Er waait een frisse wind door de Roadburn-wereld. Je ziet het bij Boy Harsher en The Soft Moon, die respectievelijk de zaterdag en donderdag afsluiten voor dansende menigtes in de afgeladen grote zaal van 013. The Soft Moon opent straf met striemende elektronica, toetsen en opzwepend drumwerk. Met die elektronische postpunk vormt het Amerikaanse trio een vrij atypische Roadburn-slotact, maar niemand lijkt er gek van op te kijken. Landgenoten Boy Harsher beginnen zaterdag juist zeer laidback: jaren tachtig wave meets The Whitest Boy Alive. Maar dan bouwt de set gestaag op en op, naar een zweterige darkwave party. 'We spelen dance. Dus als je niet wilt dansen, kun je maar beter weggaan,' zegt zangeres Jae Matthews. Niemand vertrekt, ook niet bij de Chris Isaak-cover.
Dat de tijden zijn veranderd is het duidelijkst bij Deafheaven. Met name op de donderdag, wanneer de band hun iconische tweede plaat Sunbather integraal speelt. Tien jaar geleden stond die roze hoes gelijk aan vloeken in de Roadburn-kerk. Argwanend keken black metal-puristen naar de Californische hipsterband, die shoegaze-y elementen integreerden in hun melodieuze post metal. Toen Roadburn de band in 2017 boekte was dat nog controversieel (er werd zelfs met bier gesmeten). Zes jaar later speelt Deafheaven gewoon twee sets. Vier van de vijf leden hebben een ‘boyband-kapsel’, de gitarist speelt op witte bootschoenen, maar Deafheaven snoert donderdag alle twijfelaars de mond met een zeer intense Sunbather-set, geleid door de bezeten vocalist George Clarke. Het protest is allang verstomd. Je kunt ook zeggen: Roadburn heeft haar publiek opgevoed.
Dat is Roadburn: een Tilburgs festival dat al jarenlang de definitie van 'heavy muziek' bepaalt, door bijvoorbeeld wonderschone doomfolk en industriële hiphop te programmeren naast de zware gitaargenres, van sludge metal tot harcore punk. Waar anders zie je Nederlandse black metal bands als Witte Wieven, Ossaert en Iskandr de poster delen met een folkact als David Eugene Edwards? Op zaterdag speelt hij moederziel alleen op de mainstage, maar de show van de Amerikaanse gothic folkheld heeft gigantische impact. Er dwarrelt ergens een fluit en verder begeleidt hij zichzelf op akoestische gitaar. Met die kenmerkende barokke stem draagt hij oud werk van zijn bands 16 Horsepower en Wovenhand voor.