Wie verdient dit jaar de Popprijs? Niets leuker dan speculeren wie straks met die dikke cheque en nog dikkere grijns in de Oosterpoort staat. Zou het talent van Froukje of Goldband beloond worden? Krijgt de vergeten winnaar van vorig jaar hem alsnog? Of gaat–ie eindelijk naar Golden Earring?

De definitie van de Popprijs is verschrikkelijk vaag. Hij wordt op Eurosonic Noorderslag uitgereikt ‘aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek’, aldus de organisatie. Dan zou je aan allerlei zaken kunnen denken: ‘Bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière.’ Maar uiteindelijk is het aan de jury.

Roosmarijn Reijmer (NPO 3FM)
Will Maas (Ntb/Kunstenbond)
Lisa de Jongh (Patronaat)
Lois de Jong (NTR)
Maartje Glas (Buma Cultuur)
Wilbert Mutsaers (Spotify)
Joey Ruchtie (De Oosterpoort / Eurosonic Noorderslag)
Fernando Halman (FunX)
Rob Ester (Q-Music)

1986 Mathilde Santing
1987 The Nits
1988 Claw Boys Claw
1989 Herman Brood
1990 Urban Dance Squad
1991 The Ex
1992 The Scene
1993 Bettie Serveert
1994 2 Unlimited
1995 Osdorp Posse
1996 Eboman
1997 Marco Borsato
1998 Junkie XL
1999 Postmen
2000 Arling & Cameron
2001 Anouk
2002 Tiesto
2003 Blof
2004 Ali B
2005 Within Temptation
2006 Spinvis
2007 Armin van Buuren
2008 De Dijk
2009 Kyteman
2010 Caro Emerald
2011 De Jeugd van Tegenwoordig
2012 Racoon
2013 The Opposites
2014 The Common Linnets
2015 New Wave
2016 Martin Garrix
2017 Kensington
2018 Ronnie Flex
2019 Floor Jansen

Goldband

Goldband en Sophie Straat op de Song van het Jaar 2021

Waarom verdienen ze hem?

Doorbreken in coronatijd is niet eenvoudig. Er zijn nauwelijks festivals of clubs waar je jezelf kunt laten zien, de natuurlijk motor voor nieuw talent. Maar Goldband lukte het: ze brachten een album uit dat gaat over dingen die jonge mensen van nu bezig houden - het klimaat, de pandemie, de kinderwens - en bracht een speels elan in de Nederlandstalige muziek die doet denken aan de doorbraaktijd van De Jeugd. En toen korte tijd de popzalen open mochten, speelden zijn die finaal plat.

Waarom niet?

Nog niet iedereen is overtuigd van de genialiteit van Goldband. Er schijnen mensen te zijn die het maar flauwigheid vinden, platte humor en clichématige deuntjes. Dat is natuurlijk onzin, want ze zitten juist hartstikke slim in elkaar, maar ja, hoort de jury dat al of is daar nog een festivalzomer voor nodig? Het echte grote publiek gaat in 2022 vast voor de bijl.

Froukje

Froukje

Waarom verdient-ie hem?

En als we Goldband noemen, volgt meteen haar naam: Froukje. Ineens was ze er in 2020, met een klimaatangstliedje. En sindsdien is ze niet meer weg te denken. Haar ‘Ik Wil Dansen’ won de Song van het Jaar, nog twee andere liedjes stonden in de top 10, en in Wende Kerstkaleidoscoop viel ze wederom op door haar ongelofelijke charme en charisma.

Waarom niet?

Waar Goldband meteen doorstootte naar de grote zalen, zette Froukje nog wat voorzichtiger in op de kleine zaaltjes. Pas in het voorjaar pakt ze groot uit. Geen haast, want Froukje is nog hartstikke jong. Maar mede omdat ze nog geen album uitheeft is het voor de Popprijs nog wel een beetje vroeg. Froukje kan uitgroeien tot een stem van haar generatie, maar heeft nog niet de volle ruimte gekregen om dat ook te doen.

Golden Earring

Golden Earring, Huntenpop 2016

Waarom verdienen ze hem?

