3voor12 classic: Beluister The Verve op Pinkpop ’98

Pinkpopshow werd Bitter Sweet Symphony

Robert Lagendijk ,

Vandaag werd bekend dat Madonna dit jaar een nieuw record vestigt wat betreft als het om ticketprijzen gaat. Een avondje vooraan bij de popdiva komt op een slordige 175 euro. Dat is goed zaken doen. In 1998 verbaasde het relatief onbekende The Verve vriend en vijand door de jackpot te vragen voor het afsluiten van Pinkpop dat jaar. Vanaf vandaag is dat concert terug te luisteren op 3voor12.

Pinkpopbaas Jan Smeets kan zich niet meer herinneren hoeveel hij betaalde voor de act. ‘Ik weet nog wel dat het een last minute boeking was. We hadden nog geen grote naam op het programma staan en The Verve had net een wereldhit met “Bitter Sweet Symphony”. Het was voor het eerst dat een band eiste dat hun eigen lettertype op de festivalposter werd gebruikt. Dat was toen eigenlijk not done.’

De eerste keer dat Smeets tegen muzikale grootverdieners aanliep was in 1985. The Stranglers kregen 100.000 gulden contant voor een show op Pinkpop. ‘Ze hebben er een potje van gemaakt en zaten na veertig minuten weer in hun privé vliegtuig terug naar Londen. Maar de laatste jaren is het altijd gedoe met grote bands over geld. Coldplay begon als een clubje wereldverbeteraars maar sinds ze Live Nation als agent hebben moet eerst het geld op tafel voordat ze op tournee gaan. ’

Inmiddels kent Smeets de kracht van een goede hoofdact voor zijn festival. In 2005 was er geen echte headliner en gingen slechts 20.000 tickets over de toonbank. Een jaar later verkocht het festival met de Red Hot Chili Peppers (a  1,1 miljoen euro) bovenaan de posters uit. Het frustreert Smeets: ‘Lowlands verkoopt bij wijze van spreken in vijf minuten uit, voordat er ook maar een naam van een band bekend is en wij moeten Bruce Springsteen of Coldplay hebben voordat de kaartverkoop begint te lopen.’   

Terug naar The Verve. “Bitter Sweet Symphony” verscheen op het derde album van de band “Urban Hymns”. De eerste twee albums werden door de pers de hemel in geschreven, maar bleven uit het zicht van het grote publiek. Door het gebrek aan succes lag de band ook enige tijd helemaal stil. Maar met een prima nieuw album – grotendeels geschreven door zanger Richard Ashcroft, en een wereldhit in de pocket, stonden alle neuzen weer dezelfde kant op. Maar dat zou niet lang duren.

Ron Euser was de boeker van Mojo die de band binnenhaalde. ‘Het enige dat ik mij nog kan herinneren dat de hele band stijf stond van de stress. Je kon het echt voelen. Ze hebben Werchter dat jaar dan ook niet meer gehaald.’