‘Als alle festivals quitte spelen, iedereen krijgt een salaris, iedereen heeft een mooie baan, kan zich ontwikkelen, er ontstaan mooie dingen… en als het dan precies op nul uitkomt, dan zou de beste balans zijn, toch?’ Milo van Buijtene zegt het echt. Hij is de festivaldirecteur met een punkmentaliteit die liever géén winst maakt, die het hele jaar door zo weinig mogelijk aan geld denkt maar vooral in mooie – en vaak mega-ambitieuze – ideeën denkt.
Zijn festival Draaimolen is dus al jaren een favoriet voor de echte danceconnaisseur. Over de jaren heen hadden ze in Tilburg stage-hostings van Giegling en Freerotation en unieke b2b’s van Nina Kraviz en Ben UFO, Four Tet en Hunee, Dixon en DJ Dustin, Skrillex en Blawan. Job Jobse had er een paar jaar zijn eigen stages, Rotterdams label Nous'Klaer vult al jaren de Aura-stage in.
En ook de Amsterdamse ravequeen KI/KI heeft een langlopende relatie met het festival: ze deed er haar eerste liveset ooit en dit jaar was ze zelfs de baas van de mainstage. In deze documentaire vertelt ze: ‘Ik vind het zo vet dat we niet hebben gekeken: wat verkoopt kaarten? Maar alleen: wat vinden wij samen super sick? Wat is out of the box?’
Op de dag dat de wereldwijde dance-industrie samenkomt voor Amsterdam Dance Event, presenteren wij onze documentaire over Draaimolen. Daarin spreekt 3voor12-redactiechef ook de Amerikaanse dj’s/producers Eris Drew en Octo Octa en de Britse Pariah: ‘Ik ben nog nooit op een festival geweest waar de geluidssystemen zo goed klinken als hier. En weet je, voor mij is dat het allerbelangrijkste. Boven alles.’
Lees hier ook eerdere verslagen van Draaimolen en luister podcast De Machine, waarin Milo van Buijtene vorig jaar tijdens Amsterdam Dance Event al eens aanschoof om te praten over de boeking van Skrillex.