Van verdrinkingstechnieken tot schietpartijen, van een lichaam dat uit elkaar knalt door een landmijn tot necrofilie: de dood speelde altijd al een rol in de morbide liedjes van alt-J. Sinds debuutplaat An Awesome Wave wikkelt het Britse trio gruwelijke verhalen in dromerige melodieën en nasale vocalen. Een geluid zo eigenzinnig dat het een meme werd, maar ook het geluid waarmee alt-J al al tien jaar lang ‘s werelds grootste festivalpodia betreedt. Aankomende zomer zijn ze voor de tweede keer headliner op Best Kept Secret en ze namen al eens plaats in de Alpha op Lowlands.
Die donkere rand bij het drietal was nog nooit zo dik als op het vandaag verschenen vierde album The Dream, dat geschreven werd aan het begin van de pandemie. ‘We waren ons altijd al bewust van onze sterfelijkheid’, legt drummer Thom Green via Zoom uit. ‘Maar door de pandemie dubbel zo erg. We konden er gewoon niet omheen omdat je de hele dag door negatieve nieuwsberichten hoort over sterftecijfers.’ De dood tekende het maakproces en vertolkt daarmee de hoofdrol van de plaat, vertelt hij.