Het V-woord valt meer dan vaak deze middag in het Dylan Hotel. De grootste uitdaging en tegelijk bedreiging voor labels sinds de digitalisering van muziek is de verkoop van vinyl. De fysieke drager maakte de laatste jaren ingrijpend plaats voor met name Youtube (nihile inkomsten) en Spotify (wat een uitvinding, maar het blijft centjes sprokkelen). Of valt het mee?
Chris Goss van het label Hospital Records (GB) denkt dat er veel kansen liggen in nieuwe distributievormen. Hij moet regelmatig tekst en uitleg geven voor het feit dat ze zich sinds de oprichting in 1996 nog steeds alleen focussen op drum and bass. "Dat we in 2013 nog dezelfde koers varen betekent dat we in alle opzichten moeten blijven scoren. Het voelt als een vegetariër die vaak tekst en uitleg moet geven waarom je dat bent. Hoe zeer een platenrelease ons ook naar het hart ligt, het wordt steeds lastiger voor platenfabrieken om te renderen en kleinere oplages te leveren". De andere traditionele media dan: "In Groot-Brittannië blijft airtime op de radio belangrijk voor het succes van onze artiestenstal. Een radiohit is nog steeds cruciaal voor ons bestaansrecht".
#ADE13: Overleven labels de 21e eeuw?
Eelko van Kooten (Spinnin' Records NL) vindt zijn weg in het oerwoud aan distributievormen
Samen met zes andere labelbonzen stoeit Eelko van Kooten, manager van Spinnin' Records Nederland, over het belang van online streamingdiensten om het hoofd als label in de 21e eeuw boven water te houden. Iedereen heeft zo zijn eigen overtuigingen en twijfels, maar van Kooten predikt er tijdens dit uurtje conferentie er het lustigst en meest postief op los. "Als een hechte familie waren we al in 2010 voorbereid op het oerwoud aan distributievormen die er nu bestaan".
Eelko van Kooten grijpt in: "Radio is lang niet heilig meer, zeker niet als je op een eiland vertoeft. Je moet wel pionieren en mee bewegen. Internet is op dit moment de wereld". Spinnin' Records zag de verschuiving in muziedistributie al vroegtijdig aankomen en heeft haar strategie daar op toegelegd. "Als een hechte familie waren we al in 2010 voorbereid op het oerwoud aan distributievormen die er nu bestaan. We geloven in exclusieve marketing, geen externe promotiebureau's maar een hoog do it yourself-gehalte".
Horst Weidenmuller van K7 Records -bekend van de DJ Kicks-compilaties- vult aan: "We vertegenwoordigen hier samen zeven labels en hanteren denk ik alle zeven andere modellen. Waar het om gaat -nu meer dan ooit- is het publiek opwinden met goede muziek. K7 doet het goed, zowel fysiek als digitaal, zowel underground als mainstream, dankzij heel hard werken, passie en overtuiging".
Peter Quicke van het Britse Ninja Tune gaat mee met de twee heren maar hekelt de administratieve rompslomp rond alle nieuwe verdienmodellen die streamingdiensten met zich meebrengen. "Het is veel werk to get your shit together en de muziek sneeuwt daar min of meer door onder".
Jon Berry van het jubilerende Duitse label Kompakt ziet eigenlijk helemaal geen problemen. Boekingen zijn veruit grootste inkomstenbron van het label, het imago aan de Keulse Rijn wordt zorgvuldig gekoesterd om dit te handhaven. Zijn filosofie ligt in het verlengde van westerbuur van Kooten. "Onze in-house aanpak is slim en bestond eigenlijk vanaf de eerste minuut. We begonnen een platenzaak met een groepje vrienden en zijn gegroeid naar een onafhankelijk merk".
Vinyl in de vernieling?
Uitendelijk -en een beetje cliché- drijft de liefde voor vinyl bij iedereen naar boven. De hang naar nostalgie laat echter de vraag onbeantwoord: kan een label overleven zonder vinyl? Van Kooten: "Mijn zoon koopt helemaal geen muziek, maar juist daarom zien we de uitdaging deze doelgroep op andere slimme manieren te bedienen en te verleiden". En Kostas Michalis van het Griekse platenlabel Press & Play: "De huidige generatie mist het gevoel om een tastbaar produkt in je bezit hebben. Daar moeten we op inspelen. Gratis muziek plaatsen is een soort marketing om uiteindelijk de verkoop van platen weer door te trekken naar een stabiel niveau. Ik geloof dat het kan".