De techno-wereld wordt overspoeld door hardtechno, artiesten waar je voor de pandemie nog nooit van had gehoord verkopen op eigen kracht zalen uit, en piepjonge ravers die in leren tuigjes van de Zara staan te beuken op techno zijn een TikTok-hype. Wat de fuck is er aan de hand?!

De technowereld staat op zijn kop. DJ's draaien steeds vaker op maniakale snelheid, op technofeesten wordt er gebeukt van jewelste en hoor je steeds vaker hardcore, hardstyle en regelrechte schranz. En de veteranen uit de scene? Die kijken verbijsterd toe. 'Oprechte vraag: waar komen al die 145 bpm hardtechno mensen vandaan?!', tweette Tiga een paar dagen geleden. En ook Benny Rodrigues uitte zijn verbazing ('geen haat!'): 'Wat tegenwoordig als 'techno' wordt gezien door de nieuwe generaties is nogal verwarrend voor lil' ol' me ("huh, noemden we dit niet altijd gabber??")'

Ondertussen schieten (hard)technofeesten met namen als Beuken XL (?!) als paddenstoelen uit de grond, zelfs in plaatsen als Ouderkerk aan den IJssel en Schagen wordt geramd op rauwdauwerstechno en bestaande evenementen berijden de hardtechno-golf richting uitverkochte zalen. Neem Verknipt, een Amsterdamse dance-organisator die op 26 november de AFAS Live stijf uitverkocht met een hardtechno-special. Waar een merknaam als Awakenings twintig jaar moet bouwen voor het een reeks Ziggo Dome-evenementen kan neerzetten, pakt Verknipt nu door: aankomende Oud & Nieuw staat het voor de eerste keer in de Ziggo Dome, diezelfde avond geven ze ook nog een giga-evenement in het Klokgebouw in Eindhoven (samen goed voor bijna 20.000 mensen!).

Scroll door de (superpopulaire) TikTok-pagina van Verknipt, en je ziet hoe hard het eraan toe gaat: duizenden halfnaakte lijven, waarbij iedere kick, break en drop landt als een explosief serotonine-bommetje. Goeie kans dat je van een boel namen op de line-ups nog nooit hebt gehoord (wie de fuck is Mzperx? DXPE? Callush?!), maar vergis je niet: met deze sound zien we een hele nieuwe generatie dj's keihard doorbreken. 'Veel artiesten die bij ons draaien denken ook: misschien is het wel een nieuwe sound', zegt Mer Hajbarati, mede-oprichter van Verknipt. 'Die bestaat uit hardtechno, maar ook hardtrance, vroege hardstyle en hardcore. Het is een mengelmoes van al die subgenres. Misschien is het een nieuwe stroming die nog geen naam heeft.'

(verhaal loopt door onder de foto)

Nachtcollege 2022

Een boost door corona

Wat is dat dan toch? Waar komt die honger naar hardtechno dan vandaan? Over de post-pandemic knaldrang kunnen we alleen maar gissen, maar we zien wel dat hardtechno sinds de pandemie keihard in overdrive is gegaan, en dat festivals als Verknipt een gigantisch aanwas van jong publiek hebben. Dat beaamt Hajbarati: 'Veel nieuwe mensen die tijdens de pandemie alleen huisfeestjes hadden meegemaakt en voor het eerst uitgingen. Als je dan een hele mooie dag hebt gehad ga je vaker naar dat festival toe. Je eerste festival vergeet je nooit meer.'

Sterker nog, Verknipt was één van de weinige festivals die wél eventjes mocht, in dat bizarre weekend van juli 2021. Verknipt haalde zelfs het landelijke nieuws als coronabrandhaard. Maar terwijl de wereld op slot moest, keken jongeren met knaldrang wel nog maandenlang verlekkerd naar die filmpjes, van artiesten die zelf... nogal plankgas gingen.

Eén van die artiesten die op Verknipt 2021 draaide, was de Amsterdamse hardtechno-dj DIØN. 'Heel de technoscene keek naar artiesten die wel konden spelen, dus de video's die ik postte gingen opeens keihard. Dat gaf me een giga-boost, sinds de heropening kwamen er steeds meer boekingen binnen, zoveel dat ik ieder weekend kon draaien dit jaar. Mijn grote droom was om op Rotterdam Rave te draaien, met de keren die erbij komen sta ik nu zo'n acht keer. Alles wat ik heel graag wilde en over drie jaar voor ogen zag, wordt binnen één jaar geknald.'

TikTok-filmpjes en leren tuigjes

Bizar eigenlijk. Dit jaar draait hij zijn eerste volledige seizoen, nu al verkoopt hij een venue als Thuishaven op eigen kracht uit. Ondertussen bouwt hij online een giga-following op: 26.000 volgers op Instagram, op TikTok pakt-ie makkelijk tussen de 15-40K views per video, en er zijn zelfs TikTok-fanaccounts die in zijn DM's sliden!

