‘Ik wilde een tijdje geleden naar Berghain’, vertelt de jonge Groninger Cas Vroom. Maar wat denk je? Geweigerd. Nu worden er wel meer mensen geweigerd aan de deur bij ‘s werelds belangrijkste club, maar… ‘mijn platen worden daar bijna standaard gedraaid.’ Onder de naam Khas is hij een opkomende technoproducer met de juiste papieren: al sinds hij platen uitbrengt, wordt hij gedraaid door grote namen als Marrøn, Chlär, Rene Wise, Lea Occhi, JakoJako, Laura van Hal, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Vrijwel wekelijks is hij te horen in de Berghain. Tegelijkertijd is de kans klein dat je hem zelf ooit op een line-up hebt zien staan. JSPRV35 is nog zo’n aanstormende technoproducer en dj, die de verhalen van Khas herkent: ‘Berghain is mijn meest gedraaide club, maar ik ben er zelf nog nooit binnen geweest.’
Het is al jaren een probleem in de elektronische muziekindustrie: producers worden zwaar ondergewaardeerd én onderbetaald. ‘Als ik producers om me heen hoor, dan is het natuurlijk de grootste frustratie dat je niet kan leven van alleen produceren’, vertelt Khas. ‘Het is een leuk extraatje, maar je kunt er niet je huur en je boodschappen van betalen.’
‘Ik kan misschien soms net een bakkie koffie halen in de week met mijn producties’, lacht Jim van de Ruit, alias Genex. ‘In de popwereld is het voor producers heel anders, daar kan je makkelijker een prima inkomen van krijgen. Met technoproducties verdien je heel erg weinig. Je bent eigenlijk verplicht om ook te werken als dj, maar niet iedereen wíl op het podium staan en niet iedereen kán op het podium staan.’
Een track kan een ‘hit’ zijn binnen de clubs, maar daar verdien je als producer dus vrijwel niks aan. ‘Ik heb wel een klein beetje inkomsten van muziek’, vertelt JSPRV35. ‘ Maar als ik een dj-gig heb, dan is dat vijf keer zoveel. Er zit superveel geld in de muziek en ik denk dat we daar een stuk meer voor terug zouden mogen krijgen.’