‘We zitten nu in … Stratford-upon-Avon’. Vanuit een kleine Engelse hotelkamer kijken drie relaxte jongens de camera in. Zanger/gitarist Koen van Wardt, rechts op een stoel, somt hun agenda voor de week op, terwijl toetsenist Wannes Salomé tegenover hem en drummer Erik Buschman op de rand van het bed gemoedelijk toeknikken. ‘Vandaag repeteren we in Oxford. Morgen halen we in Londen onze visums voor Amerika op, en dan richting het Noorden. Naar Newcastle, cheers!’
Ja, Klangstof heeft het nu weer druk. Maar in 2020 kwam de achtbaan waar ze sinds hun eerste plaat Close Eyes To Exit (2016) in hadden gezeten door covid ruw tot stilstand. Middenin de lockdown reisden ze af naar het rustieke Vlieland om hun derde plaat op te nemen, die vandaag uitkomt. Ze stalden hun instrumenten uit op het krappe podium van popzaal de Bolder – ‘dan konden we toch nog een beetje op het podium staan’ – en gingen spelen. Een heel spontaan proces voor een band die normaal er niet voor terugdeinst om een half jaar achter de computer aan een track te blijven sleutelen. Na veertien dagen vertrokken ze met bijna evenzoveel opgenomen tracks weer naar het vasteland. ‘Voor sommige nummers hebben we twee uurtjes gerepeteerd, drie of vier takes gedaan, en toen klopte het gewoon.’ En het mooie aan een plaat op die manier opnemen? Grijnzend: ‘dat je als band je eigen nummers gewoon live kunt spelen.’