Hij is een van dé nieuwkomers van 2024 (stem op ‘m voor onze Song van het Jaar-verkiezing), een langharige dude met een hoge favoriete-muzikant-van-je-favoriete-muzikant-factor. Het internet staat vol met goedbekeken YouTube-tutorials, Tiktoks en Reddit-threads: hoe komt Mk.gee aan zijn unieke sound?! En onder zijn fans: Frank Ocean, SZA, Bon Iver, John Mayer. En oh ja, mr. Slowhand Eric Clapton vergeleek zijn spel vol ontzag met Prince.
Ook Paradiso staat dus vol met bewonderende muzikanten. De gasten van Weval staan een halfuur voor aanvang al bij de ingang te verkondigen dat ze al lang niet meer zo’n fan zijn geweest als van Mk.gee, Sef staat zich op het balkon achter de oren te krabben met de vraag wat er aan deze show precies gepland is en wat er on the spot ontstaat. En we spotten ook Elias Mazian, Pitou en Joost-gitarist/producer Dylan van Dael in de zaal. Wat verder opvalt: het publiek is hartstikke jong. Vooraan staan hordes meisjes met neusringetjes en skaterhoodies mee te brullen, daarnaast alle knappe softbois van Amsterdam: de Gen Z-crowd omarmt Mk.gee totaal.
Best intrigerend, want er zitten verdomd veel oubollige AOR en slicke eighties rock-invloeden in zijn tunes. Prince weerklinkt overal, op Tiktok wordt ‘Dream Police’ met Phil Collins vergeleken. En hoewel de era waarnaar hij verwijst juist heel erg hifi was, klinkt deze muziek expres lofi en crappy, alsof het te luid wordt afgespeeld over totaal afgeragde, kapotte speakers. Een beetje zoals het latere, experimentelere werk van Bon Iver. En juist die esthetiek maakt zijn muziek ook cooler dan cool.