Dit zijn de tien ontdekkingen van The Great Escape

De gitaarbands klinken steeds feller op toonaangevend Brits showcasefestival

Menno Visser ,

Nu de Britse muziek industrie na drie jaar weer neerstrijkt in de badplaats Brighton, valt op dat de huidige hype rond de indierockband Wet Leg niet op één been staat. Het showcasefestival bruist van de felle gitaarbands met liedjes vol levensvreugde.

Was het voor de pandemie gebruikelijk dat er verplicht gratis bars leeg gezopen moesten worden, al snel wordt duidelijk dat dit jaar op The Great Escape de sfeer een stuk zakelijker is. De live-industrie heeft een fikse knauw gekregen. Mooi voorbeeld is de karige goodie bag dit jaar: een linnen tasje zonder de gebruikelijke ballpoints, oordopjes en snoepjes…als je goed kijkt, zitten er slechts vier kleine flyers in. 

Tegelijkertijd hangt de meeste buzz rond de acts die live de meeste decibellen produceren. We kunnen weer live. Nou, dan willen we de bas in onze buik voelen ook! En van de bijna vijfhonderd nieuwe acts die deze drie dagen optreden op dertig podia verspreid over de stad, komen er ook een paar uit Nederland. Jammer genoeg is er dit jaar geen Dutch Impact Party, waar alle Nederlanders acte de presence geven – een gemiste kans nu het peil van de Nederlandse popmuziek uitstijgt boven die van veel andere andere landen. Dat bewijst het louter met Nederlandse acts gevulde Noorderslag-festival in vergelijking met het Europese Eurosonic-deel de laatste jaren. Wel zijn er dit jaar losse optreden van de Nederlandse singersongwriter Tessa Rose Jackson alias Someone, indiebands Banji en The Vices, en soulzangeres Kymara. En buiten het officiële programma om speelt funky indieband Personal Trainer nog even een pub plat.

Relatief de bekendste namen dit jaar zijn postpunkband Yard Act, popzanger Alfie Templeman, neosoulgroep Gabriels en het vinnige electropop-collectief Working Men's Club, die zich ondanks de pandemie via slimme releases en spraakmakende liveshows toch in de kijker hebben gespeeld. Voor de rest van de geboekte acts is helaas duidelijk te zien dat ze anderhalf jaar oefenen voor een publiek hebben moeten missen, maar deze tien nieuwe namen vielen toch op.

CIEL (UK)

DJ legende Steve Lamacq van BBC 6 Music is al fan en hij selecteerde dit trio uit Brighton voor zijn podium. Zangeres Michelle Hindriks is gewoon Nederlands en emigreerde om het hier te gaan maken. Met hun Placebo-achtige rock kunnen ze het nog ver gaan schoppen.

The Lounge Society (UK)

Postpunk met een dansbaar funky gitaartje, op het hypelabel Speedy Wunderground. De heren uit de buurt van Manchester en Leeds hebben geen enkele moeite de hen toebedeelde kelder in een zwetend aquarium te veranderen. Live gevaarlijk goed.

Lauran Hibberd (UK)

De slackerversie van Taylor Swift. O zo slimme indieliedjes volgepakt met hooks met een dosis humor en een rauw randje. Binnenkort komt het debuutalbum van deze zangeres uit Isle Of Wright, die al op haar veertiende begon. Hou haar in de gaten.

Panic Shack (UK)

Fun, staccato, The Ramones: hou het basic en simpel en dan scoor je snel, dat snapt dit punky all-female kwartet uit Wales maar al te goed. Ontzettend leuke show waar het spelplezier er vanaf spat.

Sprints (Ierland)

Zelden was het zo vol in de pubs waar Sprints uit Dublin speelt. Je maakt je zorgen of zangeres Karla Chubb haar stem blijft houden als ze zo fel uithaalt. Scherpe foto’s maken is onmogelijk in de kolkende mensenmassa. Maar wat een energie!

Baby Queen (UK)

“Nobody Really Cares” staat er met grote letters op haar met buttons versierde jasje. De Londense begon als poppy zangeres met synths, haar liedje Raw Thoughts werd al breed opgepakt door NPO 3FM. Haar jongste werk is feller, en ze laat zich niet uit het veld slaan geplaagd door falende techniek en een aan gort gefeeste stem.

The Crab Apples (Spanje)

Er kan maar één act de beroerdste naam hebben - dit keer deze drie meiden uit Barcelona. Maar even memorabel zijn hun goed gezongen slimme popliedjes, deels in het Spaans en deels in het Engels. Geen slechte zet voor ESNS om komend jaar hun focus op Spanje te richten.

 

Bleach Lab (UK)

Wie de verleidelijke indiepop van Mazzy Star nog kent, zal Bleach Lab bevallen. De band uit Londen met een blonde zangeres laat je wegdromen in oneindige melancholie.

Dea Matrona (Ierland)

Classic rock is al zo lang uit, dat het weer verfrissend klinkt. Deze drie meiden uit Belfast zouden zo maar even succesvol als Heart uit de seventies kunnen worden. De twee zangeressen Mollie en Orlaith gaan voor de sexy variant van classic rock en kennen hun klassiekers van Fleetwood Mac en Cream. 

Police Car Collective (UK)

OK, we sluiten af met twee heren uit Liverpool. De onrustige zanger komt op in een bivakmuts. Met hun overrompelingstactiek zouden ze zowel op een punk festival als op een hiphop festival kunnen scoren. Maar achter deze opruiende façade schuilt een uitgekiende poppy soundtrack, deels Twenty One Pilots, deels New Order. Het wachten is tot hun muziek in de eerste reclame voor een hip merk verschijnt.