‘Hoe bedoel je? Ik ben dol op Valentijnsdag!’ kirt Lidnsey Jordan (22) alias Snail Mail. Maar het is je vergeven als je die indruk niet kreeg, na de videoclip van ‘Valentine’. Daarin speelt de Amerikaanse indierocker een kamermeisje van een bourgeois hofdame. Ze hebben een geheime affaire… totdat ze haar geliefde met een ander ziet. Dan raakt ze zo overrompeld door emotie, dat ze hen allebei neersabelt met een keukenmes. 'Why’d you wanna erase me, darling valentine?’ zingt ze, terwijl het bloed als ketchup over haar gezicht kloddert. Tja. In romcoms verloopt Valentijnsdag meestal toch net anders.
‘Ik heb misschien een zwak voor tragiek…’ grinnikt Jordan. Ze kan het niet laten. Ze is nu eenmaal een sukkel voor de liefde. Een hopeloze romanticus! Wanneer ze verliefd wordt, is dat intens. En haar break-ups zijn dat evengoed. Luister maar naar haar tweede plaat, die vandaag verschenen is. Valentine klinkt als een verzameling brieven aan een ex, van het soort dat je uiteindelijk maar niet verstuurt omdat letterlijk niemand daar beter van wordt. Ongefilterd en rauw, en schommelend tussen extremen. De meest gebruikte woorden zijn ‘liefde’ en ‘haat’, ‘alles’ en ‘niets’, ‘nooit’ en ‘altijd’, ‘baby’ en… ‘sterf’. Zegt genoeg, toch?
Jordan, een jonge vrouw met een kort kapseltje en Oasis-bandshirt, veert op. ‘Oh mijn god. DUDE! Dat is letterlijk mijn héle persoonlijkheid. Ik ben zó extreem. Het is alles of niets.’ Dat zie je zo. Lindsey Jordan is een bonk energie. Het ene moment schakelt ze van een verhaal over die keer dat ze de dag voor Valentijnsdag gedumpt was ('Ik had alles al gekocht! Een bos bloemen! Chocolatjes! Een gigantische waaier van joints!') naar de vraag of de Harry Potter franchise wel succesvol was geworden als Harry een meisje was geweest. ('Hij zeurt letterlijk honderd pagina's over dat-ie geen tovenaar wil zijn. Kun je je voorstellen hoe dat zou zijn overgekomen als hij een meisje was? Haha, ja precies ja. Harry is weer ongesteld, hoor!'). Ze is een stuiterbal! Een woordenwaterval! En vooral: onwijs ongefilterd. Ook in haar liedjes, en dat is niet altijd ideaal. Wanneer ze uit woede schrijft, bijvoorbeeld. ‘Haat is lelijk. In ‘Ben Franklin’ zing ik letterlijk: ‘Sometimes I hate her for just being you.’ Geef toe, dat is een lelijke gedachte. Ik klink als een lul.’ Ze lacht. Dan betrekt haar gezicht. ‘Het is niet per se een kant van jezelf die je graag deelt. En ik wil niemand pijn doen. Toen die single uitkwam, vroegen meerdere mensen: “Dat gaat toch niet over mij?” Vreselijk, vond ik dat. Maar ik wil wel eerlijk kunnen zijn over wat ik voel. Niet meer bang zijn voor mijn eigen lelijkheid. De afgelopen jaren kwam ik erachter hoeveel anxiety ik had. Om mezelf te zijn, om anderen op de tenen te trappen. Doodvermoeiend, is dat.'