Het is een magisch gezicht: de opkomst van Taylor Swift. De ene na de andere danser paradeert over de catwalk met reusachtige vleugels, fladderend als in een pastelkleurige vlindertuin. Ze vouwen hun vleugels over elkaar, trekken ze weer weg, en kijk eens? Daaronder stijgt Taylor Swift op uit de grond, op een bewegend podiumdeel. Zo speelt de Amerikaanse popzangeres de hele tijd met prikkelende beelden: emancipatie-anthem ‘The Man’ krijgt een kantoor waar dansers in pak rondrennen, bij ‘Lover’ neemt de band, die eerder weggemoffeld was aan weerszijde van het podium, plaats aan haar voeten, terwijl dansers in LaLaLand-outfits en bijpassende dansjes in de rondte wentelen. En dan hebben we pas één era gehad!
Welkom bij The Eras Tour, een blockbuster-spektakel zo glossy, zo zuurstokroze en zó succesvol dat Greta Gerwig het had kunnen regisseren. Precies zoals rond de Barbie-film hangt er een allesverzengende buzz rond deze show: er zit een ongekende druk op de kaarten, al op de woensdag strijkt een merch-karavaan neer bij de ArenA waar duizenden Swifties úúúren in de rij staan om alvast een sweater of tien te scoren of om hier vriendschapsarmbandjes uit te wisselen, en op de dag van het concert wordt de Bijlmer overspoeld door uitgedoste fans in glitteroutfits, prinsessenjurken, en andere prachtige kostuums die direct verwijzen naar de era’s – lees: tijdperken – van Taylor Swift. Het zijn de fans die de concertfilm ook al honderdduizend keer zagen, net als de vele virale TikTok- en Youtube-filmpjes. Zij bereidden zich maandenlang voor op deze show, door de vele rituelen en chants van het fandom in te studeren. Zij weten precies dat je na de bridge van 'Fearless' je handen in een hartje moet vouwen, en dat je als superduperüberfan bonuspunten scoort als je bij 'Bejeweled' tussen de zinnen 'And by the way' en 'I'm going out tonight' een zinnetje roept dat niet eens in het liedje zit. 'Where are you going, Taylor?!' Allemaal in koor!