En dan is er nog een gigantische verandering in zijn leven: na een half leven te worstelen met middelenmisbruik checkte Mitchel zichzelf vorig jaar in bij een afkickkliniek, en sindsdien is hii geheelonthouder. Het is iets dat hij actief bespreekbaar maakt op zijn social media, ook omdat gebruik zo genormaliseerd is in deze industrie. ‘Ik ken geen andere sector waarin je werkgever je alcohol aanbiedt, laat staan een lijntje.’ Zijn alcohol- en drugsmisbruik begon al op jonge leeftijd. ‘Mijn ouders zijn allebei overleden op een – voor mij – vrij vroege leeftijd. Mijn vader toen ik achttien was, mijn moeder op mijn eenentwintigste. En dan sta je er ineens alleen voor. Ik moest een dak boven mijn hoofd hebben, ik had een broertje waar ik voor zorgen, een huis dat verkocht moest worden. Ik trok het gewoon niet. Ik wist dat, als ik drugs gebruikte of als ik dronk, dat makkelijker ging.’
Dat ging al snel van kwaad tot erger: een lijntje hier en daar werd dagelijks gebruik, amfetaminen waren op een gegeven moment de motor van zijn studiosessies. ‘Iedereen wist ervan, ook mijn boeker. Maar ik had het altijd zo onder controle dat mensen zich weinig zorgen maakten.’ Tot hij de controle begon te verliezen: hij draafde te laat op bij sets, had black-outs tijdens zijn shows. ‘Er werd mij verteld dat ik de sterren van de hemel draaide… terwijl ik me helemaal niks herinnerde. Ik wist: ik heb een pauze nodig. Maar ik was heel erg bang om mijn carrière te verliezen door tijd voor mezelf te nemen. Het ging opeens zo goed, er stonden allemaal dingen bevestigd die ik zo graag wilde doen: Dekmantel, Wildeburg, Lowlands. Maar ja, ik heb me eraan overgegeven, ik ben er gewoon voor gegaan. De beste beslissing van mijn leven.’
Hij ging zes weken naar een privékliniek in Schotland, en twee dagen nadat-ie uit de kliniek kwam stond hij op Dekmantel, voor zijn b2b met Skee Mask. ‘Heel pittig. Ik dacht: draaien doe ik al zeventien jaar, dat komt wel goed. Maar alles voelde alsof ik het voor de eerste keer deed, het kwam zo hard binnen: alle indrukken, impulsen, alle onzekerheid. Wow. Ik heb in die zes weken amper kunnen voorbereiden, dus ik heb heel erg op Skee Mask moeten leunen. Maar het was ook geweldig. Al mijn vrienden stonden op de voorste rij, mensen die precies wisten waar ik net doorheen was gegaan. Heel overweldigend.’
Je zou zeggen: in het nachtleven werken met een drugsprobleem, dat is alsof je je ieder weekend in het hol van de leeuw begeeft. ‘En toch ervaar ik het niet zo. Mijn meest ongezonde gebruik gebeurde in de studio, thuis. Ik ben tijdens het draaien tegenwoordig niet bezig met drank en drugs. Ik kom er wel achter welke gevoelens ik probeerde weg te drukken met mijn gebruik: onzekerheden ja, ook over het draaien. Nu neem ik bij iedere gig waar ik naartoe ga vrienden mee, jongens uit het nachtleven. Daar kwam ik achter in de kliniek: ik heb heel veel eenzaamheid gevoeld tegen het draaien. Ik dacht altijd: eenzaamheid?! Ik ben elk weekend met alles iedereen, feesten, afterparties. Maar… als je in je hoofd zit tijdens het draaien, en je twijfelt aan jezelf en wat je moet doen, dan kun je daar niet over praten met de mensen die je geboekt hebben. Ik had een masker op. Het is superfijn dat ik nu kan terugvallen op mijn vrienden.’
Die onzekerheid die hij voelt over zijn muziek, daar worstelt hij nog steeds een beetje mee. ‘Wat ik soms lastig vind: ik kom nog niet helemaal lekker in het muziek maken, omdat ik meer nadenk, meer gevoelens ervaar. Maar ik vertrouw er ook op dat dit allemaal bij het proces hoort. Komende maand ga ik weer de studio in met Chlär, met Skee Mask. Ik hoop wat frisse inspiratie op te doen. Ik denk wel… toen ik draaide in gebruik kon ik géén trots ervaren over wat ik deed. Maar nu? Nu voelt het alsof ik het allemaal echt heb verdiend. Geen hulpmiddelen, ik doe het nu echt op eigen kracht. Ja, dat is een heel bijzonder gevoel.’