Doodeng, vindt ze het. Eind januari ondertekende Trump een presidentieel besluit dat de Verenigde Staten slechts twee seksen erkent, sindsdien worden de genders van transpersonen miskend in hun paspoorten en ook in haar thuisland Canada voelt Backxwash het anti-transgender-sentiment gestaag toenemen. ‘Doodeng! Het was al gevaarlijk, door de hoeveelheid racisten en transfoben die hier rondlopen. Maar met die kwezel op de machtigste stoel van de VS is het gevaar vertienvoudigd. Transhaat raakt genormaliseerd, want volgens de politiek ís het ook normaal.’
Kortom: het zijn duistere tijden voor transpersonen. ‘Want ook in Canada zijn er mensen die zo denken, meestal onder het mom van: ‘We moeten de kinderen beschermen.’ Maar de endgame is het verbannen van alle gezondheidszorg voor transpersonen, en om transzijn onmogelijk te maken. Ik ben bang voor wat ze hierna gaan voorstellen.’
In een wereld die het bestaansrecht van transpersonen wil ontkennen, is de muziek van de Canadees-Zambiaanse transrapper Backxwash nogal een statement: loeizware horrorcore-rap, een gebalde vuist tegen het geweld dat de wereld haar aandoet. Nogal zware kost ook: over samples van Black Sabbath, Nine Inch Nails en God Speed You! Black Emperor rapt ze over huiveringwekkende persoonlijke ervaringen met transfobie, racisme, kolonialisme, religieus trauma, depressie, middelenverslaving en misbruik. Gitzwart dus, en tegelijkertijd zo uniek dat haar muziek veel lof ving in de experimentele muziekcommunity, met intense shows op Roadburn, Le Guess Who? en ook Rewire aanstaande zondag. ‘De overheersende emotie? Woede!’, vertelt ze. ‘Maar als je al zo gemarginaliseerd wordt? En de buitenwereld je toch al niet serieus neemt? Waarom zou je je dan NIET precies uiten zoals je bent?’