Kwam Maxim bij dat debuutalbum vaak nog als singer-songwriter met een min of meer ‘af’ liedje aan, dat de band slechts nog hoefde in te kleuren, nu is de groep hechter geworden, met een nieuwe drummer, een violiste en een dwarsfluitiste die ieder een essentiële bijdrage leveren. Ook de meer introverte nummers neigen vaker naar dreampop, en vaker ontbranden ze tot iets stevigere climaxen. Bassist Jorie: ‘We zijn meer met drumcomputers gaan experimenteren, we wilden niet weer zo’n nostalgische, zware plaat maken, het mocht iets luchtiger en vrolijker worden.’ Maxim: ‘We wilden een soort sprookjesachtige wereld creëren, daar was iedereen het wel over eens.’
Ze zijn meer een bánd geworden, benadrukken ze nog maar eens. En een nogal heftige gebeurtenis heeft daaraan bijgedragen, zien ze achteraf. Ze waren op tour, hadden net in Groningen gespeeld en wilden nog even een drankje in de stad gaan drinken, vertelt Jorie. ‘We liepen het hotel uit en opeens….. werd onze geluidsman Ivo aangereden door een scooter. Hij landde op zijn hoofd en moest naar het ziekenhuis. We hadden inmiddels wel door dat hij een hersenschudding had, hij had al drie keer overgegeven, dus ik ben met hem meegegaan en heb die nacht twee uur slaap gehad. Hij moest natuurlijk een scan ondergaan, daaruit bleek zelfs dat hij een klein scheurtje in zijn schedel had, dus moest-ie een week in het ziekenhuis blijven liggen voordat hij weer naar huis mocht. Al een maand later stond hij weer Kinderen Voor Kinderen in de AFAS te mixen. Of dat echt een goed idee was? Ik weet het niet. Nu is hij wel weer oké, zo zit hij ook in elkaar, hij heeft zijn werk vrij snel weer opgepakt. Maar zijn smaak is nog niet de oude, alles smaakt naar walnoten of honing. Biefstuk vond-ie vroeger harstikke lekker, maar nu hoef je hem dat niet meer te geven.’
Maxim: ‘Als je zoiets meemaakt, dan besef je: we zijn niet zomaar een band, we zijn een soort familie, ook met de crew eromheen.’
Jorie: ‘Pas later konden we het laten bezinken. In eerste instantie ontdekten we: shit, we hebben allerlei dingen nog niet op een rijtje. Stomme dingen zoals: wie moet je eigenlijk bellen als er zoiets gebeurt? Nooit aan gedacht. Een dag later hadden we van iedereen een contactenlijst. We hebben een extra versnelling ingezet in het professionaliseren van de band. Pas later kwam ook de gedachte: wow, hoe is dit eigenlijk voor iedereen geweest?’
Maxim: ‘We zijn sowieso zes hele gevoelige individuen, we letten heel erg op elkaar en staan nu meteen op scherp als er iets gebeurt.’
Jorie: ‘En wij koppelen ook onze eigen verhalen aan de teksten van Maxim.’
Dat merken ze ook nu tijdens de repetities weer. Een van de bandleden is plotseling een dierbare verloren, en dat geeft sommige liedjes een overweldigende nieuwe lading mee. ‘“dichtbij, veraf” bijvoorbeeld, een liedje dat ik oorspronkelijk heel kort nadat mijn moeder is overleden al heb geschreven, en een nieuwe tekst heb gegeven. Ik eindig dat nummer met: “En dan laat ik je los.” Daarna viel iedereen stil. Het heeft nu weer een hele andere urgentie.’
De Toegift speelt 13 februari in Paradox Tilburg, 15 februari in EKKO Utrecht, 20 februari in Merlyn Nijmegen, 21 februari in Der Aa-theater Groningen, 22 februari in Paradiso Amsterdam, 27 februari in Rotown Rotterdam en in juli op Wilde Weide festival in Kraggenburg. Ze presenteren het album maandag (10 februari) live in 3voor12 Radio, tussen 22.00 en 01.00 op 3FM.