‘We kampen met twee problemen tegelijkertijd: aan de ene kant een personeelstekort, aan de andere kant een programma-overschot. Ik heb het eventjes opgezocht: in maart van dit jaar hadden we 155 procent van het programma ten opzichte van 2019. In april ging het zelfs om 244 procent. Dan kun je je voorstellen dat het – zeker op het moment dat je vanuit stilstand komt – best ingewikkeld is om opeens het dubbele van het programma dat je gewend bent te produceren. We zien dat mensen uit sommige werkgroepen ander werk zijn gaan doen, en er komt weinig aanwas bij aan de onderkant. Er is vooral een landelijk tekort aan technici, en de instroom bij opleidingen in die hoek is aanzienlijk lager. Dat begrijp ik wel: het is na twee jaar onzekerheid minder aantrekkelijk om je in dit werk te laten opleiden. Dat kan op termijn voor problemen zorgen. En als je een goede technicus wil opleiden, duurt dat even. Dat kon überhaupt niet tijdens corona, er was te weinig programma waar je kunt oefenen met het mixen van een liveband of een dikke clubavond. Door de schaarste gaan de prijzen van technici omhoog. Dat kan effect hebben op onze programmering. Bij een uitverkochte show van Froukje in de grote zaal, zitten we met een ander financieel plaatje dan bij een band in Merleyn voor een ticketprijs van 9 of 10 euro. Het zou heel jammer zijn als het financieel lastig wordt om kleine shows te blijven organiseren.
‘Vanavond hadden we een goedlopende Planet Rose-editie met Mall Grab staan, maar we missen echt teveel personeel om die te kunnen uitvoeren. Die avond hebben we dus moeten annuleren. Het pijnpunt: we hebben een programmacluster. Eerst een show van De Staat in de Rode Zaal en Moss in de Paarse Zaal. Daarna óók een dansavond in de Paarse Zaal en Mall Grab zou in de Rode Zaal spelen. Dat zijn dubbele diensten – je kunt iemand niet én het concert, én de hele nacht laten doorwerken. Morgen hebben we ook weer producties staan, dus het gaat eigenlijk zelfs om een driedubbele crew. We hebben zo lang mogelijk gezocht naar creatieve oplossingen: zou je een avond kunnen draaien zonder barpersoneel? Kan het met externe technici? We kwamen tot de conclusie dat we dan teveel aan kwaliteit inboeten. Wat me wel opvalt, is dat het publiek verrassend begripvol is. En met de artiest zoeken we naar een nieuwe datum. Artiesten merken sowieso dat veel landen in Europa met problemen kampen: festivals verkopen erg slecht en annuleren shows, en de plotse herstart en volle evenementenkalender zorgt ervoor dat meer plekken te kampen hebben met roosterproblemen. Extra ingewikkeld is het dat er nog zo’n onzekerheid is over de toekomst. De livesector is een groeisector, dus je kunt wel prognoses maken van de drukte in het najaar en daar je personeelsbestand op aanpassen, maar in het ergste geval zitten we dadelijk weer in een lockdown. Dat maakt het moeilijk om te anticiperen: het is niet goed als je te ruim in je jas zit, maar als je er te krap in zit is het ook ingewikkeld.’