In de afgelopen paar jaar groeide de Franse dj/producer Anetha uit tot absolute headliner in de hoek van snelle ramtechno. En dat terwijl ze juist radicaal besloot het roer om te gooien, en de ijzeren regels van de dance-industrie probeert te buigen. ‘Dit kan zo niet langer.’ Dit weekend is ze headliner op Draaimolen.

Viraal in het Skatecafé

Ja, Anna (34) alias Anetha weet het nog goed, die keer in het Skatecafé in Amsterdam. Het was 6 maart 2018, ze deed haar allereerste Boiler Room-set óóit, en ze was er bloednerveus voor. Het was überhaupt haar eerste gig sinds ze was overgestapt van vinyl-only-sets naar CDJ’s. Omdat ze rugproblemen had, omdat loodzware koffers vol platen meezeulen van Parijs naar Amsterdam dan een hels karwei wordt, maar ook omdat de draaitafels in veel clubs niet zo geweldig goed zijn afgesteld, en een hossende menigte voor je neus zomaar voor een overslaande plaat kan zorgen. Wil je niet hebben, zeker niet in een gefilmde set die daarna de hele wereld over gaat.

Door changeover-problemen had Anetha nog maar 45 minuten (een krankzinnig korte settijd voor een techno-dj) om te draaien, en ehm, dan stond ze ook nog eens niet echt in een officiële club, maar op een semi-anarchistische skatebaan, helemaal omringd door de feestende massa. ‘Ik wist vooraf al dat het een sleutelmoment in mijn carrière moest worden. Het was zo stressvol voor me, verschrikkelijk!’, vertelt ze via Zoom, vanuit haar woonplaats Bordeaux. Lachend: ‘Ik durfde de set achteraf amper terug te kijken. Toen ik de opname eindelijk checkte, zag ik dat er allemaal dansers van de ramp af vielen! Het was episch, en zó grappig.’

Die Boiler Room-set ging viraal, en pakte al gauw een dikke miljoen views. Het oordeel in de comments: ‘Zoveel beter dan de saaie mainstream headline-dj’s die de scene nu in slaap laten sukkelen. Dít is techno zoals het moet zijn: snel, meedogenloos, pompend.’ ‘Ruige, duistere, diepe acid, een verademing voor de underground.’ ‘Verreweg een van de beste Boiler Room-sets.’

‘Het was al zo lang mijn droom om dj te worden, maar ik kon er niet meer van genieten’

‘Voor die Boiler Room tourde ik vooral in Frankrijk, ik had een enkele gig in Londen en in Berlijn’, vertelt ze. ‘Nu was ik in een klap een bekende naam, ik kon zelfs door Zuid-Amerika en Azië touren.’ Kortom: de boel explodeerde voor Anetha, met vurige technosets zag ze zo’n beetje de hele wereld. Het ene weekend vloog ze van Parijs naar Bristol naar Kopenhagen, het volgende via Tel Aviv naar Brussel, of stak ze de oceaan ‘effe’ over voor twee gigs naar de US.

In één jaar tijd deed ze zo’n 100 shows. ‘Ik zei ja tegen ALLES. En aan het eind van 2019 voelde ik me superslecht. Ik wist niet eens meer of ik mijn baan nog wel leuk vond. Het was zo lang mijn droom om dj op dit niveau te worden, maar ik kon er niet meer van genieten. Hoe kon dat toch?’ Waar dat hem in zat? Heel veel vliegen. Geen tourmanager mee. Veel gigs doen waar niet alles precies goed gefixt is, de hospitality tegenvalt, het geluidssysteem net te crappy blijkt te zijn. ‘Ik werd hyper-angstig, ik was uitgeput. En dat terwijl ik normaal gesproken een heel stabiel persoon was.’

Onthaasten met oog voor de wereld

Dus concludeerde Anetha, al na een jaar van het ultieme succes te proeven, dat het roer om moest. ‘Ik dacht: dit kan zo niet langer. Ik wilde gaan nadenken hoe anders te touren, en linkte het mentale welzijn van dj’s aan ecologie en duurzaamheid. Want als je met de trein gaat in plaats van het vliegtuig, wordt het schema meer ontspannen. Je bent ook sneller geneigd om twee gigs in hetzelfde land te doen, minder te reizen, je leert beter “nee” zeggen tegen promotors.’

