Het eerste dat opvalt aan de EP Mistakes & Contradictions van de Nederlandse zangeres Eyelar? Dat het zulke adembenemend mooie, ontroerende en speelse popliedjes zijn. Soms introspectief en eenzaam, zoals de stemmige elektronische ballad ‘Closet’. Soms humoristischer, zoals indierocksong ‘Newest Kid In School’. En soms alles tegelijk, zoals bij ‘Man Like Her’, ‘Hurt Myself’ en ‘Care Like You’. Het zijn slim geschreven songs, en bijzonder mooi gearrangeerd ook. De muzieknerds die vervolgens in de credits gaan graven om te kijken met wie Eyelar dan in de studio zat, zal welhaast een hartverzakking krijgen. Fred Gibson heeft de helft van de tracks geproduceerd?! Oftewel: Fred again..?! De toonaangevende Britse producer die heel wat emo-dansvloer-krakers uitbracht, de hotste liveact van het moment, de man die laatst nog Down The Rabbit Hole headlinede, en in september tweemaal in de Ziggo Dome staat?!
Jazeker, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo gek, vertelt Eyelar Mirzazadeh (29) lachend via Zoom. Om dat te begrijpen, een korte geschiedenisles die veel verklaart: Eyelar deed in 2012 als 18-jarig meisje mee aan The Voice of Holland, zong op tv zelfs nog een duet met Ed Sheeran, kwam een heel eind in die competitie maar won uiteindelijk niet. ‘Daarna dacht ik: oké, nu kan ik makkelijker netwerken. Ik heb heel veel mensen gemaild. Ik was heel vastberaden. Ik móét dit laten werken.’ Ze leerde songwriters kennen die voornamelijk sleutelden aan nummers voor anderen en dacht: ‘Dit is wel iets voor mij.’ Leon Palmen bijvoorbeeld, die later zou gaan werken met iedereen van S10 tot Suzan & Freek, van Snelle tot Martin Garrix. ‘Ik heb hem zó vaak gemaild. Volgens mij vond hij me gewoon heel irritant, maar op een gegeven moment zei hij: oké, nou kom maar dan. Het klikte, we hebben een jaar lang iedere dag samen in de studio gewerkt.’ Ze schreef in die periode heel wat songs met Yellow Claw, met Afrojack, met Nicky Romero. Gewoon, de grote dancejongens die een hook, couplet of refrein nodig hadden.