Soms maak je iets mee in je leven, dat bijna geen toeval kan zijn. Het zat zo: Djordje Petrovic, de Nijmeegse elektronicaproducer die je wellicht kent onder de naam Satori, heeft Servische roots. En om die te vieren wilde hij een Joegoslavische klassieker opnemen voor zijn vijfde album, ‘Moj Dilbre’. Een beetje Burial-achtig moest het worden, en dus ging hij in Belgrado op vinyl-jacht. Op zoek naar een oude opname die moest dienen als sample. En wat gebeurt er, de avond dat hij aankomt in de Servische hoofdstad… een straatmuzikant staat pal aan zijn tafeltje dat liedje te spelen. Precies dat ene liedje dat hij wilde, in de mooiste versie ooit. Hoe is het mogelijk.
‘Ik heb meteen zijn nummer gevraagd’, zegt Satori. Het moment is vastgelegd in een documentaire ter ere van zijn nieuwe album. Je ziet de producer haast met tranen in de ogen in dat eettentje zitten. Het is bijna te mooi om waar te zijn, maar Satori moet ook een groot acteur zijn om die complete verrassing te faken, dus we gaan er voor het gemak maar vanuit dat dit echt gebeurd is. ‘Stefan - zo heet de straatmuzikant - heeft ook meegedaan toen ik vorig jaar op EXIT Festival speelde. Dat was voor mij een hele bijzondere: ik stond op de mainstage, mijn ouders waren er, al mijn neven een nichten waren er.’ En, hij vergeet nog iets: EXIT was in 2021 zo’n beetje het eerste festival in Europa dat weer doorging. Voor het eerst in hele lange tijd zagen we weer tienduizenden mensen op een kluitje, en minstens 25.000 daarvan stonden voor Satori zijn neus. Een mijlpaal.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?