ADE12: Laidback Luke: "Techno maakte me een cheesy bastard"

Luke dankt Steve 'sampler' Angello voor internationale doorbaak

Robbie van Zoggel ,

Op de laatste conferentiedag van ADE 2012 loopt Felix Meritis vol voor een van de seniors binnen de Nederlandse dancewereld: Laidback Luke. Naast zijn optreden in Club 3voor12 is dit de plek om uitgebreider bij te praten over zijn carrière, die deels in Nederland, maar vooral daarbuiten groter wordt. Zijn liefde voor Miami en New York zorgden voor de mondiale tongval, Stockholm zorgde een paar jaar geleden voor de definitieve mondiale doorbraak.

Goede mannen openen deuren
Laidback Luke werd in 1996 opgepikt door Nederlands producersduo The Goodmen, bekend van wereldhit Give It Up. Ze vonden zijn ingestuurde promo dusdanig goed dat ze hem in feite direct studiotijd aanboden. Het eerste album dat daar uit rolde oogstte direct succes, maar met name de remix van Green Velvet's The Stalkers werd een vaste floorfiller. Bijna 17 jaar later werkt Laidback Luke intensief samen met Steve Angello en de andere leden van het Stockholmse Swedish House Maffia. Die samenwerking levert veelal opstuwende house op en is uitgegroeid tot een volwaardige breed gedragen dancestroming. "Alhoewel ik opgroeide in een hiphop- en skateboard-wereld ben ik totaal gefocust op house begonnen met muziek draaien en maken. Ik hou van gay housemuzek en met name de piek daarvan in de RoXy heeft me veel gebracht. De single Leave The World Behind is eigenlijk house die stamt uit die tijd -een clubby feel, leunend op vrouwelijke vocals- maar dan in een moderne super strakke productie".

Technomoe
Gek genoeg stond Laidback Luke ondanks zijn houseliefde ook op één van de eerste edities van Awakenings in de Gashouder. "Techno is voor mij als je eerste ex-vriendin: ik hou van haar maar we spreken niet meer met elkaar. Ik startte met technosets in dezelfde tijd als Adam Beyer, nu nog een vaste dj op het feest. Op Awakenings mixte ik op een gegeven moment Speedy J met Armand van Helden. Dit was not done en vooral mijn toenmalige manager dacht dat ik gek geworden was. Ik ben eerlijk tegenover mezelf geweest: eigenlijk vind ik techno te basic en dat heeft ertoe geleidt dat ik uiteindelijk niets liever dan dance met melodie en vocalen wil produceren.

Sampler Steve
De geheimen van smid Steve (Angello) zijn hierbij cruciaal geweest. "In 2006 mocht ik met eigen ogen in zijn studio in Stockholm zien hoe hij in een handomdraai (niet meer dan 15 minuten) vanaf de grond een volle productie van een nummer voor zijn rekening neemt. Niet éénmalig, maar keer op keer en op dezelfde manier. Geweldig, maar hoe doet hij dat? Steve, stellig: 'Denk in bass lines, kicks drops, hihats. Jat die schaamteloos uit hits van je grote concullega's en gooi er je eigen saus over". Luke vertelt dat Trentemøller - toch wel een van zijn favoriete producers- het eerste haasje was en dat Steve Angello kinderlijk eenvoudig maar subtiel de bassline uit één van zijn hits heeft geïsoleerd. "Deze productiemethode heb ik als een virus overgenomen en heeft me feitelijk mijn definitieve internationale succes opgeleverd. Iets wat totaal niet vanzelfsprekend is. De hoeveelheid platen met een lauwe kickdrum is helaas veel groter; halfslachtig produceren en dus slecht jatten is echt een valkuil voor je carriere".

Tropenkind
Als geboren Filipijn is Lucas Cornelis van Scheppingen gewend aan veel zon. Daarom is zijn tweede thuisbasis Miami de plek voor zijn dagelijkse zaken rond zijn label Mix Mash. "Ik krijg in de mail en op mijn forum per week 150 promo's binnen en koop mede daarom ook al 8 jaar geen nieuwe muziek meer. Dat is zowel een luxe als doodvermoeiend, maar geeft mij vooral veel keuzevrijheid. Ik sta met één voet in de underground en de andere voet in de overground en zo presenteer ik me dit jaar ook op ADE. De locatie van mijn feest (Undercurrent) is daarvoor in elk geval erg geschikt.

Dan sluit moderator Jonty Skruff af met het doorvragen over onzekerheden. Tien plekken dalen in de DJ Mag Top 100 gaat wellicht niet in de koude kleren zitten. "Je hoeft niet per se de beste dj te zijn. Die noteringen leunen meer op hitsingles. Ik wordt regelmatig wakker met een gevoel 'I'm losing it' maar ik ben niet bescheiden op het podium en geloof dat het beroep dj steeds meer verschuift naar entertainer. Ik dronk jaren geleden echt te veel wodka en had het gevoel dat ik de controle volledig kwijt was. Nu leef ik kerngezond en ben gecertificeerd als kungfu-leraar. Plan B ligt dus al lang klaar.

Gezien: Q&A met Laidback Luke, Felix Meritis, 20 oktober 2012