‘WILDEBURG ZONDAG AFGELAST.’ Het is zondag kwart voor één ’s middags, als het in dikgedrukte letters op de website van de organisatie verschijnt. En meteen verspreidt het nieuws zich als een lopend vuurtje over het terrein en de camping. Alerte kampeerders breken vliegensvlug de boel af en sjezen richting de uitgang, weer anderen kruipen met een kloppende kater hun tentje uit en horen het treurige nieuws van hun buren. In de pendelbussen ook zondagbezoekers, die meteen weer rechtsomkeert kunnen maken (gezicht ook op standje onweer). Wie snel de spullen pakt en de grote uittocht voor is, ziet niet welke chaos daarna ontstaat: een gigantische opstopping op de parkeerplaats, met bolderkarren, voetgangers en auto’s die maar traagjes voortsjokken. Sommigen staan urenlang vast, komen niet weg voor de lucht openbarst en moeten de storm uitzingen in de auto. Zo komt er plotseling een nogal treurig einde aan het festival dat zestig uur non-stop had moeten doorgaan.
Arme, arme Wildeburg. Nee, zo had de organisatie het natuurlijk ook niet gewild. Woensdagmorgen kreeg het festival het al flink voor de kiezen: toen raasde storm Poly al met windkracht 11 over het terrein heen, en moest de organisatie met man en macht doorwerken om het terrein in orde te krijgen voor de eerste festivalgangers, die donderdagmiddag het terrein al overspoelden. En ook daarna lijken de weergoden dit weekend de dansers twee kanten op te dwarsbomen: met de belofte op hagelstenen zo groot als je kater op maandag, en intense hitte die je doet wegsmelten als een ijsblokje onder de hete kraan.
Daardoor vinden de mooiste momenten vaak in de schaduw plaats, wanneer de zon niet ongenadig in je nek brandt. Bijvoorbeeld bij Fantastic Man, een gast uit Melbourne (maar nu woonachtig in Berlijn) die zaterdagmorgen van zes tot twaalf het zonnetje omhoog draait. Geen bekende kop op de Nederlandse festivals, maar z’n producties gaan al jaaaaren mee in de platentassen van iedereen van Peggy Gou en zelfs Aphex Twin tot Young Marco en Paramida, en zijn set is geknipt voor zo’n vroege-morgen-spot: nineties house vol vibey grooves en dromerige progressive die klinkt als het Ibiza van de jaren negentig, je voelt het zand haast tussen je tenen knisperen. Zelf ziet-ie er ook zo uit, met lichtroze beach club-shirt en een parelkettinkje. Echt een zalige set, zowel voor de wazige rauwdouwers die de ochtend doortrekken vanuit de nacht, en de vroege vogels die na een schoonheidsslaapje net fris hun tent uitrollen.