Voor haar tweede album Owls is Tessa Rose Jackson (30) alias Someone ‘in een totale rabbit hole’ gedoken. Ze had er, zo vertelt ze twee dagen voor de release, een hele langspeelfilm bij geschreven. ‘De hoofdpersoon is een vrouw die een reis maakt door haar eigen verleden om te dealen met het overlijden van haar zus. Ze komt een bizar hotel binnen, een gekke schaduwwereld waar hele rare dingen gebeuren. Uiteindelijk gaat het over acceptatie, rust vinden, los kunnen laten.’
Ah, zo kennen we Someone weer. Een hypergedreven muzikante en ideeënmalloot die vrolijke psychpopsongs wikkelt in grootse sci-fi-concepten en met intieme folkliedjes troost wil bieden in een krankzinnige wereld. Een filmnerd ook die prachtige clips uitbrengt en ook nadenkt hoe ze daar méér van kan maken dan alleen videoclips. ‘Maar eh… een hele film maken? Uiteindelijk is dat zó’n groot project, het kost zoveel geld en tijd, en ook na zeven jaar is het soms nog onzeker óf het überhaupt gaat gebeuren. Ik heb geen zin om daar zeven jaar op te wachten, ik sta nu achter deze liedjes en wil ze nu uitbrengen. Het oorspronkelijke verhaal heb ik dus een beetje losgelaten, maar de reis van de hoofdpersoon zit er nog hele erg in. Ze zit veel in de auto, hoort gekke dingen op de radio, komt uit op het strand.’
Je hoeft geen giga-filmnerd te zijn om de referentie van die albumtitel, Owls, eruit te vissen: dat slaat natuurlijk op de gevleugelde uitspraak in de tv-soap-serie Twin Peaks van David Lynch, die per aflevering verder ontspoort richting een verontrustende nachtmerriewereld. ‘The owls are not what they seem.’ ‘Het verhaal achter Owls is geboren terwijl mijn vriend en ik op een roadtrip door Amerika gingen. In die tijd waren we óók nog Twin Peaks aan het kijken. Dat heeft veel effect gehad op het verhaal. Het derde seizoen vond ik FOKKING vet. Het is zo surrealistisch, het zijn vignetjes die gevoelens weten te vangen zonder een al te concreet verhaal. Die albumtitel is daar absoluut een knipoog naar, en in mijn verhaal speel ik met het idee van uilen die in de nacht waakzaam zijn, zij zíén dingen die anderen niet zien. Ja, en de plaat is grotendeels ’s nachts gemaakt, ik ben best een nachtuil.’
David Lynch, zijn vaste componist Angelo Badalamenti en zangeres Julee Cruise hebben een niet te onderschatten impact gehad op een hele generatie aan dreampopartiesten, Beach House voorop, die Twin Peaks bingten en maar al te graag een eigen soundtrack maakten bij The Roadhouse en de Red Room. Die sound hoor je ook op Owls terug, maar dan wel met meer ruimte voor indierock, zelfs voor shoegaze. ‘Ik wilde schuren tussen droom en werkelijkheid. Af en toe mag het intiem en menselijk klinken, soms wil ik echt een andere wereld opzoeken met een klein beetje duisterheid.’