Pff, alsof het Lambrini Girls wat kan schelen dat jij al een heel weekend op Best Kept Secret rondstruint, het al drie dagen BLOEDheet is en er overal zand zit. Nope, het Britse duo geeft geen fuck. Als zangeres/gitarist Phoebe Lunny de halve set aan de lichtbuizen van de Casbah kan slingeren, dan kan jij nog wel effe schreeuwen dat het nu écht klaar is met TERF’s en meedoen in zo’n vijftig moshpits en sitdowns (waarvan de eerste al halverwege de openingstrack). Bassist Lilly Macieira: ‘Ja, die show was gestoord én belachelijk heet. Het publiek was geweldig, en we sleurden Annie van CLT DRP – die ook daar speelden! – zelfs nog het podium op. Phoebe duwde een microfoon in hun gezicht en zei alleen maar: “SHOUT!”, terwijl wij het publiek ingingen om hen aan te moedigen. Het was chaos!’
Jep, de gemiddelde Lambrini Girls-show is een zootje ongeregeld. Da’s ook precies wat je kan verwachten van het Brightonse duo (live aangevuld met een drummer) op Eurosonic deze week. Maar het is niet alleen maar moshen en gekscherend krijsen, want Lunny en Macieira willen vooral een safe space creëren voor mensen die net als zijzelf horen bij de queer community, of andere gemarginaliseerde groepen. Hun feministische DIY-punk is furieus en urgent, en tackelt belangrijke thema’s. Op debuut-EP You’re Welcome spuwt de band hun gal over o.a. transfobe zelfbenoemde feministen (‘Terf Wars’), de schadelijke misbruikcultuur in de muziekwereld (‘Boys in the Band’) en toxic masculinity (‘Lads Lads Lads’). Lunny: ‘Het is dus niet alléén maar chaos. Het is juist ook behoorlijk serieus.’ Macieira: ‘We vinden het belangrijk om daarover in gesprek te gaan met het publiek. Dat is soms lastig omdat mensen gewoon willen blijven beuken.’ Lunny: ‘Daarom zeggen we altijd: “If you want to have more fun, you’ve got to listen to us.” Anders leggen we het even stil. Wij hebben geen haast!’