Op welk ander Nederlands dancefestival is het zo vroeg op de dag al zo druk met mensen die ook echt ready zijn om te dansen? Mama Snake en Martinou openen vanaf 12.00 de AURA-stage van label Nous’Klaer Audio, en staan al op de vroege middag voor een compleet vol veld te draaien. Oud munitiedepot? Deze twee zijn het wapen. Ze schieten de ene na de andere emotionele track op dansers af, die in het zonnetje heel vredig hun heupen staan te wiegen. Dat zonnetje is er gewoon speciaal voor deze twee Scandinavische artiesten, die elkaar alleen maar lijken te versterken samen. Soms snap je niet hoe een back-to-back moet gaan werken met twee van zulke uiteenlopende stijlen, maar de melancholische klanken van Martinou en de trippy invloeden van Mama Snake (die vorig jaar de mainstage afsloot met een veeeeeel hardere set) creëren iets magisch op dit moment. Is ambient-techno al een genre? Die grote licht-boxen gevuld met rook (hoe doe je dat joh?!) die vorig jaar in The Tunnel hingen, hebben hier een nieuwe plek gekregen, en ook dat is een schot in de roos. Aan het einde draaien ze een track van The Knife's Olof Dreijer, die op dat moment zelf ook imponeert, even verderop in The Pit.
The Pit dus. Deze enorme, uitgegraven zandbak is de speelplaats van Blawan en Pariah dit weekend, twee artiesten met een uitgesproken geluid die zichzelf op vrijdag en zaterdag allebei een slot als afsluiter hebben gegeven. Gisteren gaf Blawan een geweldige, zeer experimentele liveset waar tóch keihard op werd gedanst, Pariah doet vandaag een b2b met mad miran, nog zo’n experiment dat heel goed of heel slecht kan uitpakken. In combinatie met een vliegende stroboscoop, die door middel van touwen zo dicht over dansers heen zoemt dat ze hem kunnen aanraken, is dit een geslaagd uitstapje. The Pit voelt op sommige momenten van de dag als een eigen club-eilandje op Draaimolen, perfect om af en toe die trappen af te dalen en je onder te dompelen in muziek die met geen mogelijkheid te Shazammen valt.
Maar huh?.... Rond half acht ‘s avonds is The Pit opeens opvallend leeg. Is dat weer het Job Jobse-effect? Tuurlijk is het dat!