Het is 2024, het jaar waarin weer een hoop nieuwe kerstliedjes uitkomen. En vier kerstpopkrakers een jubileum vieren. Veertig jaar Last Christmas (Wham!) en Do They Know It’s Christmas Time (Band Aid).
Dertig jaar Mariah Carey’s All I Want For Christmas. En tien jaar Santa, Tell Me van Ariana Grande, een liedje dat op Spotify alleen al meer dan een miljard streams binnenharkte, en op #2 eindigde in een verkiezing van de beste kerstnummers van deze eeuw.
Net onder Underneath the Tree van Kelly Clarkson, ook al zo’n liedje dat wordt ‘vergeten’ als de vraag weer ’s wordt opgeworpen waarom er na All I Want For Christmas (vanaf nu AIWFC) nooit meer een echte kerstpophit is geschreven. Die zijn er wel, enorm veel zelfs.
Eerst even dit: de toevoeging ‘pop’ is om onderscheid te maken tussen de religieuze kerstmuziek en, nou ja, pop dus. Net als bij gospel en soul kwam er halverwege de vorige eeuw een scheiding tussen muziek voor in de kerk, en muziek voor bij het versieren van de boom, of een persoon. Niet de geboorte van Jezus werd bezongen, maar sleeritten, geroosterde kastanjes en kerstbomen. Waarvan wordt genoten (of beter: zou moeten worden genoten) met een partner.
Spraken de vroegste kerstpopliedjes vooral het geluksgevoel aan, ook toen al was nostalgie een zwaarwegende factor. Een van de eerste populaire, niet-kerkelijke kerstliedjes is ‘Santa Claus Is Coming To Town’ uit 1934. Ontelbaar vaak gecoverd, Iedereen die in Nederland een kloppend hart van verwachting had rond 5 december, herkent de opwinding uit dat nummer. En dat was ook wat het publiek uit de jaren dertig aansprak. In de pre-streamingtijden van de jaren 30 van de vorige eeuw kocht je vooral de bladmuziek; meer dan 500 duizend stuks vlogen volgens de overlevering binnen een dag na de radiopremière de toonbank over.
Tot zover het voorafje, op naar het hoofdmenu. Hieronder de vier dingen die je moet weten over kerstpopmuziek anno 2024.