Tegenwoordig ligt de wereld muzikaal aan je vingertoppen. Nooit eerder is het voor dj’s zó makkelijk geweest om zoveel obscure muziek te draaien vanuit alle windrichtingen. Maar juist daar schuilt ook een valkuil. Want wat als die platen die je in Europa zorgeloos draait, op andere plekken weer niet zo lekker vallen? En het misschien ook wel niet aan jou is om die te draaien?
Neem bijvoorbeeld die keer dat Dax J een oproep tot gebed draaide (hij had zelf geen idee) in een club in Tunesië (en vervolgens een jaar cel aan zijn broek kreeg). Of wat subtieler: denk aan de tijd dat disco-dj's aan de haal gingen met Afrikaanse platen waar de muzikanten zelf nooit een cent aan hadden verdiend. En de periode dat witte UK bass-dj's opeens allemaal grimmige drill gingen draaien, terwijl ze zelf geen idee hadden wat de inhoud van die track precies is.
Jensen Interceptor heeft ook weleens zoiets meegemaakt. De Australiër heeft de laatste jaren al menig club en festival op z’n kop gezet, hij draaide al op DGTL, Dekmantel en in Club RAUM, en zijn tracks werden gedraaid door onder andere Andrew Weatherall en Aphex Twin. Bij velen staat Melas bekend als electro-dj en producer, maar al vanaf het begin draait hij naast die platen ook een hoop ghettotech en Braziliaanse baile funk, en verwerkt hij die global sounds ook in zijn eigen tracks. Toch was dit ook voor hem een slippery slope, vertelt hij: ‘Voor veel witte, westerse artiesten is het verschil tussen appropriation en appreciation redelijk onduidelijk. En dat vond ik zelf soms ook moeilijk inschatten. Ik kan me nog herinneren dat ik in 2022 voor het eerst in Brazilië kwam. Ik ging erheen met een enorme waardering voor de muziek, en ik was ook bewust van mijn rol als westerse artiest, maar ik had me toch een beetje verkeken op het spelen van bepaalde tracks. Dat werd pijnlijk duidelijk toen ik op een feestje in São Paulo een baile funk-track speelde. Eentje die ik in het begin van mijn carrière in Australië ook veel draaide, dus ik dacht: hoe leuk om die dan nu daadwerkelijk in Brazilië te spelen. Maar vanaf het moment dat-ie opkwam merkte je aan de reactie van het publiek dat-ie niet zo lekker viel, en kreeg ik redelijk wat side-eyes m’n kant op. Ik werd na de gig even apart genomen, bleek die track een belangrijk protestnummer voor de zwarte mensen uit de favela's. En als een wit, westers persoon is het natuurlijk niet aan mij om zo die track te spelen. Dat was best wel eye-opening.’
‘Als wit persoon neem ik deel aan een industrie die gebouwd is op de schouders van zwarte, inheemse, queer en trans mensen. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Ik probeer mijn platform daarom zo goed mogelijk te gebruiken.’ En voor hem betekent dat: weigeren te spelen op volledig witte, cis line-ups, en in plaats daarvan promoters wijzen op lokale BIPOC, queer en trans artiesten. En ook met zijn label, International Chrome, probeert hij positief bij te dragen: zeventig procent van de releases is voor goede doelen. ‘We steunen ballroom-huizen in Brazilië, initiatieven in Venezuela, homorechten in Polen, hulp voor de crisis in Jemen en, recentelijk, steun voor families in Gaza. Voor mij is het logisch: veel van de problemen waar deze gemeenschappen mee kampen zijn veroorzaakt door wit, westers kolonialisme. Het minste wat wij kunnen doen is proberen daar iets van recht te zetten.’