Afgelopen maand werd er in maar liefst drie grote Nederlandse opnamestudio’s ingebroken, en in totaal werd honderdduizenden euro’s aan apparatuur gestolen. Een lucratieve buit voor de dieven, de totale nachtmerrie voor de studio-eigenaren. ‘Er is een audiofiele bende aan de gang.’

Het is zo ongeveer het ergste wat een studio-eigenaar kan overkomen: je stapt je vertrouwde werkruimte in, klikt het licht aan en schrikt je verrot. Alle gear is verdwenen! Stress, paniek, boosheid: alle emoties schieten door je heen. Maar al snel daalt het besef dat er weinig is dat je kunt doen. Het overkwam studio-eigenaren Jordi Langelaan (Barn in the Meadow), Quintijn Verhoef (Studio Independent Recordings) en Frans Kaethoven (Audioworkx) in de afgelopen maand. 

Wat er allemaal weg is? Frans Kaethoven van Audioworkx heeft een simpel antwoord: alles. ‘Ze hebben bijna honderd microfoons meegenomen. En die zijn bij elkaar zo’n 150.000 euro waard.’ Het gebeurde eergisteren, diep in de nacht van maandag op dinsdag. ‘Rond 4:00 gaat het alarm af van de studio. Ik woon er bij, dus ik ga als een speer naar beneden. Eenmaal binnen voel ik al dat het een beetje fris is. En dan zie ik dat het raam eruit is geslagen, alle lades open…’ Hij grinnikt, maar van wanhoop: ‘Echt ALLES is weg.’ 

Drie vergelijkbare inbraken in een maand tijd

Jordi Langehaan – van Barn in the Meadow te Benschop – heeft een vergelijkbaar verhaal. Hij werd vorige maand beroofd van onder andere een spiegelreflexcamera, een MacBook Pro, meerdere Gibson-gitaren en een hele rij aan studiomicrofoons. En dat is nog maar een greep uit de gestolen spullen, bij elkaar goed voor zo’n 50.000 euro schade. ‘Een van mijn grootste nachtmerries is werkelijkheid geworden.’ 

Ook Quintijn Verhoef (Studio Independent Recordings) werd afgelopen weekend slachtoffer van een inbraak. Hij lag rustig te slapen toen er werd ingebroken in zijn zelfgebouwde studio in de achtertuin. De akoestische deur naar de control room bleek gelukkig een maat te sterk voor de dieven. ‘Uiteindelijk is er op een koffieapparaat en een oud computertje na niks spannends gestolen’, vertelt hij. ‘Maar ze hebben wel het gebouw gesloopt waar ik jarenlang voor geploeterd heb.’ Hij begon drieënhalf jaar geleden met het bouwen van die studio. Dat deed hij bijna helemaal in zijn eentje. ‘Het gebouw alleen al is mijn levenswerk, los van de apparatuur die ik de afgelopen twintig jaar heb verzameld. Dan komt een stel gasten je levenswerk even onteren.’

Een audiofiele bende?

Het zijn vergelijkbare verhalen, die bij sommigen een gevoel van samenhang oproepen. Want drie studio’s die in een maand tijd worden leeggeroofd, dat kan toch bijna geen toeval zijn? ‘Er is een audiofiele bende aan de gang’, schrijft Kensington-gitarist Casper Starreveld op Instagram. Vanuit de Barn in the Meadow-studio verdwenen ook vier van zijn gitaren. 

‘Het was een gecoördineerde actie’, zegt Langelaan. ‘De daders hebben een bestelbus vol gear meegenomen. Het moet echt vier à vijf man zijn geweest.’ Ook Kaethoven vermoedt dat de daders enorm goed waren voorbereid: ‘Er hangen drie camera’s in mijn studio, die ze stuk voor stuk precies ontweken hebben. Ze zijn van tevoren bij ons binnen geweest, dat kan niet anders. Misselijkmakend.’

Verhoef zet vraagtekens bij de geluiden over een ‘audiofiele bende’.‘Naast het oude computertje lagen drie dure snaredrums. Die hebben ze laten liggen. Het kan natuurlijk goed zijn dat ze op studio’s uit zijn, maar de conclusie lijkt me wat voorbarig.’ Ook de politie vindt het te vroeg om te spreken van een trend, vertelt een woordvoerder aan RTV Utrecht

Onvervangbare vintage gitaren

Ondertussen worden de zaken afgehandeld met de verzekering. Maar die kunnen natuurlijk nooit álles vervangen: ‘Één van de gestolen gitaren is een Gibson Les Paul Custom uit 1977. Die heb ik nog met mijn vader gekocht. Ik ken die gitaar al bijna mijn hele leven’, zucht Langelaan. Ook bij Audioworkx is er dierbare gear verdwenen. Kaethoven: ‘Gedurende twintig jaar bouw je dat op, en koop je die microfoons. Dat is een stuk passie. En de mics zijn het hart van je studio. Dat hart is nu weg.’ 

Via het verspreiden van serienummers en foto’s hoopt Langelaan te voorkomen dat zijn instrumenten verkocht worden. Maar dat is ijdele hoop, vreest hij: ‘Toen voor het laatst de Find My iPad-app checkte, reden de daders in Duitsland richting het oosten. Dat is te ver weg om nog iets aan te doen

De gedupeerde studioeigenaren voelen veel steun vanuit de muziekgemeenschap. Op sociale media worden de oproepen om uit te kijken naar hun instrumenten duizenden keren gedeeld. ‘En allerlei muzikanten bieden ons microfoons aan om voorlopig te lenen’, vertelt Kaethoven ‘Het is hartverwarmend.’ Zo bouwen ze hun werkruimtes weer stukje bij beetje op. Langelaan heeft zelfs zijn eerste sessie’s alweer gehad. En hij heeft extra beveiligingsmaatregelen getroffen. Wat voor maatregelen dat zijn? Lachend: ‘Boobytraps, fragmentatiegranaten… dat soort dingen.’ Maar dan serieus: ‘Dit mag in elk geval echt nooit meer gebeuren.’