Al jaren wordt Golden Earring genoemd als mogelijke kandidaat voor de Popprijs. Niet zozeer omdat de Haagse rockers in het heden bijzondere muziek uitbrengen, maar omdat het simpelweg bizar is dat ze de prijs nooit kregen. De echte baanbrekende dagen van Golden Earring liggen natuurlijk ook ver voor de eerste uitreiking van de prijs. Nu George Kooymans ziek is en de band noodgedwongen de stekker eruit getrokken heeft, is dit de laatste kans om Nederlands eerste echt grote band te bekronen.

Waarom niet?

Oh trouwens: voor Doe Maar geldt min of meer hetzelfde verhaal, ook die band stopte om gezondheidsredenen. Zij zouden elkaars concurrent kunnen worden in de oude-mannen-categorie. Maar eigenlijk moet de jury natuurlijk volop kiezen voor een artiest van nu, iemand die zich ondanks alle beperkingen van deze tijd zichtbaar heeft weten te maken.

Eefje de Visser

Eefje de Visser in de X-Ray tijdens Lowlands 2018

Waarom verdient ze hem?

Vorig jaar besloot Buma Cultuur om totaal bizarre redenen om de prijs niet uit te reiken. Het was immers geen jaar om feest over te vieren, met alle corona ellende. Dat was natuurlijk een grote fout, want als er een jaar was waarop je een geweldige artiest een cheque in handen moest duwen was het 2020. Er was bovendien een uitstekende kandidaat: Eefje de Visser. Bracht haar vierde en beste album uit, werd door de critici geloofd en door het publiek omarmd, maakte een prachtige concertfilm en was juist ondanks alle ellende volop in beeld.

Waarom niet?

Strikt genomen moet de jury natuurlijk vooral naar het afgelopen jaar kijken en 2021 was niet per se haar jaar. De Bitterzoet campagne is afgerond, Eefje trok zich terug om moeder te worden en belooft in 2022 weer terug te komen. Overigens zouden we ook Di-rect nog graag even noemen als vergeten Popprijs kandidaat van vorig jaar: scoorde een hit met ‘Soldier On’ en hun betaalde streamconcerten.

Reinier Zonneveld

Waarom verdient-ie hem?

Mogen we de jury ook even attenderen op Reinier Zonneveld? Deze econometrie-head groeide uit tot de belangrijkste techno-artiest van Nederland. Hij verkocht in zijn eentje de ZiggoDome uit met een liveshow waarin hij all night long eigen producties speelt. Als corona geen roet in het eten had gegooid had ie zelfs in zijn eentje op een eigen festival gespeeld. In korte tijd is hij bovendien uitgegroeid tot een internationale publiekstrekker.

Waarom niet?

Die parmantige Versace-bloesjes staan de jury natuurlijk enorm tegen. Reinier de ijdeltuit, de player, daar volgen natuurlijk punten aftrek voor. Nee, zonder dollen, er is eigenlijk geen reden waarom Reinier Zonneveld niet op zijn minst serieus op tafel is gekomen bij het jury-overleg.

Snollebollekes

Waarom verdient-ie hem?

Rob Kemps is het levende bewijs dat domme muziek ook door slimme mensen gemaakt kan worden. Rob won de Slimste Mens en stal de harten van verfijnde muziekliefhebbers met een liefdevolle ode aan het Franse chanson, maar ondertussen verkocht hij ook meerdere keren op eigen kracht Gelredome uit. Die shows gingen zowaar door, en ondertussen was hij deze sportzomer niet weg te denken. Zelfs Sifan Hassan moest een sprintje trekken om aan hem te ontkomen. Bottom line: Iedereen vindt Snollebollekes leuk, van links naar rechts. 2022 is het jaar dat we feesttentmuziek serieus gaan nemen!

Waarom niet?

Wij verdenken de jury van enige vorm van goede smaak.

ESNS vindt online plaats van woensdag 18 t/m zaterdag  22 januari. De ESNS sessies worden opgenomen door de NTR i.s.m. NPO 3FM, voor uitzending op NPO3, NPO 3FM en het digitale festivalplatform gehost door VPRO 3voor12.