Dus ging ze weg bij haar boekingskantoor en begon een nieuwe agency, Mama loves ya, voor zichzelf en gelijkgestemde artiesten. ‘Ik had uitgevogeld dat ik me moest omringen met familie, met mensen die begrijpen wat ik belangrijk vind. Dus dat heb ik gedaan: mijn broer werkt voor ons, mijn vriend is mijn manager.’ Want zo simpel is het uiteindelijk: geld is de belangrijkste prioriteit van veel boekingskantoren, en zij zijn erbij gebaat om dj’s zo snel mogelijk te laten uitgroeien tot supersterren. Dat idee staat direct haaks op het mentale welzijn van dj’s, vertelt Anetha. ‘Een gedeelte van de scene is zó commercieel. Artiesten draaien mainstream-muziek omdat ze geld willen, en beroemdheid. Terwijl ik denk: je hebt een stem en een podium om iets cóóls te doen. Doe dat dan ook.’

In de periode dat Anetha het roer omgooide, middenin de lockdowns, werd ze moeder. ‘Natuurlijk heeft dat impact gehad. Sindsdien ben ik angstiger als ik aan het draaien ben. Ik weet niet waarom, maar ik ben bang dat me wat overkomt. De eerste keer dat ik weer in een club stond, was al anderhalve maand na haar geboorte. Dat was helemaal geen goed idee, ik wilde gewoon thuis zijn, in mijn bubbel.’

‘Het is niet gemakkelijk om tegelijkertijd een moeder te zijn en een artiest. Daarom ben ik gaan onthaasten. En ik wil een betere toekomst voor mijn dochter. De CO2-voetafdruk van dj’s is verschrikkelijk. Ik kan niet zomaar mijn baan opzeggen, want ik hou van dit werk en we hebben kunst nodig in de wereld, maar waar ik kan, probeer ik een verandering te bewerkstelligen.’

Duurzaamheid inzichtelijk maken

Anetha maakt bijzonder goed inzichtelijk hóé zij en de artiesten om haar heen dat doen: Mama loves ya heeft een eigen manifest met tien beloften en heldere infographics. Bijvoorbeeld: ze willen wegwerpplastic vermijden, maken duurzame merchandise, en In 2020 stapten ze nog in het vliegtuig voor 92 procent van de gigs, nu slechts 34 procent. 66 procent doen ze met treinen en Uber Green. ‘En ik wil hotels zo dicht mogelijk bij de venues, en als het even kan, wandel ik liever dan dat ik met een auto wordt opgehaald.’

Ook probeert Anetha de afstand tussen gigs klein te houden en beloont ze de promotors die haar daarbij helpen. ‘Ik deel mijn tour-agenda, als ik een show in Lissabon heb, en datzelfde weekend wordt geboekt in Porto, dan kunnen de promotors de kosten delen. Oldschool dj’s zeiden tegen me: “Heel goed idee, maar je zal ontdekken dat dit helemaal niet realistisch is.” Nou, het kan dus wél.’

Een complicerende factor: grote dancefestivals als DGTL en Awakenings vragen om exclusiviteit. Kortom: organisatoren eisen dat je een maand voor en na het evenement niet in de buurt optreedt. ‘In Berghain hadden ze zelfs een gestoorde exclusiviteitsdeal: je mocht in héél Duitsland niet draaien in de periode dat je in Berghain draait. In heel Duitsland! Daar zijn ze inmiddels gelukkig van af gestapt. Maar het is ingewikkeld om als individuele dj of kleine agency zo’n verandering te bewerkstelligen. Heel simpel: daarom sta ik dit jaar dus niet op Awakenings. Tja, je kan niet iedereen pleasen, dan draai ik er volgend jaar wel weer.’

Anetha draait aanstaande zaterdag als headliner van Draaimolen (Tilburg) b2b met Mama Snake, en zondag 22 oktober tijdens Amsterdam Dance Event op Intercell x I Hate Models Invites in Warehouse Elementenstraat (Amsterdam).

draaimolen