‘Sorry voor de rommel hoor, ik heb net Fashion Week achter de rug!’ Met een zwiep opent Lieselot Elzinga (29), gestoken in een zelfgemaakte blazerjurk, de deur. En inderdaad, stap over de zwart-witte tegeltjes haar atelier in Amsterdam Oud-West binnen en je stuit links op een paspop met een onaf mini-jurkje naast de naaimachine, tafeltjes vol rommeltjes en garen, overal multomappen, hier en daar een verdwaalde punkplaat en planken vol boeken over de modegeschiedenis. En kijk eens achterin, naar dat kledingrek vol Elzinga-originals? Werkelijk een uitbarsting van patronen en kleuren!
Want Lieselot Elzinga is naast zangeres en muzikant ook modeontwerper: grote artiesten lopen weg met haar uitgesproken ballonjurken vol knetterende prints die je ogen doen duizelen. En weet je nog, toen Adele viral ging met die ene foto waarin ze een superslank lichaam had? Toen droeg ze een jurk van Elzinga. Dus was die binnen no-time uitverkocht in de webshop, en vervolgens waren Forbes en de internationale Vogue ook benieuwd naar de jonge designer uit Amsterdam. Ze maakt ook zelf de kostuums voor Baby’s Berserk, de überstijlvolle band die ze oprichtte met Mano Hollestelle (28), de bassist van The Mauskovic Dance Band (beneden in de kelder delen ze hun studio), Canadees Puggy Beales en sinds vorig jaar zit ook Eva Wijnbergen erbij.
Zo fashionable als die band oogt op het podium, zo cool klinkt het. Met hun arty wave en slomo-house vormde Baby’s Beserk een hoogtepunt op showcasefestival ESNS en speelden ze nadien menig festival plat. Vandaag debuteren ze met het allercoolste Nederlandse debuutalbum van het jaar. De liedjes van die plaat – uitgebracht door het hippe Berlijnse underground label Toy Tonics – zijn als een dance-punk-koortsdroom. Heel rauw, ongepolijst en in-your-face. En extreem dansbaar, ook dat nog!