Daar staat het dan, het indrukwekkende soundsystem waar het deze week in podcast de Machine over ging. Geen vierkante zwarte kasten, maar schitterende witte rondingen, je zou ze haast wulps noemen. Het meest spectaculaire geluidssysteem van Draaimolen 2024 is een 3D geprint custom made gevaarte. Het staat niet op het hoofdpodium of in de imposante The Pit, maar in een piepklein zijstraatje dat niet eens op het blokkenschema staat. Achter de booth staat DJ Dustin, een pluizige DJ uit het Giegling kamp die ontspannen house tracks aan het sprenkelen is en van plan is daar nog uren en uren mee door te gaan. Bezoekers van dit kleine binnentuintje moesten als in een safe space queer club hun telefoon afplakken zodat er geen beelden van op sociale media verschijnen. Geintje natuurlijk, het is hier geen Berghain of De School, waar je je kleren bij de deur achterlaat, maar gewoon Draaimolen. Piet Zaalberg, de geluidstechnicus die het systeem mede ontwikkeld heeft, staat te glimmen van trots. ‘Ja, dit systeem is eigenlijk bedoeld voor minstens 1500 mensen', zegt hij over de potentie van het geluid. ‘Het is alsof we met een Ferrari in cruise control rijden.’
Het is typisch voor de mentaliteit van Draaimolen Festival. Altijd een schepje er bovenop, altijd op zoek naar de verrassing, nooit risico's uit de weg gaan. Al is er natuurlijk ook herkenbaarheid, met helder gedefinieerde podia en trouwe curatoren. Net als zoveel elektronische muziekfestivals heeft Draaimolen vaste ankerpunten in de vorm van residents die elk jaar terugkeren. En toch voelt dit jaar totaal niet als herhalingsoefening van de afgelopen jaren. Neem bijvoorbeeld het Forest Rave podium dat de laatste jaren steevast gehost wordt door Eris Drew en Octo Octa. De twee zijn uitgegroeid tot aanstekelijke iconen van de queer scene met uitbundige, positieve house. Hun podium is misschien wel de beste dansvloer in de Nederlandse festivalwereld, gesitueerd tussen de bomen, voorzien van een enorme batterij subs en geflankeerd door wapperende gordijnen. Ja, ook vandaag zal Eris Drew The boel weer afsluiten (Octo Octa morgen), maar de rest van de dag zie je alleen maar frisse nieuwe namen of onverwachte combinaties, veelal vrouw, queer en van kleur, soms jong, soms legendes in hun lokale kring. Vanaf twee uur 's middags is het daar al feest, en iedereen die er het podium beklimt beleeft een topdag. Super overtuigend is de gelegenheidscombi tussen oudgediende DJ Paulette, die al meeloopt vanaf de Haçienda in Manchester in de jaren '80, en de nieuwe Spaanse ster ISAbella. De twee kunnen qua uitstraling niet meer van elkaar verschillen. Paulette staat te wapperen met een waaier en hartjes te wuiven naar een meisje dat de boom recht voor het podium ‘Ronald’ heeft genoemd. ISAbella is de coolheid zelve, en toont zelfs geen lachje als ze haar bekende troef ‘U Sure Do’ van Strike uitspeelt. In uitstraling totaal geen match die twee, maar in muzikale vibe slaan de dames te handen succesvol in één. Paulette staat uit volle borst mee te zingen dat ze ‘addicted to the drums' is op een freaky house plaat uit de vroege jaren nul. ‘Can't hide it, I won't deny it’, klinkt het op galmende handclaps, en je weet dat de beat straks dubbel zo hard terug komt.