goed zouden kunnen aanvullen. Zo werd de methode meer fysiek en werden er theatrale elementen toegevoegd.

Julie: ”Ik vind de balans belangrijk tussen lesgeven, en zelf op het podium staan en creëren: ‘Practice what you preach’. Ik kan goed op mensen afstemmen en hen op een ‘carefulle’ manier uitdagen.”

Het doel van Astrid was om beter technieken te leren en genoeg ruimte in te nemen als zangeres. Astrid: “Ik bedoel ruimte in je zowel je hoofd als de omgeving. In de oefenruimte ben je met de band letterlijk op elkaar aan het afstemmen maar op het podium kijken mensen toch vooral naar de zangeres/zanger. Je bent het focuspunt en als je niet uitkijkt ben je de hele tijd iedereen aan het aankijken.”

Julie lacht: “Dat noemen we het Pabo-complex, kunnen jullie mij allemaal horen? Ook achterin?“ Astrid: “Ook daar hebben we handvatten voor gekregen. Als je zingt kijk je af en toe naar je handen dan doet het publiek dat ook. Zo raak je niet je energie kwijt.” Julie glundert: “Je hebt het allemaal onthouden!”

“Dat noemen we het Pabo-complex, kunnen jullie mij allemaal horen? Ook achterin?“

Buiten de lijntjes

Ze zijn nog niet bij een optreden van elkaar gaan kijken. Voor Julie is dat niet te doen, daarvoor heeft ze te veel muzikanten op les en is zelf ook te druk. Maar voor Astrid zegt ze een uitzondering te gaan maken omdat ze een vergelijkbare smaak hebben.

Astrid: “De kans dat het om aan te horen is, is aanwezig….”

De dames lachen luid. Astrid: “Ik zou het heel fijn vinden als ze komt kijken, dan kan ze mij nog beter begeleiden als ze me in actie ziet.” Julie: ”Ik kan Astrid nog leren om nog meer in de onaangepastheid te durven zijn, buiten de lijntjes te kleuren en daarin het plezier te voelen.” Astrid pakt haar schriftje en schrijft mee.

Julie verbaasd: “Are you fucking serious? Schrijf je dit op? Astrid: ”Zo ben ik.”

 

“Are you fucking serious?"

Dune Sessions

Premiere Dune Sessions in PAARD 8 oktober 2017
Website: www.juliescott.nl