Al gauw bleek de show een grote impact op zijn carrière te hebben. ‘Ik durf te zeggen dat ik hier nooit had gezeten zonder die radioshow. Ik had nooit kunnen bedenken dat het de ideale springplank zou zijn voor mijn carrière. Door mijn platen én de radioshow werd ik een internationaal gevraagde dj. Ik zat op een soort snijvlak: bijna alle trance werd in Nederland gemaakt, alle labels stuurden mij white labels en promo’s als eerste op. Het enige dat ik hoefde te doen, was daar goede sier mee maken op de radio, door dat als eerste te draaien. Mensen in het buitenland vonden dat he-le-maal te gek. Ik weet nog wel, een van die allereerste A State Of Trance die ik deed… ik zweer je: ik draaide op donderdag een plaat van Darren Tate en Jono Grant, “Let The Light Shine In”. Dat is nu een classic, was toen nieuw. Vrijdag ging ik met het vliegtuig naar Auckland, Nieuw-Zeeland, helemaal de andere kant van de wereld. Ik stond zaterdagavond in het St. James Theater, en er stonden gewoon drie mensen in het publiek met papiertje: ze hadden mijn radioshow gehoord en wilden díé plaat horen! Toen begon ik te denken: dat internet is best een leuk ding! Het was uiteindelijk de beste manier om nieuwe muziek alvast te testen voor de luisteraar.’
En zo houdt zijn radioshow hem nog altijd scherp. ‘Als ik heel eerlijk ben: gisteravond zat ik weer nieuwe muziek te luisteren, dan zit ik heel snel door de platen heen te skippen. Soms luister ik toevallig de tien beste seconden van een track, dan denk ik: zóóóó dit is vet, goeie plaat!” En dan draai ik hem in de radioshow en denk ik… oh, eigenlijk helemaal niet zo vet. En andersom gebeurt ook. Dan denk ik: het is dit en dat label, die en die producer, het zal wel… En dan zie ik het publiek om me heen in de studio: “Holy shit wat een vette plaat!” En als ik dan zondag weer in Ushuaia sta op Ibiza, dan weet ik wel dat die plaat werkt. Het is voor mij altijd een stukje huiswerk geweest.’
Er zit een enorme community rondom A State of Trance van mensen die reageren via Discord en de YouTube-comments, van internationale fans die speciaal naar Amsterdam afreizen om een plaat aan te vragen in de radiostudio bij Armin, er zijn zelfs al tientallen huwelijksaanzoeken geweest. ’Ik moet zelf ook tranen wegslikken bij die verhalen! Maar soms is het wel heel pijnlijk en moeilijk om kritiek te lezen. Ik heb er inmiddels wel een dikke huid voor ontwikkeld, en uiteindelijk zijn zij mijn klanten. The customer is always right. De trance-community is ongelooflijk hecht, maar ook heel kritisch. Er zijn bepaalde lijnen waar je eigenlijk niet over mag. Daar heb ik altijd een beetje een haat-liefde-verhouding mee gehad, soms voelde trance ook wel als een dwangbuis.’
‘We hebben ook zoiets als de golden age of trance, 1999 tot 2001, en daarna werd trance echt doodverklaard. Toen begon ik met mijn radioprogramma. Het was roeien tegen de stroom in. Ik had zoiets van: “Deze muziek vóél ik in mijn buik.” Dat heb ik nog steeds. Je voelt de energie als het ware door de naald je lijf instromen. De laatste keer dat ik dat hoorde was met Fred again.. en Swedish House Maffia. “Turn On The Lights”. Alsof je in verbinding staat met iets hogers. Je kan meteen visualiseren wat er gebeurt als je zo’n plaat voor een publiek draait.’
A State of Trance trekt nogal wat luisteraars: 40 miljoen per week, zo schijnt. ‘Dat getal wil ik wel effe uitleggen, want ik vind het zelf ook bizar. Ik heb een bedrijf in Engeland, The Radio Department, die verkopen de radioshows van een twintigtal dj’s en zij distribueren mijn radioprogramma. Elke week wordt mijn radioshow opgeknipt in vier stukken, en andere stations kopen dat in. Zij hebben een keurige lijst met FM-stations en satelliet-stations. Dan zie je het bereik en het daadwerkelijke aantal luisteraars in een saaie excel-sheet. Duitsland gaat heel goed, in Nederland zitten we natuurlijk op 538, en de meeste luisteraars zitten in Amerika. SiriusXM heeft een gespecialiseerd kanaal dat A State of Armin heet, 24 uur per dag 7 dagen per week. Daarnaast zitten we op Twitch, YouTube, Spotify en alle andere streaming-platforms. Dat is het mooie aan digitale media, je bent overal beschikbaar! Het mooie is ook: de artiesten van wie ik een plaat draai, krijgen daadwerkelijk betaald. A State of Trance is een bakermat voor nieuw talent, daar ben ik trots op.’