‘Mensen hebben vaak twee ideeën bij het toeren: óf het is heel erg rock ’n roll, je gaat nooit naar bed, je gaat uit, heel veel zuipen. Of ze zien het als een soort vakantie. Dan vragen ze: wat heb je allemaal gezien van de stad? Nou ja, niks. Maar er is wel degelijk een soort romantiek: ik zit met mijn beste vrienden in een bus, we worden elke dag ergens anders wakker, gaan samen op avontuur en doen wat we het allerleukste vinden. Ik kan me voorstellen dat ik, mocht ik er ooit mee stoppen, heel erg weemoedig ga terugkijken op zo’n tijd met mijn beste vrienden.’
Hoe is de sfeer bij jullie in de bus?
‘We luisteren vooral heel veel muziek. We hebben een afspeellijst waar we voor de tour allemaal 100 nummers in doen. Bij een langere tour moeten het er 150 zijn. Die nummers worden samengevoegd en geshuffled door een robot - de shuffle-functie van Spotify geeft namelijk voorkeur aan je favoriete tracks -, daarna gooien we ze pas in een playlist. En dan hebben we de regel dat je één wildcard per dag mag inzetten, als je heel erg veel zin hebt in een bepaald liedje. Verder wordt er veel gekletst, en soms doen mensen een dutje.’
Jullie zijn net terug uit Engeland. Hoe was dat?
‘Heel wisselend, we hebben allerlei verschillende soorten shows gedaan. Clubshows, akoestische instores, festivals en ook drie underage-shows voor kinderen, twee in Sheffield en eentje in Guildford. Die eerste twee waren overdag, dan komen er dus ouders met kinderen vanaf… nul jaar oud. En in Guildford waren er veel kinderen van rond de 10, 11 jaar oud. In Engeland mogen mensen onder de zestien niet naar concerten, alleen naar festivals en van die hele grote arena-shows, daar moeten ze dan blijven zitten. Dat vind ik heel raar. Voor Darek, Tender en mij is het heel belangrijk geweest om al vroeg met muziek in aanraking te zijn gekomen, het is zo’n zonde dat dat daar niet kan. We loodsen dus vaak kinderen naar binnen via de gastenlijst, en organiseren zulke underage-shows.’ Ze lacht. ‘Het zijn vooral ouders hun kinderen meenemen, die kinderen zijn niet allemaal per se Pip Blom-fans. Maar ik had wel het idee dat dit voor sommige mensen een core memory was: voor het eerst met je kind naar een concert.’