Check z'n Instagram/TikTok, en je begrijpt TOTAAL waarom DIØN keihard gaat op social media: met z'n vrolijke koppie en constante vuisten in de lucht is-ie de vleesgeworden knaldrang. Dat TikTok in dat succes een sleutelrol speelt, ziet ook zijn manager Joost Holthuizen, die naast DIØN een roster vol hardtechno-dj's heeft. Scroll door TikTok en je ziet duizenden filmpjes van laser-led-gevulde megaloodsen, maar ook: ultrakorte video's van piepjonge kids die zijn uitgedost in Berghain ravegear, die in Y2K-outfits en Matrix-brilletjes aan keihard staan te beuken op pompende hardtechno. 'Welcome to techno TikTok!', lees je bij een viral TikTok (745.000 likes!). 'Zelfs de Zara verkoopt tegenwoordig leren tuigjes', grinnikt Holthuizen. 'Vroeger zag je alleen fetisj-wear bij de meer extremere feesten. Ik organiseer zelf Nachtcollege, een instap-technofeest in Utrecht. Daar komen mensen in Berghain-outfits... op hun eerste technofeest. Die stijl zien ze op TikTok, dat is nu cool, en dat is een hele verschuiving ten opzichte van een paar jaar geleden.'

(verhaal loopt door onder het kader met tips)

Drie hardtechno dj's die nog net effe wat harder gaan

DYEN

Deze Rotterdammer is al sinds 2017 bezig, maar kreeg een keiharde boost door de hardtechno-hype. In zijn sets hoor je veel oldschool nineties gabber en hardcore, en ondertussen is-ie vaste gast bij feesten als Verknipt, Rotterdam Rave. Volgend jaar zie je hem ook op Soenda verschijnen.

DI├śN

Eenentwintig was de Amsterdammer DIØN toen de wereld op slot ging. Dus de knaldrang die je in zijn muziek hoort? Die lééft-ie TOTAAL. In z'n sets hoor je naast hardtechno, hardtrance en schranz ook gewoon remixes van popliedjes als Oliver Tree's 'Miss You' en die tune van Fred again.. x Swedish House Mafia, en zo bouwt hij een huge following op. Zou DION een Reinier Zonneveldje kunnen pullen?

Cynthia Spiering

Cynthia Spiering timmert in werkelijkheid al jaren aan de weg, en haar sound is ook een stuk rauwer, maar dit jaar gaat de Rotterdamse in één keer drie levels omhoog. Opeens verkoopt ze op eigen kracht venues uit, krijgt ze nog mooiere slots op feesten als Intercell en Rotterdamse Rave en is ze ook aangekondigd voor de volgende editie van Awakenings.

Schifting op de dansvloer

De sound leent zich ook uitstekend voor TikTok, met tracks piekmomenten: maniakale hardcorekicks, breaks vol ravestabs en climaxen en drops waarvan je oren gaan suizen. Dat piekenspel is mijlenver verwijderd van de flow en dynamiek van klassiekere techno, en daar is lang niet iedereen blij mee. Achter de schermen hoor je genoeg festivalboekers tegen de hardtechno-hype aanschoppen, weer anderen twijfelen of ze moeten (en willen!) meegaan met de hype. 'Sommige mensen zeggen: dit gaat heel snel over zijn', zegt Holthuizen. 'Dat denk ik niet. Nu gaat het een tijd lang groeien.' Hij ziet het zelfs als een generatie-splitsing op de dansvloer. 'Een hele grote groep jonge mensen kent Rødhåd niet eens, maar ze kennen wel DIØN.'

Hij ziet het live op de dansvloer gebeuren. Naast zijn agency runt hij ook Nachtcollege en de Utrechtse club BASIS, en daar verkopen ze de hardtechno-avonden fluitend uit. 'Afgelopen zaterdag had ik een avond geprogrammeerd met een artiest die ik zelf niet eens goed kende. De aankondigingen waren nog niet over de socials, en het was al uitverkocht. Blijkbaar was het event via een groepsapp verspreidt. Het is een niche die heel erg leeft onder jongeren, en het publiek is ontzettend loyaal. Als ik dat vergelijk met de oude garde - ik zal geen namen noemen - die nog serieuze fees vragen, dan is het een worsteling om je kaarten te verkopen. Techno-organisaties die hier niet in meegaan, die gaan gewoon merken dat ze minder aanwas van jong publiek krijgen.'

Bij Holthuizen gaan de zaken goed. 'Het aantal aanvragen is vanuit het agentschap bezien vervijfvoudigd, en dat is niet alleen in Nederland. Ik krijg veel aanvragen van hardstyle- en hardcore-festivals, omdat het zo'n populair genre is. Dat ligt dichterbij wat zij al deden. Multi-genre festivals die vroeger geen techno-stage hadden, zien nu dat dat genre zo groot is en die artiesten zo populair zijn, dat ze een hardtechno-stage willen toevoegen. En er verschijnen allerlei nieuwe evenementen. Ik krijg tot aan Lutjebroek aanvragen. Waar ze vroeger altijd Bizzey boekten, proberen die zalen nu voor het eerst een hardtechno-avond en zien ze hoe dat ook uitverkoopt. Dat zegt mij dat hier een hele grote doelgroep voor is en dit alleen maar groter gaat worden.'